به گزارش اکوایران، در شرایطی که لیز تراس به تازگی سکان هدایت دولت در بریتانیا را به دست گرفته، از همان روزهای آغاز به کارریال تردیدهایی در مورد آینده کابینه و موفقیت‌ او در نحقق وعده‌هایش به وجد آمده است.

بنا بر گزارش بلومبرگ، طبق گفته اعضای کابینه‌ی دولت بریتانیا لیز تراس به دلیل جایگاه متزلزلش در حزب، برای برنامه‌ریزی و اجرای انقلاب اقتصادی‌اش به مشکل خورده است. به گفته این دو وزیر دولت در کمتر از یک ماه از شروع نخست وزیری، لیز تراس 47 ساله در اجرای قدم‌های اوّلیه برای کسب حمایت برای طرح‌های اقتصادی‌اش شکست خورده و تردیدهایی درباره‌ی نحوه ریاستش برحزب مطرح است.

در حاشیه کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار در بیرمنگهام این دو وزیر پیش‌بینی کردند که تراس تا انتخابات بعدی دوسال دیگر دوام خواهد آورد، چرا که برای انتخاب یک رهبر دیگر زمان کافی نخواهد بود. نتیجه‌ی آن -به گفته این دو- مخالفت‌های مداوم اعضای محافظه‌کار پارلمان و بی‌نتیجه ماندن سیاست‌های یک نخست‌وزیر ضعیف طی این دو سال است.

دولت جدید از حدود 10 روز پیش طرح کاهش گسترده‌ی مالیات شرکت‌ها و کسب و کارها و مالیات بر درآمد  همچنین افزایش بهره بانکی را اجرایی کرده بود، طرحی که منجر نارضایتی جامعه و تشنج بازارها شد. روز گذشته دولت این طرح را منتفی کرد که آبروریزی بزرگی برای دولت تازه روی کار آمده محسوب می‌شد.

photo_2022-10-06_13-52-51

دیوید فراست یک عضو محافظه‌کار مجلس اعیان در گفتگو با رادیو LBC گفت: «من نگرانم این شروع نسبتاً ضعیف می‌تواند دستورکار دولت جدید را بی‌اعتبار کند و هرزمان که ما بخواهیم اقدامی کنیم ائتلافی بر علیه ما شکل بگیرد.»

دیدگاه بدبینانه این است که «طرح جدید اقتصادی بریتانیا» که توسط تراس و وزیر خزانه‌داری –کواسی کوارتنگ- کلید خورده بود پیش از شروع شکست بخورد. این طرح نیازمند محدودیت زدایی گسترده در زمینه‌هایی نظیر ساختمان‌سازی و همچنین کاهش مالیات‌هاست.

پس از شکست طرح کاهش مالیات کوارتنگ برای آرام کردن محافظه‌کاران آشفته قول داد که بقیه استراتژی اقتصادی دولت را به نتیجه خواهد رساند.انتظار می‌رود که کوارتنگ تا 23 نوامبر صورت مالی میان‌دوره‌ای را منتشر کند تا خاطر اوراق داران دولتی را نیز آسوده کند.

کوارتنگ در سخنرانی‌اش در کنفرانس گفت: «دیگر حواس‌پرتی‌ای در کار نیست، ما یک برنامه داریم و باید آن را عملی کنیم.»

 ولی یک عضو سابق  کابینه پیشبینی کرده که تراس طی یک سال آینده برکنار خواهد شد تا حزب پیش از انتخابات پارلمان در سال 2025 خودش را ترمیم کند. به گفته‌ی او انتخابات داخل حزب در سال 2023 نشان خواهد که عملکردش چقدر بد بوده است. او همچنین گفته احتمالاً جایگزینش از خارج از کابینه‌ی فعلی انتخاب شود.

با این حال همه‌ی وزرای کابینه چنین دیدگاه منفی‌ای نسبت به تراس ندارند. افراد دیگری در کابینه گفته‌اند که دولت زمان کافی برای ایجاد رشد اقتصادی‌ای که قولش را به رأی دهندگانش داده بود دارد و می‌تواند نشان دهد که پروژه‌اش موفّقیت‌آمیز بوده است.

به گفته‌ی جان ردوود –یک عضو حامی نخست‌وزیر در پارلمان-: «کلید موفّقیت در سیاست زمانی که وقت تنگ است این است که ابتدا ساده‌ترین کارها را انجام دهیم. اهداف سهل الوصول زیادی وجود دارند. فکر می‌کنم ما می‌توانیم طرح‌های اصلاحی خوبی به پارلمان ارائه دهیم که بیشتر اعضای محافظه‌کار از آن حمایت کنند.»