به گزارش اکوایران، در روز پرحاشیه مجلس، در حالی که در دور اول رأی گیری برای وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، زاهدی‌وفا ابتدا با اختلاف مرزی رأی آورد اما با درخواست بازشماری آرا از سوی نمایندگان، با اختلاف یک رأی از دریافت رأی اعتماد بازماند.

به دلیل اختلاف در شمارش آرا، سه نبوت آرای مأخوذه وزیر پیشنهادی کار مورد شمارش قرار گرفت و سرانجام محمد باقر قالیباف که ریاست مجلس را برعهده داشت اعلام کرد: او نتوانست از مجلس برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رأی اعتماد کسب کند. ‌براساس آرا اعلام شده، «زاهدی‌وفا» با ۱۳۶ رأی موافق، ۱۲۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع وزیر کار نشد.

زاهدی وفا دومین وزیر پیشنهادی دولت رئیسی است که از مجلس جواب رد می‌شنود. پیش از این و در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مجلس رأی اعتماد نگرفته بود.

وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت‌الله عبدالملکی، در خرداد ماه از سمت خود استعفا داد و از آن تاریخ این وزارتخانه به سرپرستی محمدمهدی زاهدی وفا اداره می‌شود که طبق مهلت قانونی 3 ماهه دولت باید وزیر را به مجلس معرفی کی‌کرد. 

زاهدی وفا استادیار دانشگاه امام صادق است که در دوره سعید جلیلی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای بود. در دولت احمدی نژاد معاون وزیر اقتصاد بود و در دولت ابراهیم رئیسی ابتدا به سمت معاون اقتصادی مخبر منصوب شد و سپس جانشین عبدالملکی شد. 

ماجرای ارث پدری زاهدی وفا 

در جلسه امروز موضوع دو تابعیتی بودن وزیر کار و تولد دختران او در کانادا که پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد، حاشیه ساز شده بود، این بار نیز گریبان زاهدی وفا را گرفت و زمانی که نمایندگان موافق و مخالف زاهدی وفا برای بیان نطق های خود پشت تریبون مجلس قرار می گرفتند فریادشان در مخالفت با وزیر کار بیشتر می شد. مانند، فتح الله توسلی، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ که در مخالفت با وزیر پیشنهادی رئیسی گفت:« اموال بسیار زیادی به نام محمد هادی زاهدی وفا است که سوال بنده آن است که آیا این اموال برای خود او است یا خیر و به چه شکلی به دست آمده است. برای مثال وی هزار و ۸۵۰ متر باغ در دزاشیب دارد. چندین منزل ویلایی در کرج، شهرری و نیاوران دارد، خانه ویلایی ۴۰۰ متری در نیروی هوایی، باغ در کرج، آپارتمان مجلل در نیاوران و ویلای جنگلی دارد و باید در این باره توضیح دهد. بنده بررسی کردم و مجموع این اموال صد هزار میلیارد تومان است اما زاهدی وفا گفت که همه این اموال هزار میلیارد تومان است. از سوی دیگر او گفت که من سرایدارم! اسناد نشان می‌دهد که وی همه این اموال را به نام برادر خود کرده است که برادر وی بیمار است و اسناد پزشکی آن هم موجود است. دو مورد از این اموال هم به نام پدر زاهدی وفا است. سال‌ها است که پرونده این اموال در دادگاه‌ها مطرح می‌شود و ورثه زاهدی وفا هم مدعی هستند.»

الیاس نادران اما در جایگاه موافق با زاهدی وفا ظاهر شد. او با اشاره به اموال زاهدی وفا گفت:« اول اینکه من تأکید می‌کنم که دعوای خانوادگی بر سر ارث و میراث را نباید در مجلس بدونِ نظر دستگاه قضا و تائید نهادهای اطلاعاتی بیان کرد که در این صورت نسبت به صلاحیت دولت و شخص رئیس‌جمهور مسئله‌سازی می‌شود. اگر ایشان آدم فقیری بودند، آن وقت صلاحیت داشتند؟ ما باید به شخصیت فردی ایشان توجه داشته باشیم. ایشان انسان پاکدست و متواضعی هستند.»

نادران همچنین افزود:« ایشان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق هستند و تحصیلات خود را در کانادا تکمیل کردند. من بیش از بیست سال ایشان را می‌شناسم و شهادت می‌دهم به لحاظ دیدگاهی و توانمندی در دفاع از منافع ملی خط اعتدلال را رعایت می‌کنند.»

اظهارات نادران، با انتقادات تند و تیزی از سوی حسن نوروزی رو به رو شد. نوروزی با یادآوری جلسه رای اعتماد جواد اوجی و رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون خطاب به نادران گفت:« زاهدی وفا ۲۴ قطعه زمین، ساختمان و آپارتمان دارد و با وجود این گفته که من سرایدارم. آقای نادران که برای دو یا سه آپارتمان اوجی وزیر نفت آسمان را به زمین می‌دوخت جالب است در دفاع از زاهدی وفا صحبت می‌کند. ما تاج گردون را به دلیل ارث پدری اش از حضور در مجلس منع کردیم اما الان فردی می‌خواهد تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بگیرد که اموال زیادی دارد. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به وی رأی نداده است. رأی کمیسیون‌های دیگر در مورد زاهدی وفا لب مرزی بوده است.»

نماینده مردم رباط کریم ادامه داد:« افکار زاهدی وفا وابسته به اقتصاد سرمایه داری و امپریالیستی است. چرا که وی گفته قوام جامعه به مال و سرمایه است در حالی که اقتصاد وسیله است نه هدف. دو فرزند زاهدی وفا در کانادا متولد شده‌اند. کانادا مستعمره آمریکاست و باید این مسئله در مورد صلاحیت زاهدی وفا مورد بررسی قرار گیرد. وی برنامه‌ای برای وزارت کار ندارد و از سوی دیگر زاهدی وفا سابقه ایثارگری هم ندارد.»

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم هم در موافقت با او گفت:« ثروت آقای زاهدی وفا به عنوان ارث به وی رسیده است و بر اساس سندی که موجود است ایشان امین این اموال پدر هستند و باید امانت داری کنند.»