به گزارش اکو ایران، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفتگو با بکی اندرسون، خبرنگار سی‌ان‌ان مدعی شد که مقوله احیای توافق هسته ای 2015 با ایران در دستور کار قرار ندارد و کسی بر روی آن متمرکز نیست چرا که هیچ فعل و افنعالی در این حوزه مشاهده نشده است.

 به گفته مالی، دولت بایدن بر این باور است که ایالات متحده می بایست برنامه اتمی ایران را محدود کند و به ادعای او، دیپلماسی گزینه ای برای تحقق این خواسته است. او گفته ما خواهیم دید که آیا دولت ایران تمایلی برای توافق دارد یا نه؟ بالاخص آن که رایزنی ها متوقف شده است. او در ادامه خاطر نشان کرد که جو بایدن از زمانی که قدرت را در اختیار گرفت، صراحتا اعلام کرد که یکی از اولویت هایش جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. این در حالی است که تهران همیشه تاکید داشته که هیچ برنامه تسلیحاتی هسته‌ای در دستور کار ندارد.

نماینده ویژه ایران افزود: بایدن بر این باور است که دیپلماسی بهترین گزینه برای رسیدن به این هدف است. اما دلیل این که مذاکرات به بن بست خورده و پیش نمی رود و بر آن تمرکزی وجود ندارد، این است که ایران در فرایند رایزنی ها در دو ماه گذشته مواضع سرسختانه ای اتخاذ کرده؛ مواضعی که با بازگشت به توافق ناسازگار است. آنها( مقام های ایران) مطالباتی را مطرح می کنند که ارتباطی به برجام ندارد پس  تا زمانی که وضعیت این چنین ادامه یابد، مذاکرات متوقف خواهد ماند.

 پیش‌نویس نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق هسته‌ای پس از چندین بار رفت‌وبرگشت میان ایران و ایالات متحده، سرانجام با ابراز ناامیدی واشنگتن از مطالبات تهران، بدون نتیجه ماند. مالی که یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکایی در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما با ایران هم بوده با تاکید بر تمایل دولت بایدن بر احیای برجام مدعی شد که دلیل به بن بست رسیدن گفت‌و‌گوها و اینکه تمرکز ما دیگر بر‌آن نیست این است که ایران در دو ماه گذشته موضعی را در پیش گرفته که اساسا به بازگشت به توافق نامربوط است و خواسته‌هایی را مطرح کرده که هیچ ربطی به برجام ندارد. تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، گفت‌وگویی در کار نخواهد بود.

مالی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده به دنبال تغییر رژیم در ایران هست یا خیر گفت: سیاست ما تغییر رژیم نیست. او در ادامه با توسل به عباراتی مداخله جویانه مدعی شد که سیاست آمریکا حمایت از حقوق شهروندان ایرانی است.

یک روز بعد از ادعاهای رسانه‌ای شده مالی، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین با انتشار پیامی در صفحه توئیترش نوشت: به باورم، هدف احیای برجام (توافق هسته ای با ایران) در نیمه دوم نوامبر حاصل خواهد شد. به نوشته او هیچ بهانه ای برای خارج شدن از مسیر توافق هسته ای وجود ندارد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هم پیشتر گفته بود که موضع روس ها دسترسی به توافق است با این همه خیلی از عوامل خارجی بر روی شرایط تاثیر گذار بوده اند و همین مسئله موجب شده تا رسیدن به نتیجه آسان نباشد. تا به امروز امیر عبداللهیان بارها تاکید کرده که ایران پایبند به مسیر مذاکرات است آن هم برای دستیابی به توافقی پایدار و ماندگار و در عین حال منطقی.