به گزارش اکو ایران، مجوز واردات خودروهای نو و کارکرده برقی توسط نمایندگان مجلس در لایحه بودجه سال آینده صادر شد. بنابراین دولت این اجازه را یافته تا سال آینده علاوه بر واردات خودروهای برقی صفر کیلومتر خودروهای برقی کارکرده با عمر حداکثر پنج سال را نیز وارد کند.

صدور این مجوز از سوی نمایندگان مجلس خبر خوبی برای بازار خودرو محسوب می شود زیرا واردات خودروهای برقی کارکرده می تواند روی قیمت خودروهای وارداتی به طور کلی اثر گذاشته و نمودار قیمت این خودروها را کاهشی کند.

قیمت های بازاری خودرو از دو جهت تاثیر می گیرد. رشد قیمت خودروهایی که به نوعی کف هرم قیمت را تشکیل می دهند و کاهش قیمت خودروهایی که راس هرم را تشکیل می دهند.

اجرایی شدن واردات خودروهای برقی نو و کارکرده می تواند قیمت خودروهایی که در راس هرم قیمت قرار دارند، تحت تاثیر قرار داده و کاهشی کند. نزولی شدن نمودار قیمت خودروهای وارداتی می تواند روی قیمت خودروهای مونتاژی اثر گذاشته و این احتمال وجود دارد که روی قیمت خودروهای سوگلی ایران خودرو و سایپا نیز تا حدی اثر گذارد.

روز گذشته وزیر صمت نیز از متقاضیان خواسته بود تا صبوری کنند تا بازار خودرو به تعادل برسد. به نظر می رسد در خواست عباس علی آبادی از خریداران بی ارتباط با مصوبه ای نباشد که امروز نمایندگان مجلس مصوب کردند.

البته فراموش نکنیم نمایندگان مجلس پیش تر نیز اجازه واردات خودروهای دست دوم بنزینی با عمر حداکثر پنج سال را به دولت دادند. اما تا کنون دولت از این مجوز استفاده نکرده است. این احتمال وجود دارد تا واردات خودروهای دست دوم برقی نیز از سوی دولت مسکوت بماند و در بهترین حالت تنها واردات خودروهای برقی صفر کیلومتر را در دستور کار قرار دهد.

بازار خودرو در دی 1402 بار دیگر نوسانی شد و شاهد رشد قیمت خودروها بود. باید منتظر ماند و دید سیاست گذار خودرویی علاوه بر مجوزی که امروز از نمایندگان مجلس دریافت کرد، برگه برنده دیگری دارد تا جلوی رشد قیمت بازاری خودرو را بگیرد یا نه؟

متقاضیان به توصیه وزیر صمت مبنی بر به تاخیر انداختن خرید خودرو تا زمانی عمل می کنند که نشانه هایی از کاهش قیمت خودرو در آینده را مشاهده کنند چنانچه این نشانه ها دیده نشود خریداران خودرو دلیلی نمی بینند تا به توصیه وزیر صمت عمل کرده و برای خرید خودرو صبوری کنند.