به گزارش اکو ایران، ایران خودرو در نیمه اول سال جاری حدود پنج درصد از برنامه تولید خود عقب افتاد تا انتشار این خبر جدیدترین شوک این خودروساز به متقاضیان محسوب می شود.

مدیرعامل ایران خودرو عقب افتادگی این خودروساز از برنامه تولید را در نیمه اول 1403 تایید کرد. اما علیمردان عظیمی گفت این عقب افتادگی از برنامه تولید بنگاه تحت مدیریتش در نیمه دوم امسال جبران خواهد شد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مدیرعامل آبی های جاده مخصوص در گفت و گو با ایسنا تاکید کرد که برندگان قرعه کشی جدیدترین طرح فروش ایران خودرو بابت فاکتور شدن محصولات خریداری شده از این خودروساز در زمان مقرر نگران نباشند زیرا برنامه ریزی های صورت گرفته به گونه ای است که این خودروها در بازه زمانی باقی مانده تا پایان سال جاری واگذار می شود.

آمارهای منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال سازمان بورس مربوط به نیمه اول 1403 نشان می دهد این خودروساز در مجموع حدود 242 هزار دستگاه انواع محصولات سواری و وانت را در خطوط تولید تکمیل کرده است.

بررسی های اکو ایران نشان می دهد پنج درصد تولید محقق شده تا پایان شهریور امسال نشان می دهد آبی های جاده مخصوص حول و حوش 12 هزار و 100 دستگاه از انواع محصولات خود را کمتر تولید کردند.

بنابراین چنانچه آبی های جاده مخصوص قصد داشتند به برنامه ریزی خود جامه عمل بپوشانند بیش از 254 هزار دستگاه از خودروهای حاضر در سبد محصولاتی خود را باید در خطوط تولید تکمیل می کردند.

بنابراین می توان گفت ویروس کاهش تولید تا حدی دامن ایران خودرویی ها را گرفته اما برنامه ریزی های این خودروساز اجازه نمی دهد تا ویروس کاهش تولید جهش یافته و به ویروس تاخیر در تحویل تبدیل شود.

سخنان مدیرعامل ایران خودرو تا حدی خیال برندگان قرعه کشی جدیدترین طرح فروش ایران خودرو بخصوص آن بخش از متقاضیان که اسامی آنها از گردونه برای تحویل خودروی مورد نظر به صورت فروش فوق العاده خارج شده است را راحت کرد.

این گردش اخبار درباره وضعیت تولید ایران خودرو در نیمه اول سال جاری و همچنین بحث فاکتور کردن محصولات عرضه شده در جدیدترین طرح فروش این خودروساز تا حدی بازار را نگران کرد.

دو طرف عرضه و تقاضا با نگرانی وضعیت تولید و فروش ایران خودرویی ها را دنبال می کنند اگر آبی های جاده مخصوصر همان طور که مدیرعامل این خودروساز گفت بتواند عقب ماندگی ایجاد شده در نیمه اول امسال را در نیمه دوم جبران کند این مساله می تواند ترمز افزایش قیمت بازاری خودرو از ناحیه پارامتر عرضه خودروساز را بکشد. البته فراموش نکنیم چنانچه تیر برنامه ریزی های انجام شده توسط مدیران ایران خودرو به هدف ننشیند این مساله می تواند نمودار قیمت بازاری محصولات این خودروساز را در گام اول و در ادامه قیمت بازاری کل محصولات حاضر در بازار پُرتقاضاها را صعودی کند.   

آبی های جاده مخصوص در جدیدترین طرح فروش خود 12 محصول خود شامل پژو ۲۰۷ با موتور TU3، پژو ۲۰۷ با موتور TU5، رانا پلاس، سورن پلاس بنزینی، تارا با گیربکس دستی، تارا با گیربکس اتوماتیک، هایما S7, هایما S5، هایما X7 را در کنار دو خودروی برقی یعنی لونا GRE و فاو بستیون NAT و همچنین جدیدترین محصولش یعنی "ری را" را در دسترس متقاضیان قرار دادند.