به گزارش اکوایران، در بحبوحه جنگ در اوکراین، قانون جدید ایالات متحده مبنی بر تجارت تراشه و نیمه‌رسانه‌ها با چین رقابت فن‌آوری را وارد مرحله جدید کرده که به تعبیری برخی کارشناسان نوعی اعلام جنگ جدید به شمار می‌رود. به همین بهانه، توماس فریدمن، ستون‌نویس مشهور نیویرک تایمز، با انتشار یادداشتی با عنوان «ما به طور ناگهانی و هم‌زمان در حال مقابله با چین و روسیه هستیم» این موضوع را مورد بررسی خود قرار داده است.

نصیحت مادربزرگ

اگر متوجه نشده اید، اجازه دهید من به شما در مورد یک چرخش پیشگیرانه وقایع هشدار دهم: ایالات متحده اکنون هم‌زمان با روسیه و چین درگیر است. ننه‌بزرگم همیشه می‌گفت: «هرگز با روسیه و چین همزمان مبارزه نکنید». هنری کیسینجر هم همینطور. شک نکنید: ما در آب‌های ناشناخته‌ای شناور شده‌ایم. فقط امیدوارم که اینها «جنگ‌های ابدی» جدید ما نباشند.

مبارزه با روسیه غیرمستقیم، اما به طور آشکار، در حال تشدید و خون‌بارتر شدن است. آمریکا اوکراینی‌ها را با موشک‌های هوشمند و پشتیبانی اطلاعاتی مسلح می‌کند تا روس‌ها را مجبور به عقب‌نشینی از اوکراین کند. در حالی که نمی‌خواهم شجاعت اوکراینی‌ها را تخفیف دهم، حمایت ایالات متحده و ناتو نقش بزرگی در موفقیت‌های اوکراین در میدان نبرد ایفا کرده است. این را می‌توانید از روس‌ها بپرسید. اما این جنگ چگونه به پایان می رسد؟ هیچ کس نمی تواند به شما بگوید.

بازی روشن است

با این حال، در حال حاضر می‌خواهم روی مبارزه با چین تمرکز کنم، که کم‌تر قابل مشاهده است و شامل جنگ مستقیم نمی‌شود، زیرا بیش‌تر از طریق ترانزیستورهایی که بین 1 و 0 دیجیتال جابه‌جا می‌شوند، مبارزه می‌شود. اما این مسئله به اندازه نتیجه نبرد بین روسیه و اوکراین بر توازن قدرت جهانی خواهد داشت. و ارتباط چندانی با تایوان ندارد.

این یک کشمکش بر سر نیمه‌هادی‌ها است – فن‌آوری اساسی عصر اطلاعات. اتحادی که هوشمندترین تراشه‌های جهان را طراحی و می‌سازد، هوشمندترین سلاح‌های دقیق، هوشمندترین کارخانه‌ها و هوشمندترین ابزارهای محاسباتی کوانتومی را نیز برای شکستن هر شکلی از رمزگذاری خواهد داشت. امروز، ایالات متحده و شرکای آن رهبری می کنند، اما چین مصمم است که عقب‌ماندگی خود را جبران کند- و ایالات متحده اکنون مصمم است که از آن جلوگیری کند. بازی روشن است.

اعلام جنگ جدید

هفته گذشته، دولت بایدن مجموعه جدیدی از مقررات صادراتی را صادر کرد که در واقع به چین می‌گفت: «ما فکر می‌کنیم که شما سه نسل فن‌آوری هوش مصنوعی و تراشه‌های حافظه و تجهیزات پشت سر ما هستید و ما تضمین می‌کنیم که هرگز به ما نرسید».  یا همان‌طور که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی به صورت دیپلماتیک‌تر بیان کرد: «با توجه به ماهیت بنیادی برخی فن‌آوری‌ها، مانند هوش مصنوعی و تراشه‌های حافظه، ما باید تا حد امکان پیشتاز باشیم» - برای همیشه.

پل تریلو، کارشناس فناوری و چین در شرکت مشاوره آلبرایت استونبریج، به فایننشال تایمز گفت: «ایالات متحده اساساً در مواجهه با توانایی چین برای پیشبرد استفاده این کشور از محاسبات با عملکرد بالا برای دستاوردهای اقتصادی و امنیتی اعلام جنگ کرده است. یا همانطور که سفارت چین در واشنگتن آن را چارچوب بندی کرد، ایالات متحده به دنبال «هژمونی علمی-فن‌آوری» است.

جنگ به کجا ختم می‌شود؟

اما این جنگ به کجا ختم می‌شود؟ هیچ کس نمی‌تواند به شما بگوید. من نمی‌خواهم با استفاده از چینی که به طور فزاینده‌ای از فن‌آوری برای کنترل مطلق در داخل و فرافکنی وحشتناک قدرت در خارج از کشور استفاده می‌کند، هیاهو به پا کنم. اما اگر اکنون در مسیری قفل شده‌ایم که فن‌آوری‌های پیشرفته چین را برای همیشه انکار می‌کنیم –که منجر به از بین بردن هرگونه امید به همکاری برد-برد با پکن در موضوعاتی مانند مسائل آب‌وهوایی و جرایم سایبری، جایی که با تهدیدات متقابل روبرو هستیم و تنها دو قدرتی هستیم که می‌توانند تفاوت ایجاد کنند- چه نوع دنیایی بر خواهد آمد؟ چین هم باید همین سوال را بپرسد.

تنها چیزی که به یقین می‌دانم این است که مقرراتی که روز جمعه توسط وزارت بازرگانی جو بایدن صادر شد، یک مانع جدید بزرگ در مورد کنترل صادرات است که چین را از خرید پیشرفته‌ترین نیمه‌رساناها از غرب یا تجهیزات ساخت آنها در این کشور باز می‌دارد.

مقررات جدید هم‌چنین هر مهندس یا دانشمند آمریکایی را از کمک به چین در تولید تراشه بدون تایید خاص منع می‌کند، حتی اگر آن آمریکایی روی تجهیزاتی در چین کار می‌کند که مشمول کنترل صادرات نیستند. این قوانین همچنین ردیابی را سخت‌تر می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تراشه‌های طراحی شده توسط ایالات متحده که به شرکت‌های غیرنظامی در چین فروخته می‌شود به دست ارتش چین نمی‌رسد. و شاید بحث برانگیزتر از همه این باشد که تیم بایدن یک «قاعده محصول مستقیم خارجی» را اضافه کرد که همانطور که فایننشال تایمز اشاره کرد، «اولین بار توسط دولت دونالد ترامپ علیه گروه فن‌آوری چینی هواوی استفاده شد» و «در واقع هر شرکت آمریکایی یا غیرآمریکایی را از تامین سخت‌افزار یا نرم‌افزار شرکت‌های چینی هدفمند منع می‌کند.

نکته اینجاست: هر چه بیشتر مرزهای فیزیک و علم مواد را محدود کنیم تا ترانزیستورهای بیشتری را روی یک تراشه بچسبانیم تا قدرت پردازش بیش‌تری برای ادامه پیشرفت هوش مصنوعی بدست آوریم، احتمال اینکه هر شرکت یا کشوری بتواند در تمام بخش‌های فرآیند طراحی و ساخت برتر شود کم‌تر می شود. شما به کل مجموعه نیاز دارید. دلیل اینکه شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان، معروف به TSMC، برترین تولید کننده تراشه در جهان در نظر گرفته می‌شود این است که هر عضو این مجموعه به TSMC با صمیمی‌ترین اسرار تجاری خود اعتماد می‌کند، که سپس آن‌ها را در هم می آمیزد و به نفع کل استفاده می کند.

از آنجایی که شرکای ائتلاف به چین برای سرقت مالکیت معنوی آن‌ها اعتماد ندارند، پکن در تلاش است تا مجموعه تراشه‌های تولید ستاره‌ای جهان را به تنهایی با فن‌آوری‌های قدیمی تکرار کند. این شرکت توانست مقدار مشخصی از فن‌آوری تراشه، از جمله فناوری 28 نانومتری TSMC را در سال 2017 به سرقت ببرد.

به آینده خوش آمدید

این هفته با جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده مصاحبه کردم، که کنترل‌های جدید صادرات تراشه‌ها و 52.7 میلیارد دلاری که دولت بایدن به تازگی برای حمایت از تحقیقات بیشتر ایالات متحده در مورد نیمه‌رساناهای نسل بعدی و بازگرداندن تولید تراشه‌های پیشرفته به کشور هزینه کند، را اعلام کرد. ریموندو این ایده را رد می‌کند که مقررات جدید معادل یک اقدام جنگی است.

او در دفترش به من گفت: «ایالات متحده در موقعیت غیرقابل دفاعی قرار داشت. امروز ما 100 درصد تراشه‌های پیشرفته خود را از خارج خریداری می کنیم -90 درصد از TSMC در تایوان و 10 درصد از سامسونگ در کره. این خیلی احمقانه است، اما حقیقت دارد.

او گفت که تحمیل کنترل‌های جدید صادراتی بر روی فناوری‌های پیشرفته ساخت تراشه به چین، «استراتژی دفاعی ما بود. چین استراتژی هم‌جوشی نظامی و غیرنظامی دارد، و پکن تصریح کرده که «در نظر دارد در پیشرفته‌ترین فناوری‌ها کاملاً خودکفا شود» تا بر بازارهای تجاری غیرنظامی و میدان نبرد قرن بیست و یکم تسلط یابد. ما نمی توانیم نیات چین را نادیده بگیریم.

او اضافه کرد: «بنابراین، برای محافظت از خود و متحدانمان - و تمام فناوری‌هایی که به صورت جداگانه و جمعی اختراع کرده‌ایم- کاری انجام دادیم که گامی منطقی بود، تا از رسیدن چین به مرحله بعدی جلوگیری کنیم. ایالات متحده و متحدانش پیشرفته‌ترین تراشه‌های ابررایانه‌ای را طراحی و تولید می‌کنند و ما نمی‌خواهیم آن‌ها در دست چین باشند و برای مقاصد نظامی استفاده شوند».

رایموندو نتیجه گرفت که تمرکز اصلی ما بازی تهاجمی است -نوآوری سریع‌تر از چینی‌ها. اما در عین حال، ما با محافظت از آن‌چه نیاز داریم، با تهدید فزاینده‌ای که آنها ارائه می‌کنند مقابله خواهیم کرد. مهم این است که در جایی که می‌توانیم تنش را کاهش دهیم و در جایی که می توانیم تجارت کنیم، ما درگیری نم‌ خواهیم اما ما باید با چشمان باز از خود محافظت کنیم.»

روزنامه دولتی چین گلوبال تایمز در سرمقاله خود نوشت که این ممنوعیت تنها «اراده و توانایی چین را برای ایستادگی در علم و فناوری تقویت می‌کند». بلومبرگ به نقل از یک تحلیلگر چینی ناشناس گفت: «هیچ امکانی برای آشتی وجود ندارد».

به آینده خوش آمدید…