به گزارش اکوایران، ایلان ماسک می گوید به تامین مالی استارلینک در اوکراین ادامه خواهد داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، بنیانگذار اسپیس ایکس می‌گوید اگرچه استارلینک در حال ضرر دادن است، به ارائه خدمات رایگان به دولت اوکراین ادامه خواهد داد. این در حالی است که او یک روز پیش از آن ادعا کرده بود که امکان ادامه تامین مالی این ماجرا را ندارد.

ماسک در توییتر خود نوشت: «جهنم ... حتی اگر استارلینک هنوز ضرر می کند و سایر شرکت ها میلیاردها دلار از مالیات دهندگان دریافت می‌کنند، ما فقط به طور رایگان به دولت اوکراین کمک مالی خواهیم کرد».

یک روز پیش از آن، ماسک در توییتر خود گفته بود که اسپیس ایکس قادر به پرداخت هزینه برای استارلینک  در اوکراین به طور نامحدود نخواهد بود. و ارتش ایالات متحده تأیید کرد که در حال برقراری ارتباط با این شرکت در مورد تأمین مالی شبکه‌ای بسیار مهم برای آمریکا و اوکراین است.

2-format4

این گفتگوها در حالی مطرح می‌شود که ماسک پیش از این درگیر مجادله‌ای آشکار با رهبران اوکراینی شده بود که از پیشنهادات جنجالی او برای کاهش تنش‌ها خشمگین شده بودند. در حالی که اوکراین مدت‌ها مدعی است که هرگز با واگذاری زمین‌های گرفته شده با زور موافقت نخواهد کرد، ماسک پیشنهاد داده بود که منطقه کریمه برای همیشه به روسیه واگذار شود، همه‌پرسی‌های جدیدی تحت نظارت سازمان ملل برای تعیین سرنوشت سرزمین تحت کنترل روسیه برگزار شود و اوکراین با بی طرفی آن‌ها موافقت کند.

استارلینک با بیش از 3000 ماهواره کوچک در مدار پایین زمین، برای ارتباطات اوکراین در مبارزه با تهاجم روسیه حیاتی بوده است. ماسک استارلینک را در اواخر فوریه پس از قطع شدن خدمات اینترنتی اوکراین به دلیل تهاجم روسیه فعال کرد. پایانه های اینترنتی آن از آن زمان برای آنلاین نگه داشتن ارتش اوکراین بسیار مهم بوده است.اسپیس ایکس بر اساس آمار به روز شده ای که هفته گذشته توسط ماسک ارائه شد، حدود 25000 پایانه زمینی به اوکراین اهدا کرده است.

اختلال در این سرویس ممکن است عواقب بدی برای اوکراین داشته باشد. میخائیلو فدوروف، معاون نخست‌وزیر اوکراین این هفته گفت که خدمات استارلینک به بازیابی زیرساخت های انرژی و ارتباطات در مناطق حیاتی پس از بیش از 100 حمله موشکی کروز روسیه کمک کرده است. پیام های ماهواره ای رمزگذاری شده برای ارتباطات نظامی پس از قطع شدن شبکه تلفن همراه محلی در طی گلوله باران شدید استفاده شده است.

ukraineX-724x1024

میکولا بالابان، معاون مرکز ارتباطات استراتژیک و امنیت اطلاعات اوکراین به الجزیره گفت که حمایت ماسک برای تلاش‌های نظامی اوکراین بسیار مهم است. وی افزود: «در شش ماه گذشته، اوکراین ارتباطات استراتژیک بسیار خوبی داشته  است. البته گاهی اوقات تاخیر در ارتباطات و برخی سوء تفاهم وجود دارد، اما در پایان روز، همانطور که با این توییت [از ماسک] می بینید، ما موفق شدیم اهمیت حمایت از اوکراین و اوکراینی ها در نبرد علیه جنگ از جانب روسیه را با شرکای خود در سراسر جهان در میان بگذاریم».

ماسک هم‌چنین در توئیت دیگری از تلاش‌های روسیه برای از بین بردن سرویس‌های ماهواره ای ستارلینک خبر داد. او در توئیتر نوشت: «فرق بزرگی است بین وضعیت صلح و وضعیت جنگی. استارلینک تنها سیستم ارتباطی [ارتباطاتی] است که هنوز در جبهه جنگ کار می‌کند - بقیه همه قطع شده اند. روسیه فعالانه در تلاش است تا استارلینک را منهدم کند. برای محافظت، اسپیس ایکس منابع عظیمی را به سمت دفاع منحرف کرده است. با این‌حال، ستارلینک نیز ممکن است از بین برود».