به گزارش اکوایران، "پیروزی حیاتی عمران خان"، "ظهور راست افراطی در سوئد"، "واکنش ایران به بسته تحریمی اروپا"، "سقوط جنگنده‌های روسی" و "آمادگی سازمان ملل برای پایان کابوس اتیوپی" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

پیروزی«خان» در انتخابات میان‌دوره‌ای؛ چالش‌های نخست‌وزیر برای بازگشت به سیاست

عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان شش ماه پس از برکناری از سمت خود، توانست پیروز انتخابات میان دوره ای این کشور شود. براساس نتاج رسمی اعلامی کمیسیون انتخابات پاکستان عمران خان و حزب تحت رهبری اش موسوم به تحریک انصاف پاکستان توانسته از هشت کرسی، شش کرسی را از آن خود کرده و پیروز شود.حزب مردم پاکستان یکی از اعضای ائتلاف حاکم نیز دو کرسی را به خود اختصاص داد. به نوشته الجزیره، براساس قوانین پاکستان یک نامزد می تواند برای به دست آوردن چند کرسی رقابت کند، با این همه اگر بیش از یک کرسی به دست آورد باید یکی را انتخاب کرده و دیگر کرسی ها را واگذار نماید.کرسی هایی که پاکستانی ها برای انتخاب آن در کارزار شرکت کردند کرسی های نمایندگان مستعفی حزب تحریک انصاف پاکستان بودند؛ همان هایی که به شکل دسته جمعی استعفا دادند.  در شرایطی که عمران خان تنها می تواند یکی ازکرسی های کسب شده را برای خود نگاه دارد اما این پیروزی نشان از حمایت بیش از 220 میلیون نفر از او است.

حالا یکی از رهبران ارشد حزب با انتشار پیامی در توئیترش دولت را خطاب قرار داد و گفت به خواست مردم احترام بگذارد و به سرعت انتخابات دیگری را برگزار کند. او خاطر نشان کرد که حزب تحریک انصاف آماده رایزنی با دولت درباره چارچوب انتخابات با دولت حاکم است.ناظران می گویند میدان برای جاه طلبی های «خان» هموار شده است. با این همه کمیسیون انتخابات می گوید که حزب عمران خان منابع مالی اش را از خارج دریافت کرده؛ اتهامی که حزب انصاف آن را رد کرده است. در شرایط کنونی حزب عمران خان ممکن است با ممنوعیت انتخاباتی روبرو شود بالاخص آن که شکایتی علیه نخست وزیر پیشین مبنی بر دریافت های کمک های غیر قانونی خارجی ثبت شده؛ اتهامی که در صورت اثبات مانع از آن می شود که عمران خان به مدت 5 سال در عرصه سیاست فعالیت داشته باشد. 

ظهور راست افراطی در سوئد

پارلمان سوئد، اولف کریسترسون، رهبر محافظه‌کار را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. این نخستین دولت راست افراطی تعریف شده در سوئد قلمداد خواهد شد . کریسترسیون 58 ساله روز دوشنبه با اکثریت اندک سه رای پس از موافقت با تشکیل دولت ائتلاف متشکل از حزب میانه رو، دموکرات های مسیحی و لیبرال ها، انتخاب شد. نخست وزیر جدید این کشور در یک کنفرانس خبری از اعتماد اعطایی اروپا تشکر کرد.انتظار می رود او روز سه شنبه دولت جدید خود را معرفی کند.

جناح راست سوئد امروز 176 کرسی در پارلمان دارد و رقبای چپ اش 173 کرسی.روز جمعه، ائتلاف چهار جزبی کریسترسون از یک نقشه راه 62 صفحه ای پرده برداری کرد که به شدت تحت تاثیر دستور کار راست افراطی قرار دارد. در این دستور العمل به مقوله هایی چون مقابله با جرم و جنایت، مهاجرت و ساخت رآکتورهای هسته ای جدید اشاره شده است.همزمان رهبر حزب دموکرات سوئد در واکنش به پیروزی محافظه کاران گفت: انچه دولت این کشور قرار است انجام دهد مهم است نه ظاهر آن. پیشتر رهبر دموکرات ها دولت های پیشین را به سوء مدیریت متهم کرده بود. کریسترسون پیش‌تر در روز جمعه اعلام کرده بود که به توافقی بین سه حزب محافظه‌کار، دموکرات مسیحی و لیبرال برای تشکیل دولت ائتلافی دست‌ یافته‌ است. او همچنین از حمایت حزب دموکرات سوئد در پارلمان برخوردار است. البته ائتلاف سه حزبی او دارای اکثریت پارلمانی نیست، اما طبق قانون سوئد نخست وزیر تا زمانی که اکثریتی در پارلمان بر ضد او نباشد، می‌تواند بر کرسی نخست وزیر تکیه زند.

واکنش امیرعبداللهیان به بسته تحریمی جدید اروپا

حسین امیرعبداللهیان در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در صفحه توییتر نوشت: «اتحادیه اروپا امروز با اشتباه محاسباتی طی اقدامی غیر سازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعات غلط بود، دوباره به ابزار نخ‌نما و بی‌اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست». اتحادیه اروپا در روز دوشنبه تحریم‌هایی را علیه وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد. 

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم نسبت به هرگونه اقدام غیرسازنده از سوی اتحادیه اروپا هشدار داده بودند. امیرعبداللهیان  در گفت‌وگو با برخی از همتایان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه هشدار داده بود. گفتنی است پیش از این نیز شورای اروپا اخیرا نیز اقدام به صدور قطعنامه‌ای در این رابطه کرده بود که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مواجه شد و آن را بی ارزش خواند.

سقوط بمب افکن روسی

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپس، یک فروند هواپیمای جنگی روسیه روز دوشنبه پس از تخریب موتورش در یکی از شهرها در نزدیکی دریای آزوف و در یک منطقه مسکونی سقوط کرد. به واسطه این سقوط آتش سوزی در وسعتی بزرگ رخ داد  و چندین طبقه از یک ساختمان 9 طبقه ای را سوزاند. گفته می شود حداقل 4 نفر در این حادثه کشته شدند و شش نفر دیگر مفقود.همزمان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک بمب افکن سو-34 در شهر بندی پیسک پس از آتش گرفتن یکی از موتورهایش هنگام برخاستن از زمین برای ماموریت آموزشی سرنگون شد.

براساس این گزارش، هر دو خدمه به سلامت نجات یافتند اما این هواپیما به یک منطقه مسکونی برخورد کرد و موجب آتش سوزی شد.گفته می شود تعداد مجروحان این حادثه 25 نفر است که 8 نفر از آنها حالشان وخیم است. براساس گزارش ها 17 مجتمع مسکونی درگیر این آتش سوزی شدند و حدود 100 نفر از ساکنان خانه هایشان را ترک کردند و در جایی به شکلی موقت اسکان یافتند.

آمادگی سازمان ملل برای پایان کابوس اتیوپی

دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه خواستار پایان فوری درگیری ها در منطقه تیگری شمالی اتیوپی و خروج نیروهای اریتره ای است که در کنار دولت می جنگند.به نوشته آسوشیدتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که راه حل نظامی برای پایان یافتن درگیری که نزدیک به دو سال میان نظامیان تیگری و دولت فدرال در جریان است، جوابگو نیست. او هشدار داد که وضعیت اتیوپی در حال خارج شدن از کنترل است. او خواستار از سرگیری سریع گفت و گوها میان طرفین متخاصم شد و گفت:سازمان ملل آماده است تا با حمایت اتحادیه آفریقا به هر طریق ممکن زمینه را برای پایان دادن به کابوس مردم اتیوپی هموار کند. همزمان طرفین درگیر نیز اعلام کرده اند که آماده شرکت در مذاکرات تحت رهبری اتحادیه آفریقا هستند؛ رایزنی هایی که قرار بود اوایل ماه جاری در آفریقای جنوبی برگزار شود اما به دلیل مسائل لجستیکی و فنی به تعویق افتاد.همزمان رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم خواستار برقراری آتش بس فوری و بدون قید و شرط و از سرگیری خدمات بشردوستانه به این منطقه شد.