به گزارش اکو ایران، تولید هایما در پایان خرداد 1403 با افتی حدود 12 درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته روبرو شد تا مشتاقان محصولات این خانواده خودرویی با نگرانی وضعیت تولید آن را زیر نظر بگیرند.

بررسی سبد محصولاتی سه خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد در حال حاضر تنها ایران خودرویی ها مشغول مونتاژ محصولات یک برند خارجی هستند و دو خودروساز بزرگ دیگر یعنی سایپا و زیر مجموعه آن، پارس خودرو هیچ محصول مونتاژی را در سبد محصولاتی خود جای نداده اند.

خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در پایان سومین ماه سال در مجموع تولید بیش از سه هزار و 350 دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود نهایی کرده است. بررسی تیراژ تولید این محصول مونتاژی چینی در پایان خرداد 1402 از نهایی شدن تولید حدود سه هزار و 800 دستگاه انواع هایما خبر می دهد.

بنابراین شاهد هستیم که تیراژ تولید هایما در بازه زمانی مورد بررسی حول و حوش 450 دستگاه کاهش یافته است.

بررسی وضعیت تخصیص ارز به زنجیره خودروسازی نشان می دهد شرکت های خودروساز و همچنین فعالان قطعه ساز نتوانستند آن طور که باید و شاید از منابع ارزی کشور بهره مند شود. نزولی شدن شیب نمودار تحویل ارز به صنعت خودرو به نوعی تاثیر خود را در کاهش تیراژ تنها محصول مونتاژی ایران خودرو نشان می دهد.

ایران خودرویی ها به دلیل کاهش منابع ارز ورودی نتوانستند سفارش گذاری کافی برای قطعات CKD انواع هایما انجام دهند و این مساله روی تیراژ تولید آن اثر منفی داشته است.

بررسی سبد محصولاتی هایما نشان می دهد ایران خودرویی ها در حال حاضر چهار محصول از این برنده خودروساز چینی را در خطوط تولید خود تکمیل می کنند. هایما S7 پلاس، هایما S5، هایما S8  و هایما X7 چهازر عضو خانواده هایما محسوب می شوند.

بررسی بازار خودرو نشان می دهد هایما S7 پلاس هم به واسطه قدمت بیشتری که دارد و هم به واسطه علاقمندی مشتریان در میان اعضای این برند مونتاژی محبوب تر است.

ایران خودرویی ها سال گذشته هایما S8 و هایما X7 را به سبد محصولاتی خود اضافه کردند و همین مساله سبب شد تا مدیران تولید این برند چینی نتوانند روی عرضه هایما S7 پلاس و هایما S5 تمرکز کنند.

بنابراین شاهد کاهش تیراژ تولید دو عضو قدیمی خانواده هایما، بخصوص هایما S7 پلاس، باشیم.

این مساله می تواند روی قیمت بازاری این خودرو اثر منفی گذاشته و نمودار قیمتی هایما S7 پلاس را در بازار صعودی کند.

بررسی قیمت بازاری هایما S7 پلاس مدل 1403 نشان می دهد قیمت این خودرو در سه ماهه اول امسال تا حوالی یک میلیارد و 750 میلیون تومان بالا رفت. البته متقاضیان این روزها می توانند هایما S7 پلاس را با قیمت یک میلیارد و 680 میلیون تومان خریداری کنند.

بررسی قیمت هایما S7 پلاس در سال گذشته نشان می دهد این خودروی مونتاژی سال گذشته نتوانست به قیمت یک میلیارد و 750 میلیون تومانی برسد.

سیگنال کاهش تولید خانواده هایما در بهار 1403 می تواند روی قیمت بازاری این خانواده مونتاژی خودرویی، بخصوص هایما S7 پلاس، اثر منفی گذاشته و نمودار قیمتی آن را صعودی کند.

البته این گمانه هم وجود دارد که ایران خودرویی ها بتوانند با تامین ارز مورد نیاز در ماههای باقی مانده تا پایان سال 1403 تیراژ تولید هایما را افزایش دهند و این اتفاق تا حدی امکان کنترل قیمتی بازار را فراهم کند

این  مساله به شرطی است که سایر متغیرهای اثرگذار روی قیمت بازاری خودرو مانند متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ تورم و همچنین نرخ ارز جهشی را به خود نبینند و در دامنه ای محدود نوسان کنند.