به گزارش اکو ایران، مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت گفت: ثبت سفارش ۱۰۰‌هزار دستگاه خودرو برای واردات انجام‌شده است.

عبدالله توکلی در شرایطی از ثبت سفارش این تعداد دستگاه از محصولات برندهای جهانی خودروسازخبر می دهد که شاهد هستیم هنوز خودرویی وارد بازار نشده است.

بازار خودرو از شهریور سال گذشته بعد از نهایی شدن آیین نامه اجرایی واردات خودرو منتظر ورود محصولات جهانی به بازار است. انتشار خبر تصویب ایین نامه اجرایی واردات خودرو در ان مقطع تاثیر خود را روی بازار گذاشت و شاهد نزولی شدن قیمت های بازاری، بخصوص قیمت بازاری خودروهای وارداتی بودیم. اما چندی بعد که واردات خودرو عملیاتی نشد بار دیگر نمودار قیمت ها در بازار ساز صعودی را کوک کردند.

البته بررسی وعده های مدیران صمت در ارتباط با واردات خودرو نشان می دهد آنها حتی روی کاغذ نیز از وعده های خود عقب هستند. توکلی در شرایطی از ثبت سفارش 100 هزار دستگاهی خودرو خبر می دهد که سخنگوی صمت در اسفند 1401 اعلام کرد سیاست گذار خودرویی به دنبال این است ثبت سفارش 200 هزار دستگاه خودرو را تا پایان فصل بهار 1402 به سرانجام برساند. با توجه به اظهارات امید قالیباف وزارت صمت باید تا اواخر اردیبهشت سال جاری ثبت سفارش حدود 160 هزار دستگاه الی 170 هزار دستگاه را ممکن می کرد. اما شاهد هستیم که مدیرکل صنایع خودرویی صمت تنها ثبت سفارش 100 هزار دستگاهی را تایید می کند. این به آن معناست که وزارت صمت روی کاغذ نیز از برنامه خود برای ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز عقب است. به نظر می رسد جدی ترین چالش برای واردات خودرو به کشور تامین ارز است. آن طور که به نظر می رسد هنوز مدیران صمت نتوانسته اند سیاست گذار پولی را راضی کنند تا ارز مورد نیاز واردکنندگان خودرو را در اختیار آنها قرار دهد.

دولت سیزدهم همچنان امیداور است با واردات خودرو بتواند ترمز نابسامانی بازار را بکشد اما این اتفاق زمانی عملیاتی می شود که خودرو وارد بازار شود و ثبت سفارش خودرو بدون ورود خودرو تاثیری روی بازار نخواهد داشت. البته ایده های دیگری مانند کنار گذاشتن سیاست قیمت گذاری دستوری و واگذاری خودروسازان بزرگ به بخش خصوصی نیز در دسترس مدیران صمت است اما مشخص نیست سیاست گذار خودرویی چرا بی تفاوت از کنار این ایده ها می گذرد و همچنان به دنبال آرام کردن بازار با ابزارهایی ناکارآمد است.