کلیدواژه «حقوق‌های نجومی» از سال ۹۵ و به دلیل پرداخت حقوق های نجومی به برخی مدیران حاضر در بیمه مرکزی در ادبیات اقتصادی ایران متولد شد.

اما این بار ردپای حقوق های نجومی در خودروسازی دیده شد و با دستور جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا، محمد گودرزی مدیرعامل امداد خودرو سایپا برکنار شد.

پس از بررسی های صورت گرفته پیرامون پرداخت حق ماموریت مدیرعامل امدادخودرو سایپا، مدیرعامل این گروه خودروسازی به مدیرعامل سایپا یدک دستور داد موضوع را بررسی و مبلغ مذکور به حساب شرکت امداد خودرو سایپا بازگرداند.

اما محمد گودرزی کیست و داستان این برکناری چه بود؟

محمد گودرزی متولد سال 68 شمسی است و از سال 96  در دوره مدیریت محسن جهرودی به خودروسازی سایپا پیوست. شنیده ها حاکیست گودرزی پسر باجناق محمد شریعتمداری وزیر صمت و کار دولت دوازدهم است. جهرودی در دوره تصدی شریعتمداری در صمت مدیرعامل سایپا بود. این نسبت ها یک پرسش را مطرح می کند آیا ارتباطی بین انتصاب یک جوان 28 ساله در آن زمان با انتساب خانوادگی او است؟

گودرزی پیش از انتصاب به سمت مدیرعاملی امداد خودروی سایپا در سال 98 ، عضو هیئت مدیره شرکت امداد خودرو سایپا بوده و در مقطعی نیز سرپرستی مدیریت دفتر مدیرعامل وقت گروه خودروسازی سایپا یعنی محسن جهرودی را تجربه کرد. اما در دوره مدیریت جواد سلیمانی، گودرزی به مدیرعاملی امداد خودروی سایپا انتخاب شد. شنیده ها حاکیست در ابتدای حضور گودرزی در قامت مدیرعامل امداد خودروی سایپا با توجه به تجربه کمی که داشت برای اتخاذ تصمیمات از مشاور خود کمک می گرفت.

اما داستان برکناری محمد گودرزی از سمت مدیرعاملی امداد خودروی سایپا چگونه استارت خورد؟انتشار تصویر چکی در وجه مدیرعامل امداد خودرو سایپا در فضای مجازی شروع ماجرا بود.

براساس عکس منتشر شده چکی به تاریخ 26 مهرماه 1400 با رقمی حدود 53 میلیون تومان بابت حق ماموریت 5 روزه در وجه محمد گودرزی مدیرعامل امداد سایپا صادر شده بود. یعنی این مدیرعامل به ازای هر روز ماموریت بیش از 10 میلیون تومان دریافتی داشته است.

آن طور که شنیده شده این حق ماموریت به دلیل حضور گودرزی در موکبی که این خودروساز در ایام اربعین در کربلا برپا کرده و همچنین اجرای طرح ویژه خدمات امدادی به زائران عتبات عالیات به او پرداخت شده است.

البته بررسی ها نشان می دهد این میزان دریافتی بابت حق ماموریت با توجه به آیین نامه های داخلی سایپا صورت گرفته است و مدیرعامل برکنار شده امداد خودروی سایپا تخلفی در این زمینه نداشته است. براساس آیین نامه داخلی از آنجایی که میزان پرداختی بابت حق ماموریت به دلار یا یورو ( بسته به نوع کشوری که فرد برای ماموریت به آن اعزام می شود) براساس نرخ روز ارز در بازار آزاد محاسبه و معادل ریالی آن پرداخت می شود. با توجه به رشد نرخ ارز در دو سه سال اخیر، شاهد هستیم که حق ماموریت ها در این شرکت خودروساز ارقام قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

آن طور که شنیده شده در این سفر یکی از مدیران  دیگر از شرکت های زیر مجموعه سایپا حضور داشته و بابت حق ماموریت حدود 30 میلیون تومان دریافتی داشته است.   

هر چند مدیرعامل امدادخودروسایپا پیش از برکناری تلاش کرده با باز گرداندن کل مبلغ مذکور را به حساب این شرکت به نوعی از برکناریش جلوگیری کند اما این اقدام نیز مانع از برکناریش نشده است.

تجربه امداد خودرو سایپا نشان داد پدیده های رایج در شرکت های دنیا که در قالب نظام جبران خدمت تعریف می شود و حتی بسیار بیشتر از ایران پرداخت می شود به دلایلی زیادی در ایران مخالف دارد. یکی از این  دلایل ساختار دولتی این شرکت ها است که مردم را بیش از قبل حساس کرده است. ساختار دولتی موجب شده بخشی از مردم نسبت به صلاحیت حرفه ای مدیران و نحوه هزینه کرد آنان حساس باشند.