اولین فروش فوق العاده ایران خودرو بعد از افزایش قیمت خودرو در مبدا بار دیگر شاهد حضور بیش از 5 میلیون نفر متقاضی بود. پیش تر فروش فوق العاده این خودروساز در شهریور ماه توانسته نزدیک به 5 میلیون و 200 هزار نفر را به خود جذب کند. اما نکته قابل توجه این است که در فروش فوق العاده شهریورماه به رغم ثبت رکورد حضور متقاضیان، از هر 399 نفر یک نفر امکان دریافت خودرو داشت اما در فروش فوق العاده آذرماهی این خودرو از هر 482 نفر یک نفر شانس این را داشت که خودرو به قیمت کارخانه دریافت کند. در فروش فوق العاده شهریورماه این خودروساز 13 هزار دستگاه خودرو عرضه شد اما در آذر ماه تعداد خودروی عرضه شده 10 هزار و 500 دستگاه اعلام شد. در حالیکه حدود 28 درصد محصولات ایران خودرورا در فروش فق العاده آذر ماهی این خودروساز محصولات پرتیراژ یعنی پژو 206 تیپ 2، پارس سال و پارس با موتور TU5 تشکیل می دهد اما حدود 76 درصد تقاضا را به خود جذب کردند.

 

از هر خودرو چه تعداد عرضه شد

ایران خودرویی ها در آخرین فروش فوق العاده خود  هفت محصول را عرضه کردند. این محصولات عبارت بودند از پژو 207 با سقف پانوراما (شیشه ای)، پژو 206 تیپ 2، تارا با گیربکس دستی، پارس سال، پارس با موتور TU5، رانا پلاس و سمند سورن پلاس.

در میان هفت محصول یاد شده بیشترین عرضه مربوط به پژو 207 با سقف شیشه ای بود. آبی های جاده مخصوص از این خودرو سه هزار دستگاه عرضه کردند. بعد از پژو 207 با سقف شیشه ای، تارا با گیربکس دستی با دو هزار دستگاه رتبه دوم جدول عرضه را تصاحب کرد. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در فروش فوق العاده آذر ماهی خود هزار و 500 دستگاه سمند سورن پلاس را برای انتخاب در اختیار متقاضیان قرار داد.بنابراین سمند سورن پلاس رتبه سوم بیشترین عرضه را به نام خود کرد.

غول آبی جاده مخصوص از هر یک از چهار محصول پژو 206 تیپ دو، پارس سال، پارس با موتور TU5 و رانا پلاس، هزار دستگاه عرضه کرد.

نمودار توزیع در فروش فوق العاده ایران خودرو

 

هر محصول چه تعداد متقاضی را به صف کرد

پژو پارس با موتور TU5 بیشترین متقاضی را به خود دید. این محصول توانست نزدیک به دو میلیون و 150 هزار نفر، حدود  42 درصد از متقاضیان را به خط کند.

بعد از این محصول، پژو 206 تیپ دو بیشترین تقاضا را در کارنامه خود ثبت کرد. آمارهای منتشر شده نشان می دهد بیش از 857 هزار نفر یعنی حول و حوش 17 درصد متقاضی این محصول هاچ بک (بدون صندوق) بودند.

پارس سال برای حدود 780 هزار نفر یا عبارت دیگر برای حدود 16 درصد جذابیت داشت و بعد از آن پژو 207 با سقف پانوراما با حدود 704 هزار و 500 نفر متقاضی حول و حوش 14 درصد تقاضا را به خود دید.

سه محصول تارا دستی با گیربکس معمولی، سورن پلاس و تارا پلاس به ترتیب با حدود 232 هزار نفر (4 درصد)، 195 هزار نفر (4 درصد) و 145 هزار نفر (3 درصد) متقاضی در قعر جدول تقاضا قرار داشتند.

سهم تقاضا در فروش فوق العاده ایران خودرو در آذر1400

 

شانس برنده شدن هر خودرو چقدر بود

در میان محصولات عرضه شده با توجه به تعداد متقاضی و تیراژ عرضه  برای هر دستگاه پژوپارس با موتور TU5 از هر دو هزار و 148 نفر یک نفر شانس برنده شدن داشت.

بعد از پژو پارس با موتور TU5 پژو 206 تیپ 2 قرار دارد. از هر 875 نفر یک نفر این خودرو را برنده می شد. با توجه به تعداد متقاضی و تعداد عرضه پارس سال از هر 780 نفر یک نفر می توانست این خود را در اختیار بگیرد. هر دستگاه پژو 207 با سقف پانوراما نیزبا توجه به تعداد متقاضی و عرضه صورت گرفته از میان هر 235 نفر صاحب خود را می شناخت. 

از هر 145 نفر یک متقاضی می توانست برنده رانا پلاس شود. برنده هر دستگاه سمند سورن نیز از میان 130 نفر انتخاب می شد. برای هر دستگاه تارا با گیربکس دستی نیز 116 نفر متقاضی ثبت نام کرده بودند.