به گزارش اکوایران، رای دهندگان اسرائیلی دو هفته دیگر دوباره پای صندوق های رای می روند هرچند این بار با انتخابی سخت روبرو هستند: این که آیا بنیامین نتانیاهو و متحدانش در ائتلاف راست- جریانی که برخی از سیاستمدارانش به شدت مخالف اعراب هستند- به قدرت بازمی گردند یا با انتخاب یائیر لاپید، اسرائیل در وضعیت کنونی و میانه باقی می ماند. به گفته تحلیلگران در حالی که شهروندان عرب ساکن در سرزمین‌های اشغالی در ظاهر قدرت تعیین بالقوه نتیجه را دارند اما بسیاری از آنها احتمالا روز انتخابات در خانه می مانند. آیدا توما سلیمان، عضو کنست از حزب عمدتا عرب هداش،هفته گذشته در جریان حضور در کمپین انخاباتی در یافا به حضار گفت: حضور در انتخابات تعین کننده این نبرد خواهد بود. نتایج این کارزار نشان خواهد داد که آیا ما می توانم برای دستور کار خود قوانینی وضع کنیم یا نه. با این همه ایتمار بن غفیر، نماینده افراطی کنست از اخراج یهودیانی که او آنها را « ناسپاس » می خواند، حمایت می کند. چهره هایی چون ایمن عوده، رهبر حزب هداش، احمد طیبی، عضو حزب حرکت عربی برای تغییر( تعال) یا دیگر سیاستمدار یهودی عضو هداش که از اقدامت ارتش اسرائیل در ارتباط با فلسطینی های ساکن در کرانه باختری به شدت انتقاد می کنند.

هراس از ناامیدی اعراب

گروهی از چهره های سیاسی عرب بر این باورند همتایانانشان آگاهی سیاسی کافی در باب این که تهدید چیست و احزاب چه می کنند، ندارند. آنها می بینند که هیچ وقت تغییری برای ما( اعراب) ایجاد نمی شود، بنابراین صرف نیم ساعت رای دادن برایشان بی ارزش می شود.

به نوشته فارین پالسی، نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که حدود 40 درصد از رای دهندگان عرب رای می دهند آن هم در سرزمینی که مشارکت کلی غالبا به 70 درصد می رسد- رکوردی پایین.یوسف مکلاده، مدیر موسسه Statnet، یک نهاد نظر سنجی عرب مستقر در شمال اسرائیل گفت که اگر تعداد واقعی رای دهندگان در روز انتخابات یعنی اول نوامبر، به همین میزان اندک باشد، احزاب تحت رهبری اعراب که برای پارلمان نامزد می شوند ممکن است از آستانه عبور نکنند. با این همه به باروش پیش بینی ها احتمالا با نزدیک شدن به زمان انتخابات تغییر خواهد کرد.

محمد خلیلی، یکی از اعضای موسسه دموکراسی اسرائیل نیز در این باب گفت که رای دهندگان عرب عمدتا از این که رهبران احزاب عرب نمی توانند اختلاف های خود را کنار بگذارند و یک لیست واحد را قبل از انخابات ارائه دهند، ناامید هستند. در سال 2020، زمانی که فهرست مشترک چهار گروه مورد توافق قرار گرفت، مشارکت به میزان 70 درصد رسید. خلیلی در ادامه خاطر نشان کرد با این همه این مسئله به کاهش جرم و جناات که زندگی روزمره و جوامع عرب را تکان می دهد، کمکی نکرد. کمبود زمین و مسکن حل نشد یا افزایش هزینه های زندگی جبران نگشت. 

غیبت اعراب؛ فرصت برای راست افراطی

مردم می گویند ما در اپوزسیون و ائتلاف بودیم، اما هیچ چیز تغییر نکرد. با این همه اخیرا افکار عمومی نسبت به رویکرد راست افراطی بسیار حساس و در عین حال نگران کننده است.

ایتمار بن جبیر، نمایده افراطی کنست، شاگرد خاخام افراطی آمریکایی تبار مئیر کاهان که از حامیان اخراج همه اعراب بود و قوانینی به سبک نورنبرگ را برای ممنوعیت اختلاط اعراب و یهودیان پیشنهاد می کرد در سال 2007 به اتهام تحریک های نژادپرستانه محکوم شد. او بعدا وکیل شد و  در قامت حامی این قوانین نقش آفرینی کرد؛ قوانینی که به اسرائیلی ها راست افراطی مجوز می دهد تا به اعراب حمله کرده یا آنها را به قتل برسانند. 

در واقع به نظر می رسد بن جبیر خشونت علیه اعراب را به عنوان یک حقیقت( به ادعای خود) پذیرفته است. او برای سال ها در خانه اش تابلویی از باروخ گلدشتاین یکی دیگر از شاگردان کاهان را که در سال 1994، 29 فلسطینی را در جریان برگزاری نماز در مسجدی واقع در شهر اشغالی الخلیل در کرانه باختری به قتل رساند، به شکلی برجسته به نمایش گذاشته است. 

امروز نتانیاهو که متهم به فساد است و در آستانه محاکمه، طبیعتا به حمایت قاطعانه راست افراط برای به دست آودن اکثریت کرسی ها در پارلمان پس از انتخابات نیاز خواهد داشت و بن جبیر اهرم فشار خوبی برای اجرایی کردن سیاست های رادیکال است. او پیشتر گفته است که می خواهد امنیت داخلی را از طریق پلیس هدایت کند. 

نتیجه معکوس تحریک های راست گرایان

چشیدن آنچه ممکن است به زودی برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها رخ دهد، از حالا مشخص است. هفته گذشته بن جبیر به شیخ جراح، محله فلسطینی واقع در شرق بیت المقدس که شهرک نشینان یهودی در تلاش برای تصرفش هستند، هجوم آورد. با شعله ور شدن درگیری، بن جبیر اسلحه ای را بیرون کشید و از اطرافیان خواست که به اعربی که سنگ پرتاب می کنند، شلیک کند، این صحنه در ویدئویی ضبط و ثبت شد.

 با این همه اقدام های تحریک آمیز چهره های به سان بن جبیر می تواند نتیجه معکوس داشته باشد بالاخص زمانی که آنها بر بیت المقدس متمرکز هستند؛ جغرافیایی که هم برای یهودیان و هم برای مسلمانان مقدس است. به باور خلیلی در چنین شرایطی فلسطینی‌ها در پای صندوق های رای پاسخ رادیکال ها را خواهند داد.به باورش مردم آن زمان درک می کنند که تهدید خیالی نیست، واقعی است.

این لفاظی ها یکسال بعد از آن رخ داد که خشونت شدید شهرهای مختلط عرب و یهود را تکان داد، ناامنی در دو طرف برانگیخته شد و به راست گرایان کمک کرد که عرب‌ها را به عنوان دشمنی در درون خود نگاه کنند.

به دیوانگان فرصت ندهید

 اگرچه ساختار اسرائیل در طاهر اجازه می‌دهد که نخست وزیر پیشین را می‌تواند به اتهام فساد به زندان بیاندازد، اما طبق نظرسنجی ها به واسطه رویکرد ضد عربی اش در بخش های بزرگی از سرزمین هایی که در اختیار دارد به نژادپرستی متهم است. گروهی فعال موسوم« ایستاده با هم» به سه هزار 500 نفری که در یک بازی فوتبال در شهر سخنین در جلیل حضور داشتند، از فلسطینی‌ها خواست تا در انخابات حضور یابند. سهیل دیاب، یکی از مدیران گروه و شهردار پیشین ناصره گفت که پیام او این است که اگر بازی کنیم، می توانیم در زمین و کنست پیروز شویم. 

اما خلیلی معتقد است که برای افزایش مشارکت، خود لاپید باید نقش آفرینی کند.او باید از رای دهندگان عرب برای حضور در کارزار دعوت کند نه این که بدان ها پشت نماید. او می تواند به ناصره رفته و بگوید به من رای نده، به نمایندگان خود رای دهید و از تشکیل حکومت این دیوانگان جلوگیری کنید.