به گزارش اکوایران، دولت آلبانی برای دومین بار از ماه جولای، علی‌رغم رد چنین ادعاهایی از سوی تهران، ایران را متهم به حمله سایبری علیه این کشور کرد.

حمله سایبری جدید

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، آلبانی شنبه شب دولت ایران را به یک حمله سایبری علیه سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده پلیس مرزی آلبانی متهم کرد. این مسئله تنها چند روز پس از آن که کاخ سفید، در هم‌نوایی با تیرانا، تهران را متهم به حمله‌ای که خدمات دولت آلبانی را در ماه جولای مختل کرد، نموده بود، رخ داده است.

11

بر اساس بیانیه وزارت کشور آلبانی، حمله جدید سایبری مقامات آلبانیایی را مجبور کرد تا به طور موقت سیستم مدیریت جامع اطلاعات خود را آفلاین کنند که سیستم‌های کامپیوتری را در بنادر، فرودگاه‌ها و پست‌های مرزی کنترل می‌کند.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی در توییتی مدعی شد که این حمله سایبری کار همان گروهی بود که حمله ماه جولای را انجام دادند. به گفته وزارت کشور، این حمله روز جمعه رخ داد و این وزارتخانه اعلام کرد که انتظار می رود به زودی تمام اطلاعات این سیستم بازیابی شود.

قطع رابطه کم‌سابقه

آلبانی روز چهارشنبه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. به نظر می‌رسد این اولین نمونه از قطع روابط بین کشورها با ادعای حمله سایبری باشد. در پاسخ، به این مسئله، وزارت خارجه جمهوری اسلامی، ضمن محکومیت این اقدام تیرانا، هر گونه مداخله‌ای را در این ماجرا به شدت تکذیب کرد.به نوشته شان لینگاس، گزارش‌گر سی‌ان‌ان، این حادثه چالش جدیدی برای دولت بایدن ایجاد می‌کند که این هفته مدعی شد «در پی حمله سایبری ماه جولای، ایران را در قبال اقداماتی که امنیت متحد آمریکا و عضو ناتو را تهدید می‌کند مسئول می‌داند».

12

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را به بهانه حملات سایبری ماه جولای که برخی از سرویس های دولتی آلبانی را از دسترس خارج کرد، مورد تحریم قرار داده است. کاخ سفید اعلام کرده مقامات آمریکایی هفته‌ها برای کمک به دولت آلبانی در تیرانا حضور داشتند.  ناتو هم روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد: «ما شدیداً چنین فعالیت‌های مخرب سایبری را که برای بی‌ثبات کردن و آسیب رساندن به امنیت متحدان و مختل کردن زندگی روزمره شهروندان طراحی شده است، محکوم می‌کنیم». ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفته که حمله سایبری در کل می‌تواند موجب فعال شدن بند دفاع جمعی اساس‌نامه ناتو شود که همه اعضا را ملزم می‌کند از حمله به عضو دیگر دفاع کنند. اما این اصل هرگز در عمل آزمایش نشده و مشخص نیست که آستانه چنین دفاع جمعی چقدر است.

آتشی که دامن واشنگتن را هم گرفت

خبرگزاری الجزیره هم طی گزارشی، ضمن بررسی ابعاد این ماجرا، به رویکرد تهران در این ماجرا پرداخته است. به نوشته این گزارش، تهران تیرانا را قربانی توطئه واشنگتن برای بیش‌تر خدشه‌دار کردن روابط دیپلماتیک فی‌مابین می‌داند. ایران به آلبانی و سازمان ملل اعلام کرده که در این امر دخالتی ندارد، اما احیای روابطی که پیش از این به دلیل میزبانی آلبانی از گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق تیره شده بود، حداقل در آینده قابل پیش‌بینی بعید به نظر می‌رسد.

14

با این حال، آتش این تنش دامن‌گیر واشنگتن هم شده است. دولت ایالات متحده به سرعت به صورت لفظی و عملی از آلبانی، کشور متحد ناتو حمایت کرد. واشنگتن روز جمعه علاوه بر محکومیت این حمله سایبری، وزارت اطلاعات ایران و اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات ایران را به همین بهانه، تحریم کرد. با این حال به عقیده مازیار معتمدی، گزارش‌گر الجزیره، این تحریم‌ها نمادین هستند زیرا خطیب و وزارت اطلاعات دارایی‌هایی را در ایالات متحده ندارند که بتوان آن‌ها را مسدود کرد و هیچ برنامه‌ای برای تجارت مستقیم با شهروندان آمریکایی ندارند. پیش از این نیز هر دو تحت عناوین مختلف تحریم شده بودند.

یک روز پیش از آن هم، واشنگتن چندین شرکت را که متهم به تولید و انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه هستند، در لیست سیاه قرار داد، زیرا آمریکا ادعا می‌کند قرار است در جنگ اوکراین استفاده شود. این در حالی است که تهران و واشنگتن از آوریل 2021 برای بازگرداندن توافق هسته‌ای سال 2015 که در سال 2018 توسط ایالات متحده کنار گذاشته شد و با اعمال تحریم‌های فراگیر دنبال شد، در تلاش هستند.