زمانی که لیز تراس حکم نخست وزیری را از دستان ملکه الیزابت فقید دریافت می کرد، بعید به نظر می رسد تصور می کرد تنها شش هفته پس از آن در فقدان یاران و همکارانش و تنها در مشایعت همسرش از پله های ساختمان شماره 10 داونینگ استریت پایین بیاید و خطاب به رسانه ها کناره گیری ار مقام خود را اعلام کند.

تراس که در پی واکنش های بازارهای مالی به بسته اقتصادیش اعتماد هم حزبی های خود را هم از دست داد، توانست رکوردی را در کتاب تاریخ سیاسی بریتانیا به ثبت برساند و کوتاه مدت ترین زمان نخست وزیری تاریخ بریتانیا را به خود اختصاص دهد. او که چهارمین نخست وزیر بریتانیا طی شش سال گذشته محسوب می شود با استعفای خود بار دیگر هرج و مرج سیاسی بریتانیا در سال های پس از برگزیت را به رخ کشاند.

اگر چه حزب کارگر خواهان برگزاری انتخابات پیش از موعد شده، اما با توجه به جایگاه حزب محافظه کار در مجلس عوام، برگزاری انتخابات تا دو سال دیگر بعید به نظر می آید. از هم اکنون از چهره هایی چون پنی موردانت، وزیر دفاع سابق ، سوئلا براورمن، وزیر کشور و بن والاس، وزیر دفاع کنونی به عنوان نامزدهای جانشینی تراس یاد می شود.

با این همه به نظر می رسد، ریشی سوناک، رقیب سرسخت تراس در رقابت پیشین برای احراز رهبری محافظه کار از بخت بیشتری برای کسب این مقام برخوردار است. سوناک در شرایطی که همین دو ماه پیش با کسب 42/6 آرا بازی را به تراس باخته بود، اکنون در نظرسنجی ها از دیگر رقبای خود پیش افتاده است.

سوناک 42 ساله که در خانواده ای هندی تبار در ساوتهمپتون چشم به جهان گشوده، رشته های فلسفه، سیاست و اقتصاد را در کالج لینکلن، آکسفورد خوانده و سپس بعد مدرک MBA خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. او از سال 2015 عضو مجلس بریتانیا است و به همراه همسرش کشاتا مورتی -دختر نارایانا مورتی، تاجر میلیاردر هندی- ثروتی بالغ بر ۷۳۰ میلیون پوند داراست که آنها را در رده  ۲۲۲مین افراد ثروتمند بریتانیا قرار داده است.

سوناک در همه پرسی سال 2016 درباره عضویت در اتحادیه اروپا از برگزیت حمایت کرد و پس از استعفای ترزا می، به کمپین بوریس جانسون برای رهبری حزب محافظه‌کار پیوست. سوناک پس از استعفای ساجد جاوید در ترمیم کابینه فوریه 2020 به عنوان وزیر دارایی جایگزین شد و تا سپتامبر 2022 در این مقام در کابینه جانسون خدمت می کرد.

سوناک در مقام وزیر دارای در واکنش مالی دولت بریتانیا به همه‌گیری کووید-19 نقش برجسته ای داشت و در جریان رسوایی پارتی گیت، بسیار خبرساز شد. او در 5 ژوئیه 2022 به دلیل اختلافات بر سر سیاستهای اقتصادی خود با جانسون با ارسال نامه استعفای خود را به جانسون اعلام کرد؛ استعفایی که همراه با استعفای جاوید از سمت وزیر بهداشت، منجر به کناره گیری جانسون در بحبوحه بحران حاکم بر دولت شد.

او اگر چه در ماه جولای برای جانشینی جانسون به رقابت با تراس پرداخت، اما در ماه سپتامبر نتایج خلاف میل او را نشان می داد. او کمپین خود را با شعار «اعتماد را باز می‌گردانیم، اقتصاد را بازسازی می‌کنیم و کشور را دوباره متحد می‌کنیم» به میدان آمد و اعلام کرد ارزش هایش «وطن پرستی، انصاف، سخت کوشی» است. با این حال او در نهایت بازی را به رقیب نوتاچریست خود باخت.

اکنون به نظر می رسد اقبال به او رو کرده و از بخت اول برای دریافت مقام نخست وزیری برخوردار باشد؛ امری که در صورت تحقق آن نشان از گردش حزب محافطه کار از منتهی الیه راست گرایی به سمت گرایش های میانه روانه تر باشد.

با این حال ممکن است یک اتفاق غیرمنتظره بار دیگر سوناک جوان را ناکام گذارد. اکنون زمزمه هایی مبنی بر بازگشت بوریس جانسون به سیاست شنیده می شود. رویترز گزارش داده یک نظرسنجی در اوایل این هفته نشان داد که اکثر اعضای حزب خواهان بازگشت جانسون بودند، اما فعلا سوناک هنوز شانس اول است. حتی گفته می شود حمایت جانسون از کمپین تراس در واقع پوست خربزه ای زیر پای این حزب برای بازگشت دوباره به نخست وزیر پیشین بوده است. مسلما طی هفته های آینده تاجر جوان روزهای دشواری را در پیش خواهد داشت.