به گزارش اکو ایران، واردات خودروهای دست دوم به ادعای وزیر صمت آغاز شده است. عباس علی آبادی با اشاره به مصوبه هیات وزیران درباره دریافت پلاک ملی به خودروهایی که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تردد می کنند گفت واردات خودروهای دست دوم آغاز شده و بعد از اجرایی شدن ورود خودروهای موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نوبت به واردات خودروهای کارکرده خواهد رسید.

وزیر صمت معتقد است این مساله به زودی نهایی خواهد شد. چهارشنبه گذشته نیز معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت آیین نامه اجرایی واردات خودروهای سواری دست دوم در هیات دولت تصویب شده و به زودی این آیین نامه از سوی دولت ابلاغ خواهد شد.

این اخبار نشان می دهد در مجموعه وزارت صمت اجماع بر سر واردات خودروهای دست دوم خارجی وجود دارد اما به نظر می رسد چالش اصلی بحث تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای دست دوم باشد.

ساز و کارهای موجود نشان می دهد آنچه تا کنون منجر به ابلاغ آیین نامه اجرایی واردات خودروهای دست دوم نشده، اختلافی است که وزارت صمت با مدیران بانک مرکزی دارد.

وزارت صمت به عنوان متولی بازار خودرو به دنبال این است تا شرایط بازار خودرو را مدیریت کرده و آرام نگه دارد از این رو با توجه به ناترازی میان عرضه و تقاضا راهکار واردات خودرو، چه نو و چه دست دوم، را در دستور کار دارد. اما بررسی اطلاعات منتشر شده درباره واردات خودرو نشان می دهد هنوز واردات خودروهای نو غلتک نیفتاده و خبری هم از ورود خودروهای صفر کیلومتر نیست.

بنابراین با توجه به اقدام های صورت گرفته از سوی وزارت صمت آنچه در مسیر ورود خودروهای سواری نو و کارکرده دست انداز شده مخالفت سیاست گذار پولی و بانکی است.

به نظر می رسد تا مدیران بانک مرکزی چراغ سبز نشان ندهند ورود خودروهای سواری دست دوم نهایی نشود و واردات خودروهای نو هم به صورت قطره چکانی دنبال شود.