به گزارش اکوایران، «رقابت تنگانگ در برزیل»، «رویارویی نفتی آمریکا با اوپک پلاس»، «توافق نفتی اسرائیل و لبنان»، «حمله تلافی جویانه پوتین» و «خنجر تراس به پشت خود» سرخط رسانه های دنیا در نیم روز گذشته به خود اختصاص داده است.

 رویارویی نفتی آمریکا با اوپک پلاس؟

منابع اوپک روز یکشنبه گفتند که اوپک پلاس  سیاست کاهش تولید به میزان بیش از یک میلیون بشکه در روز را لحاظ خواهد کرد؛ بزرگ ترین تصمیمی که در بازار نفت از زمان همه گیری کووید 19 اتخاذ شده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، این نشست قرار است 5 اکتبر  در میانه کاهش بهای نفت و یا نوسان شدید قیمت طلای سیاه برگزار شود. این نشست موجب می شود تا عربستان، بزرگ ترین تولید کننده اوپک پلاس از کشورهای عضو بخواهد تا تولید نفت خود را کاهش دهند. اوپک پلاس که ترکیبی است که از کشورهای عضو اوپک و متحدانی چون روسیه، علیرغم فشارهای مصرف کنندگان عمده، از جمله ایالات متحده،  سیاست افزایش تولید را با هدف کاهش بهای نفت و کمک به اقتصاد جهانی اتخاذ کرده اند.

با این همه آنگونه که رویترز نوشته، ماه گذشته قیمت ها به دلیل ترس از اقتصاد جهانی و افزایش ارزش دلار پس از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به شدت کاهش یافته است. کاهش قابل توجه تولید ممکن است خشم ایالات متحده را برانگیزد زیرا این کشور عربستان را برای پمپاژ بیشتر نفت برای کمک به کاهش بهای طلای سیاه و درآمدهای روسیه از صادرات آن تحت فشار قرار داده است. در صورت اجرایی شدن این تصمیم، شاهد کاهش عظیم تولید نفت از سال 2020 خواهیم بود؛ درست زمانی که اوپک پلاس تولید را به میزان 10 میلیون بشکه در روز کاهش داد، زیرا تقاضا به واسطه همه گیری کم شده بود. فعلا کارشناسان می گویند که کاهش تولید نفت ممکن است فراتر از یک میلیون در بشکه باشد. با این همه این یشنهاد از جانب «یو بی اس» و «جی پی مورگان» مورد استقبال قرار گرفته، چرا که باور دارند  کاهش حدودی یک میلیون بشکه در روز می تواند به توقف بهای نفت کمک کند.

رقابت تنگانگ « لولا» با « ترامپ برزیلی»

برزیلی ها روز یکشنبه در انتخابات دو قطبی مشارکت داشتند؛ کارزاری که مشخص می کند ایا این کشور را رهبری چپ گرا به چهارمین دموکراسی بزرگ جهان تبدیل خواهد کرد یا چهره ای با رویکرد راست افراطی در قدرت خواهد ماند. خبرگزاری آسوشیدتدپرسنوشت، با شمارش 76.3 درصد آرا، داسیلوا 46.2 درصد از بولسونارو با 45.1 درصد آرا پیشرو است، گفته می شود دور دوم کارزار در صورت تنگاتنگ بودن رقابت ها 30 اکتبر برگزار می شود. به نوشته خبرگزاری الجزیره، داده های نظر سنجی ها اخیر نشان از برتری و پیشتازی داسیلوا دارد. آخرین نتایج نظرسنجی که روز شنبه منتشر شد نشان  داد که داسیلوا حمایت بیش از 50 تا 36 درصدی کسانی که در این کارزار حضور دارند را به خود اختصاص داده است.

بسیاری از مشارکت کنندگان بولسونارو را به واسطه سیاست های نادرستش  در زمان همه گیری کووید 19 به چالش کشیده و می گویند او مسئول قتل همه کسانی بود که به واسطه این بیماری جان دادند. بولسونارو ممکن است در صورت شکست در انتخابات، از پذیرش نتایج  سرباز بزند.این مسئله موجب شده تا هراس از بحران سازماندهی شده و افزایش خشونت ها پس از انتخابات افزایش یابد. بولسونارو بعد از آن که رای خود را به صندوق انداخت گفت که فارغ از نتایج نظرسنجی ها انتظار دارد در دور اول، پیروز میدان باشد. او به نظرسنجی ها اعتماد ندارد و مدعی است این داده ها با حمایت های انتخاباتی از او مطابقتی ندارند.  بولسونارو همچنین در پیامی ویدئویی گفته است که اگر در این کارزار تقلب نشود قادر است با 60 درصد آارا پیروز شود.او مدعی است که رقیبش نه مقبولیتی دارد و نه اعتباری. حالا مشخص نیست لولای چپ گرا در دور نخست پیروز می شود یا کارزار به دور دوم کشیده خواهد شد؟

اسرائیل از توافق نزدیک با لبنان خبر داد

اسرائیل از پیشنهاد ایالات متحده  برای حل و فصل مناقشه مرزی دریایی این بازیگر با لبنان بسیار استقبال کرد و گفت این پیشنهاد زمینه را برای پیشروی جهت رسیدن به توافق هموارتر خواهد کرد. به نوشته الجزیره، در پیش نویس توافق نامه که توسط فرستاده ایالات متحده ارائه شده است، هدف حل و فصل ادعاهای رقبا در باب میادین گازی فراساحلی است. مقام های لبنان شروط را دریافت کرده اند و متعهد شدند که در اسرع وقت به این طرح پاسخ دهند.این در حالی است که بیروت اخیرا اعلام کرده که توافق با اسرائیل در باب میادین مورد مناقشه نزدیک است.

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه به کابینه اش گفت که پیشنهاد آمریکا، امنیت و اقتصاد اسرائیل را تقویت خواهد کرد. لبنان و اسرائیل رایزنی در باب مرزهای دریایی خود را از سال 2020 آغاز کرده اند، اما این روند با درخواست لبنان مبنی بر اصلاح نقشه مورد استفاده سازمان ملل متوقف شد. اما پیشرفت در رایزنی ها زمانی رخ داد که لبنان موضع خود را تغییر داد بالاخص در باب میدان گاز طبیعی « کاریش» که اسرائیل آن را بخشی از خود می داند و حاضر به مذاکره در باب آن نیست. با این همه همه چیز آنگونه که در ظاهر دیده می شود،خوش بینانه نیست. حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان بارها اسرائیل را در باب اکتشاف از میدان« کاریش» تهدید کرده و صراحتا اعلام کرده است که در صورت این ماجراجویی، حزب الله مواضع تل آویو را هدف قرار می دهد.

حمله تلافی جویانه پوتین

روسیه زادگاه زلنسکی در اوکراین و دیگر مواضع این کشور را با هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار داد آن هم در شرایطی که اوکراین در جریان یک حمله متقابل و کنترل کامل شهر استراتژیک در شرق، معادلات نبرد را تغییر داده است. به نوشته آسوشیتدپرس از دست دادن شهر شرقی لیمان توسط نظامیان روس، شهری که از آن به عنوان کانون حمل و نقل و لجستیک استفاده می کرد ضربه ای تازه به کرملین وارد کرد.

روسیه با الحاق چهار شهر اوکراین به جغرافیای خود به دنبال تشدید تنش ها و تسهیل در استفاده از تسلیحات هسته ای است. پوتین گفته که تنش ها و درگیری ها وارد مرحله خطرناکی شده است. در شرایط کنونی اوکراین به شکل رسمی درخواست عضویت در ناتو را مطرح کرده است؛ پیشنهادی که مورد حمایت نه عضو ناتو در اروپای مرکزی و شرقی قرار گرفته است؛ بازیگرانی که از حمله روسیه به سرزمین های خود در هراس هستند. زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده که نظامیان این کشور  لیمان را تحت کنترل دارند و این شهر استراتژیک را پاکسازی کرده اند. کرملین فعلا در باب این شکست اظهار نظری نکرده است. این کشور پیشتر گفته بود که نظامیان روس را به مکانی مساعد تر منتقل خواهد کرد. همزمان بریتانیا بازپس گیری لیمان توسط نظامیان اوکراینی را شکت سیاسی و با اهیت برای مسکو خواند.

تراس از پشت به خود خنجر زد

یک هفته پیش بانک انگلستان در تاریکی به خود خنجر زد و برای مقابله با تورم، نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد؛ تصمیمی طوفانی که پیامدهای جدی را برای این کشور به دنبال می آورد. به نوشته خبرگزاری سی ان ان در شرایطی که وزیر دارایی بریتانیا بدون آن که درباب نحوه پرداخت نرخ بهره توضیحی ارائه دهد، پوند بریتانیا در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود سقوط کرد. این مقوله موجب شده تا هزینه گرفتن وام در بریتانیا افزایش یابد؛ گزاره ای که در بازار وام و مسکن جرقه  زد و صندوق های بازنشستگی را تا مرز ورشکستگی سوق داده است.

پیش از این نیز بازارهای مالی نیز به دلیل خطر فزاینده یک رکود جهانی و چرخش های ناشی از افزایش بیش از اندازه نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ایالات متحده در مسیر نبرد علیه تورم، در وضعیت پرتنشی قرار گرفته اند. ناظران می گویند دولت جدید بریتانیا  وارد دور تازه ای از تنش ها تب دار شده است. پس از آن که تضمین های شفاهی خزانه داری و بانک بریتانیا نتوانست هراس ها بر بازارهای مالی را آرام کند، صندوق بین المللی پول سیاست جدید بریتانیا را به چالش کشید. تلاش ها برای بهبود زخم کاری که به اقتصاد بریتانیا وارد شد، در کوتاه مدت نتیجه داشت و موجب شد تا بهای پوند در برابر دلار آمریکا ثابت بماند. اما حالا پوند انگلیس بار دیگر سقوط کرده و اوایل پنجشنبه ای که گذشت به زیر 1.08 دلار بازگشت. در چنین شرایطی بریتانیا بار دیگر به اوراقه قرضه دولتی متوسل شد؛ تصمیم که موجب گشت تا سهام انگلیس به میزان 2 درصد سقوط کند. ناظران می گویند: سیاست های اقتصادی رادیکال تراس خود زنی آشکار است و می تواند به چالشی جدی برای جانشین بوریس جانسون و بازارهای مالی این کشور تبدیل شود.