به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی تخصیص ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را به واردات خودرو تکذیب کرد.

پنجشنبه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مدعی شد دولت تصمیم گرفته ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را به واردات خودرو و قطعات اختصاص دهد.

اما مدیران بانک مرکزی بلافاصله دست به کار شدند و ادعای محمدرضا پور ابراهیمی را تکذیب کردند. بنابراین همچنان خودروهای وارداتی برای حضور در بازار با چالش ارزی مواجه هستند و به نوعی در به در شدند.  

بیش از یک سال از تصویب آیین نامه اجرایی واردات خودرو به کشور می گذرد اما هنوز خبری از حضور خودروهای وارداتی در بازار نیست. چالش هایی مانند تعیین شرکت های وارد کننده خودرو و همچنین پاس کردن استانداردهای مد نظر سازمان ملی استاندارد از چالش های اصلی ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز به بازار بود. اما شاه بیت چالش های خودروهای وارداتی چالش تامین ارز است. سیاست گذار خودرویی در حالی به دنبال واردات خودرو به کشور است که هنوز نتوانسته با مدیران بانک مرکزی برای تامین ارز ورود خودرو به توافق برسد.  بدون تامین ارز خبری از حضور خودروهای وارداتی مدل 2022 و مدل 2023 در بازار نخواهد بود.

در حالی که هنوز ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای صفر کیلومتر تامین نشده است شاهد هستیم که سیاست گذار خودرویی وعده تصویب آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را می دهد. بنابراین خودروهای وارداتی دست دوم هم چنانچه صاحب آیین نامه شوند به دلیل تامین نشدن ارز مورد نیاز همچنان راه طولانی را برای رسیدن به بازار خودرو در پیش دارند.