به گزارش اکوایران، پرتاب موشک از سوی پیونگ‌یانگ بر فراز ژاپن نگرانی‌ها از بابت امنیت و ثبات جهانی و منطقه‌ای را افزاش داده است.

پناه بگیرید

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، روز سه‌‍شنبه کره شمالی در آزمایشی موشک بالستیک خود را دورتر از هر زمانی تا به حال پرتاب کرد. این موشک از فراز ژاپن گذشت که موجب شد دولت ژاپن به مردم اخطار دهد تا برای مدّتی پناه بگیرند.این اوّلین موشک کره شمالی بود که در 5 سال گذشته در این جهت پرتاب شده بود، موشکی که با ارتفاع کمتری از گذشته از فراز ژاپن گذشت و 4،600 کیلومتر را پیمود. دولت ژاپن به مردم گفت که پناه بگیرند و سیستم راه‌آهن در شمال کشور موقّتاً تعطیل شد درحالی که موشک درست از بالای این کشورگذشت و در اقیانوس آرام افتاد.

1000 (1)

این آخرین رویداد در زورآزمایی‌های اخیر در منطقه بود. در 10 روز گذشته یک ناو هواپیمابر آمریکایی در یکی از بنادر کره‌جنوبی توقّف داشت و کره شمالی 5 موشک آزمایشی پرتاب کرد. در این مدّت هم‌چنین آمریکا، کره جنوبی و ژاپن چندین رزمایش مشترک برگزار کردند و معاون رئیس جمهور -کاملا هریس- از منطقه دیدار کرد و در مرز مشترک دو کره، پیونگ‌یانگ را به تهدید امنیّت متهم کرد. کره شمالی نیز آمریکا و متّحدانش را متهم می‌کند که با تجمیع تجهیزات و برگزاری رزمایش قصد تهدید کره شمالی را دارند.

واکنش محدود آمریکا

آزمایش‌های موشکی اخیر واکنش کمی از ایالات متحده در پی داشته که بیشتر بر جنگ اوکراین و دیگر بحران‌های داخلی و خارجی تمرکز دارد. ولی ارتش آمریکا نمایش قدرتش در منطقه را بیشتر کرده است.توکیو اعلام کرده که اقدامی برای سرنگون کردن موشک انجام نداده‌است. وزیر دفاع ژاپن نیز گفته که همه‌ی گزینه‌ها از جمله حمله‌ی متقابل در پاسخ به موشک‌پرانی‌های‌ کره شمالی روی میز هستند. همزمان کره جنوبی اعلام کرده ارتشش را تقویت و همکاری با متحدان را تشدید می‌کند.

1000 (3)

ایالات متحده گفته که تصمیم «خطرناک و غیر مسئولانه‌ی» کره شمالی برای پرتاب موشک دوربرد بر فراز ژاپن را به شدّت محکوم می‌کند. به گفته‌ی سخنگوی شورای امنّیت ملی آمریکا: «این اقدام بی‌ثبات کننده است و نشان دهنده‌ی بی‌اعتنایی فاحش  کره شمالی برای قطعنامه‌های شورای امنّیت و قواعد ایمنی جهانی است.»

موشک‌های مافوق صوت

مقامات توکیو و سئول گفته اند که موشک 4،500 تا 4،600 کیلومتر پرواز کرده و تا ارتفاع 1000 کیلومتر بالا رفته است.  به گفته مقامات کره جنوبی این یک موشک بالستیک میان‌برد بوده که از استان جاگنگ کره شمالی پرتاب شده است. بیشتر موشک‌های اخیر کره از این استان پرتاب شده‌اند از جمله تعدادی که پیونگ‌یانگ ادعا کرده مافوق صوت هستند.

1000 (2)

جزئیات اولیه پرواز نشان می‌دهند که مدل موشک هواسانگ 12 بوده که کره شمالی در سال 2017 در پی تهدیدهایش برای حمله به پایگاه نظامی آمریکا در گوام کره جنوبی از آن پرده‌برداری کرد. پرتاب موشک در چنین بردهای بالایی به دانشمندان کره‌شمالی اجازه می‌دهد تا موشک‌های خود را در شرایط نزدیک‌تر به واقعیّت آزمایش کنند.

به گفته‌ی  آنکیت پندا از موسسه‌ی صلح جهانی کارنگی: «پرتاب مستقیم موشک در مقایسه با پرتاب‌های قوس دار معمول این امکان را می‌دهد که کره‌ای ها موشک‌هایشان را در دما و تنش اتمسفری بالاتری آزمایش کنند که به شرایط دنیای واقعی نزدیک‌تر است.»

واکنش‌های سیاسی

یون سوک یئول، رئیس جمهور کره جنوبی، این آزمایش را «بی‌مسئولیتی» خوانده و گفته که پاسخ قاطعی را از سوی ارتش کشورش، متحدانش و جامعه جهانی برخواهد انگیخت. نخست وزیر ژاپن در گفتگو با خبرنگاران اقدام کره شمالی را وحشیانه خواند و گفت که دولت ژاپن به جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها ادامه خواهد داد. دنیل کریتنبرینک، دیپلمات ارشد آمریکا در شرق آسیا،  در یک مصاحبه آنلاین گفت: «پرتاب موشک بر فراز ژاپن حرکتی رو به جلو نبود ولی واشنگتن همچنان مایل به گفتگوست.»

وزیر دفاع کره جنوبی امروز به پارلمان این کشور گفت که کره شمالی برای یک آزمایش هسته‌ای در ماه مه آماده است و این آزمایش ممکن است برای یک سلاح کوچک قابل استفاده در عملیات باشد تا یک سلاح بزرگ استراتژیک. وزیر دفاع همچنین گفته که پیشبینی دقیق زمان هفتمین آزمایش هستهَ ای پیونگ یانگ مشکل است ولی احتمالاً بین کنگره حزب کمونیست چین و انتخابات میان‌دوره‌ی آمریکا باشد.

به گفته‌ی کریتنبرینک آزمایش هسته‌ای احتمالاً منتظر یک تصمیم سیاسی است و هشداره داده که: «چنین اقدام خطرناکی می‌تواند امنّیت و ثبات جهانی و منطقه‌ای را شدیداً تهدید کند.»