به گزارش اکو ایران، اسقاط خودروهای فرسوده در پایان نیمه اول سال جاری در قیاس با سال گذشته رشدی حدود 133 درصدی را تجربه کرده است.

آن طور که رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور اعلام کرد سال گذشته در مجموع حول و حوش 72 هزار دستگاه انواع خودرو که در حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می گرفتند، اسقاط شدند. از این تعداد نزدیک به هشت هزار و 100 دستگاه را تاکسی ها تشکیل می دادند.

مهران سالاریه ادامه داد در سال جاری و تا پایان نیمه اول حدود 168 هزار دستگاه خودروی غیر تاکسی اسقاط شدند.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور از کاهش اسقاط تاکسی های فرسوده شکایت کرد و این مساله را نیازمند آسیب شناسی دانست.

به نظر می رسد رشد 96 هزار دستگاهی از رده خارج کردن اسقاط خودروهای فرسوده را باید در عریض شدن جاده واردات خودرو به کشور جست و جو کرد.

سال گذشته به رغم اینگه امکان واردات خودرو به کشور وجود داشت و مانع قانونی بر سر راه شرکت های واردکننده نبود اما این اتفاق آن طور که باید و شاید نیفتاد و خودروی وارداتی چندانی به بازار کشور وارد نشد.  اما این روند در سال جاری تغییر کرده و شاهد هستیم که حول و حوش 22 هزار دستگاه انواع محصولات برندهای جهانی خودروساز تا پایان شهریور سال جاری از گمرک های کشور به صورت قطعی ترخیص شدند.

این تیراژ واردات تا پایان شهریور 1403 در قیاس با کل واردات سال گذشته رشدی حدود 100 درصدی را نشان می دهد.

سال گذشته مجموع واردات روی عددی نزدیک به 11 هزار دستگاه ماند.

افزایش تیراژ اسقاط خودرو خبر خوبی برای صاحبان خودرو های فرسوده محسوب می شود زیرا آنها این امکان را پیدا می کنند تا با خودروی فرسوده خود را به مراکز اسقاط تحویل داده و برنامه ریزی برای جایگزینی با خودرویی دیگر را انجام دهند.

بخشی از صاحبان خودروهای فرسوده نیز از جدیدترین طرح فروش ایران خودرو در آخرین ماه از تابستان 1403 شرکت کرده و برنده شدند.

براساس اعلام آبی های جاده مخصوص آنها حول و حوش 117 هزار دستگاه انواع محصولات خود را در این طرح فروش عرضه کردند که سهم صاحبان خودروهای فرسوده حدود 23 هزار و 500 دستگاه بود.