به گزارش اکو ایران، خودروسازی سایپا عرضه خودرو به صاحبان خودروهای فرسوده که در سامانه یکپارچه فروش نام نویسی کرده بودند را آغاز می کند.

براساس اطلاعیه ای که این خودروساز منتشر کرده، آن دسته از متقاضیانی که برای خودروهای شاهین اتوماتیک، شاهین G، اطلس، ساینا S با استاندار 85 گانه، کوییک S با استاندارد 85 گانه، کوییک R دنده ای تیپ S با استاندارد 85 گانه، کوییک GX و کوییک GX-R نام نویسی کرده و در 26 بهمن 1402 از نارنجی های جاده مخصوص پیامک دریافت کردند بعد از احراز شرایط و اسقاط خودرو، امکان واریز وجه پیدا می کنند.

البته به نظر می رسد خودروی برخی از متقاضیان یاد شده اسقاط شده اما باید منتظر باشند تا فرآیند بررسی توسط خودروسازی سایپا نهایی شده و بعد از اعلام این خودروساز نسبت به وایز وجه اقدام کنند.

صاحبان خودروهای فرسوده چندی است که منتظر اعلام زمان تحویل خودروی مورد نظر خود هستند اما به دلایل گوناگون این مساله از سوی دو خودروساز بزرگ کشور نهایی نشده است.

البته خودروسازی سایپا به صاحبان خودروهای فرسوده ای که قصد داشتند خودروی در اختیار خود را با محصولاتی مانند شاهین G، کوییک GX و کوییک GX-R تعویض کنند اعلام کرده که باید به ترتیب شاهین GL با ترمز ESC، کوییک GX-L با ترمز ESC و کوییک GXR-L با ترمز  ESC را تحویل بگیرند.

به نظر می رسد دلیل این اتفاق را باید ارتقای استانداردهای خودرویی که از سوی سازمان ملی استاندارد به خودروسازان تکلیف شده، جست و جو کرد. از آنجایی که خودروسازان استانداردهای 85 گانه را در تولید محصولات خود لحاظ می کنند و دیگر محصولات پیشین را تولید نمی کنند متقاضیان چاره ای ندارند تا خودروهایی که دارای استانداردهای 85 گانه است را با قیمت های بالاتر از خودروهای مورد نظر خود (به دلیل افزایش هزینه ها از محل ارتقا استانداردها) تحویل بگیرند.

چالش خودروهای فرسوده علاوه بر تشدید آلودگی هوا منجر به ناترازی میان تولید و مصرف بنزین شده است. بنابراین سیاست گذار خودرویی باید هر چه سریعتر با تدوین دستورالعمل هایی روند اسقاط خودروهای فرسوده را تسریع کند. این اتفاق می تواند هم مصرف بنزین را نزولی کند و هم در بهبود کیفیت آب و هوا به خصوص در شهرهای بزرگ نقش بسزایی داشته باشد.