به گزارش اکو ایران، هیات دولت اولین مجوز واردات خودروهای دست دوم را صادر کرد. براساس مجوز صادر شده وزارت راه و شهرسازی قرار است 200 دستگاه خودروی سواری کمک دار با عمر حداکثر پنج ساله وارد کند.

با توجه به درخواست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از زیر مجموعه های وزارت راه و شهرسازی برای واردات خودروهای سواری دست دوم به نظر می رسد اولین خودروهایی دست دوم وارداتی را پیکاپ هایی از برندهای شرق آسیایی مانند تویوتا، میتسوبیشی تشکیل دهند.

هفته گذشته سخنگوی دولت سیزدهم از نهایی شدن آیین نامه اجرایی واردات خودروهای دست دوم خارجی خبر داد.

آن طور که علی بهادری جهرمی در جمع خبرنگاران در حیاط دولت اعلام کرد هر ایرانی می تواند نسبت به واردات یک دستگاه خودروی دست دوم خارجی با عمر حداقل سه سال تا حداکثر پنج ساله اقدام کند.

انتشار خبر نهایی شدن مجوز واردات خودروهای کارکرده سبب شد تا بازار خودرو گوش هایش تیز شود و با دقت اخبار مربوط به واردات خودروهای دست دوم خارجی را دنبال کند.

اواخر هفته گذشته آیین نامه اجرایی برای ورود محصولات کارکرده برندهای جهانی خودروساز نیز منتشر شد . هر چند هنوز بازه قیمتی و همچنین برندهایی که امکان ورود دارند مشخص نیستند اما امکان استفاده از ارز اشخاص برای واردات خودروهای دست دوم از نکات قابل توجه آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده بود. البته هنوز بانک مرکزی در این ارتباط اظهارنظر رسمی نداشته اما اگر این مسیر مورد تایید قرار گیرد می توان گفت مسیر ورود خودروهای دست دوم تا حد هموار خواهد شد.  

واردات خودروهای کارکرده می تواند تا حد زیادی روی قیمت های بازاری خودرو تاثیر گذاشته و نمودار قیمت بازاری را نزولی کند.

البته فراموش نکنیم واردات خودروهای دست دوم می تواند متقاضیان داخلی را با چالش تامین قطعات مورد نیاز و همچنین خدمات پس از فروش مواجه می کند.

باید منتظر ماند و دید متقاضیان داخلی در صورت نهایی شدن واردات خودروهای دست دوم و ساز و کار اجرایی آن تا چه حد از این خودروهای استقبال می کنند؟

واردات خودروهای دست دوم 31 تیر 1403