به گزارش اکوایران،  سربازان اوکراینی موفق شدند شهر لیمان در شرق این کشور را پس بگیرند؛ شکست دردناک دیگری برای روسیه که باعث شد متحد نزدیک پوتین درخواست کند که سریعتر از تسلیحات اتمی استفاده شود.

بازپس‌گیری شهر کلیدی

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پیروزی روز شنبه اوکراینی‌ها درست یک روز پس از آن اتّفاق افتاد که پوتین اعلام کرد حدود یک پنجم اوکراین –شامل دونتسک که لیمان در آن قرار دارد- به خاک روسیه الحاق شده است و این مناطق زیر چتر اتمی روسیه قرار دارند. کی‌یف و غرب این اقدام را یک نمایش مضحک و غیرقانونی خوانده و آن را محکوم کردند.

سربازان اوکراینی تسخیر این شهر را از طریق ارسال ویدئویی در بیرون از ساختمان شورای شهر اعلام و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. در انتهای ویدئو نیز گروهی از سربازان شادی‌کنان پرچم‌های روسیه را از بالای ساختمان‌ها پایین می‌اندازند و پرچم‌های اوکراین را به جای آن‌ها می‌گذارند. چند ساعت پیش از آن وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که به دلیل خطرات ناشی از محاصره شدن، سربازان را از این منطقه بیرون می‌کشد.

بزرگ‌ترین پیروزی از زمان ضدحملات برق‌آسا

لیمان که در ماه می به دست نیروهای روسی افتاده و به عنوان پایانه‌ی حمل و نقل و لجستیک برای عملیات در شمال دونتسک مورد استفاده قرار می‌گرفت. تسخیر آن بزرگترین پیروزی جنگی اوکراین از زمان ضد حمله برق‌آسا در شمال شرق خارکیف در ماه گذشته بود.

27FCO6WNPNNEVOSZWTK3YUII24

ولادیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین، پیش از این وعده پیروزی‌های سریع‌تر در دونباس –که کل منطقه‌ی دونتسک و لوهانسک را شامل می‌شود و بیشتر آن در کنترل روسیه است- را داده بود: «طی ماه گذشته تعداد پرچم‌های افراشته‌ی اوکراین در دونباس بیشتر شده و طی یک هفته‌ی آینده باز هم تعداد آن‌ها افزایش خواهد یافت.

سازمان نیروهای مسلح اوکراین صبح شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جت‌هایش طی 24 ساعت گذشته 29 حمله انجام داده‌اند و تسلیحات و سیستم‌های موشکی ضد هوایی را هدف قرار داده‌اند و همزمان نیروهای زمینی انبارهای مهمّات و پست‌های فرماندهی را از بین برده‌اند. بر اساس این بیانیه نیروهای روسیه نیز 4 موشک و 16 حمله هوایی صورت داده‌اند و در مجموع 30 قرارگاه بیشتر در جنوب و جنوب غرب آسیب‌ دیده‌اند.

درخواست حمله هسته‌ای از پوتین

موفقیت‌های اخیر اوکراین خشم متحدان پوتین مانند رمضان قدیروف، رهبر منطقه جنوبی چچن روسیه، را برانگیخته است. قدیروف پیش از سخنان زلنسکی در تلگرام نوشت: «به نظر شخصی من باید اقدامات شدیدتری انجام شود، از اعلام حکومت نظامی در مناطق مرزی گرفته تا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی».

YCEI6CDPLRK3BMMCEN6NGQDDFE

پیش از این دیگر مقامات ارشد روسی، از جمله رئیس جمهور سابق دیمیتری مدودف، تهدید کرده بوداند که روسیه ممکن است به سلاح هسته‌ای متوسل شود، اما درخواست قدیروف فوری‌ترین و صریح ترین درخواست بود. پوتین هفته گذشته گفت که وقتی از این سخن سخن می‌گوید که آماده دفاع از «تمامیت ارضی» روسیه با تمام ابزارهای موجود است، بلوف نمی‌زند. او هم‌چنین روز جمعه این موضوع را درباره مناطق جدیدی که مسکو ادعای الحاق آن‌ها را دارد نیز به صراحت تکرار کرد.

ابراز رضایت واشنگتن

در همین شرایط، سازمان نیروهای مسلح اوکراین  در بیانیه‌ای اعلام کرده که جت‌هایش طی 24 ساعت گذشته 29 حمله انجام داده‌ و تسلیحات و سیستم‌های موشکی ضد هوایی را هدف قرار داده‌اند و همزمان نیروهای زمینی انبارهای مهمّات و پست‌های فرماندهی را از بین برده‌اند. بر اساس این بیانیه اوکراینی‌ها ادعا کرده‌اند نیروهای روسیه از پهباد‌های شاهد136 ساخت ایران برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های اوکراین استفاده‌کرده‌اند. [این در حالی است که تهران ارسال پهباد به روسیه جهت استفاده از آن‌ها در جنگ اوکراین را رد کرده است]. آن‌ها هم‌چنین 4 موشک شلیک و 16 حمله هوایی صورت داده‌اند و در مجموع 30 قرارگاه -بیشتر در جنوب و جنوب غرب- آسیب‌ دیده‌اند. رویترز به طور مستقل نتوانسته این ادعا‌ها را رد یا تائید کند.

photo_2022-10-02_02-10-39

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، ضمن ابراز رضایت از تصرّف لیمان گفته: «این اتّفاق باعث ایجاد مشکلات جدیدی برای ارتش روسیه خواهد شد. لیمان در میانه‌ی راه‌های مواصلاتی قرار دارد که روسیه از آن‌ها برای ارسال سرباز و تجهیزات به سمت غرب و جنوب استفاده می‌کرد. بدون آن مسیر‌ها این کار برای روس‌ها دشوار خواهد بود.» آستین به این اشاره نکرد که آیا اشغال لیمان توسط اوکراین می‌تواند پاسخ شدیدی را از سمت روسیه برانگیزد.

تاثیر معکوس تسلیحات هسته‌ای؛ پیش به سوی دونباس

پیش از این، واشنگتن اعلام کرده بود که به هرگونه استفاده از سلاح‌های اتمی پاسخ قاطع خواهد داد. تحلیل‌گران در موسسه‌ی مطالعات جنگ در واشنگتن معتقدند که ارتش روسیه در وضعیت فعلی‌اش تقریباً غیر ممکن است که بتواند در میدان جنگ هسته‌ای عملیات انجام دهد: «سربازان قراردادی خسته، نیروهای ذخیره که عجولانه به جنگ فرستاده شده‌اند و سربازان وظیفه که روی هم تلنبار شده‌اند اصلاً کسانی نیستند که بتوانند در یک محیط هسته‌ای فعالّیت کنند. هر منطقه‌ای که تحت تاثیر تسلیحات اتمی روسی قرار بگیرد عملاً برای روسها غیرقابل عبور خواهد بود و بر پیشروی آن‌ها تاثیر عکس خواهد گذاشت».

skynews-bakhmut-ukraine_5916259

در همین شرایط، سرهیل چرواتی، –سخنگوی نیروهای شرق اوکراین، گفته تعداد سربازان روسی در لیمان حدود 5،000 نفر بوده است. به گفته اوکراین تصرّف لیمان راه را برای پیش‌رویی داخل لوهانسک باز می‌کند. به گفته چرواتی: «لیمان مهم است چراکه قدم بعدی برای آزادی دونباس است. این فرصتی است تا بیشتر داخل «کرمینا» و «سیویرودونتسک» پیش روی کنیم و از نظر روانی هم تاثیر زیادی دارد».