به  گزارش اکوایران: ملکه بریتانیا الیزابت در سن 96 سالگی در اقامتگاه اسکاتلندی خود درگذشت.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ باکینگهام روز پنجشنبه اعلام کرد که ملکه الیزابت، طولانی‌ترین پادشاه بریتانیا و رهبر این کشور در هفت دهه گذشته، در سن 96 سالگی درگذشت. در بیانیه کاخ باکینگهام آمده: «ملکه امروز بعدازظهر در آرامش در قلعه بالمورال درگذشت. پادشاه و ملکه امروز عصر در بالمورال خواهند ماند و فردا به لندن بازخواهند گشت».

چارلز 73 ساله، پسر ارشد الیزابت، به طور خودکار پادشاه بریتانیا و رئیس دولت 14 قلمرو دیگر از جمله استرالیا، کانادا و نیوزلند می شود. همسرش کامیلا هم ملکه می شود.

پس از ابراز نگرانی امروز پزشکان در مورد سلامتی او، خانواده ملکه فقید با عجله خود را به اقامتگاه اسکاتلندی او، قلعه بالمورال، رساندند تا در کنار او باشند. او از اواخر سال گذشته از آنچه کاخ باکینگهام آن را "مشکلات حرکتی اپیزودیک" نامیده بود رنج می برد و او را مجبور کرد تقریباً از تمام فعالیت های عمومی خود کناره گیری کند.

ملکه الیزابت دوم که مسن ترین و با سابقه ترین رئیس دولت جهان نیز بود، پس از مرگ پدرش، پادشاه جورج ششم، در 6 فوریه 1952، زمانی که تنها 25 سال داشت، به سلطنت رسید.

او در ژوئن سال بعد تاجگذاری کرد. این اولین تاج‌گذاری تاریخ بود که از طریق تلویزیون در دنیای جدید پخش شد  که در آن زندگی خاندان سلطنتی به‌طور فزاینده‌ای توسط رسانه‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت.

الیزابت در زمانی به سلطنت رسید که بریتانیا هنوز بسیاری از متصرفات امپراتوری قدیمی خود را حفظ کرده بود، از ویرانی های جنگ جهانی دوم بیرون می آمد و با جیره بندی مواد غذایی مبارزات طبقات و امتیازات قدیم دست و پنجه نرم می کرد. وینستون چرچیل در آن زمان نخست وزیر بریتانیا بود، جوزف استالین اتحاد جماهیر شوروی را رهبری می کرد و جنگ کره در جریان بود.

در دهه های بعد، الیزابت شاهد تغییرات گسترده سیاسی و تحولات اجتماعی در داخل و خارج از کشور بود. مصیبت های خانواده خودش، به ویژه طلاق چارلز و همسر اول دیانا، در انظار عمومی پخش شد.

الیزابت در حالی که در زمان افول نسبی اقتصادی ملی، نماد پایدار ثبات و تداوم برای بریتانیایی ها باقی ماند، همچنین سعی کرد نهاد باستانی سلطنت را با خواسته های دوران مدرن تطبیق دهد. نوه او شاهزاده ویلیام که اکنون وارث تاج و تخت است، در مستندی در سال 2012 گفت: «او موفق شده است که سلطنت را مدرن کند و تکامل بخشد».