به گزارش اکوایران؛ با توجه به وصولی گمرک در بازه زمانی مورد بررسی می‌توان گفت، گمرکات کشور در بهمن امسال معادل کل سال ۱۴۰۰ بود و درآمد وصولی گمرک و واریزی به خزانه هم در ۱۱ ماهه سال جاری به ۱۹۶ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان رسید. داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در 10 ماه سال جاری در آمد حاصله از گمرک سومین مبنع درآمدی دولت بوده است و این به معنی آن است که گمرک یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

حقوق ورودی کالا یکی از وجوهی است که گمرک از کالاهای وارداتی دریافت می‌کند و در اصل نوعی مالیات غیر مستقیم است که توسط گمرک وصول می شود. البته سایر هزینه‌ها نیز در گمرک بابت کالاهای وارداتی اخذ می شود که در مقابل انجام خدماتی مانند هزینه ایکس‌ری، باربری، انبارداری، آزمایش، استاندارد، توزیع کالا و خدمات فوق‌العاده که شرایط و ضوابط آن مناسب با خدمات انجام شده تعیین می شود.

با توجه به اینکه این مبالغ از سوی گمرک دریافت می‌شود می‌توان گفت حقوق ورودی یکی از منابع درآمدی گمرک محسوب می‌شود.

گمرک در بهمن ماه امسال معادل کل سال ۱۴۰۰ درآمد کسب کرد و مجموع درآمد وصولی گمرک و واریزی به خزانه براساس گزارش‌‌ منشتر شده در ۱۱ ماهه سال جاری به ۱۹۶ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان رسید.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: این میزان درآمد وصولی و واریزی به خزانه در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد افزایش داشته است.

رضوانی‌فر در خصوص میزان حقوق ورودی وصولی کالاها در ۱۱ ماهه سال جاری افزود: میزان حقوق ورودی وصولی کالاها در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۴۳ درصد افزایش به رقم ۶۸ هزار میلیارد تومان رسید.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان مالیات بر ارزش افزوده وصولی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۲ هزار و ۵۱۲ میلیارد تومان بوده که ۱۹ درصد افزایش داشته است.