به گزارش اکوایران، «توافق در باب نقشه راه برای خروج از بن بست هسته ای»، «ادعای همزمان آمریکا و اوکراین علیه ایران»، «اعلام آمادگی مسکو برای مقابله با بمب کثیف»، «نخستین تماس محرمانه ژنرال های ارشد روس و آمریکا»، «هراس از بازگشت جنگ به شبه جزیره کره»، «تاکید سکان دار جدید بریتانیا بر ثابت و وحدت»، «توسل به سرکوب برای خاموش کردن معترضان سودانی» و «اخراج خشونت آمیز پناهجویان سوری توسط دولت ترکیه» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

توافق در باب نقشه راه برای خروج از بن بست هسته ای

حسین امیر عبداللهیان، وزیر اور خارجه ایران ضمن اشاره به ادعای آژانس بین المللی اتمی در باب کشف ذرات اوارنیوم ادعایی در سه سایت اعلام نشده و بی اساس خواندن این ادعا از سفر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی به وین و دیدارش با رافائل گروسی، رئیس آژانس خبر داد و گفت که طرفین در باب نقشه راهی برای پاسخ به سوال های آژانس به توافق دست یافتند. او در ادامه با هشدار به آمریکا و تروئیکای اروپا در باب پرونده های بی اساس ادعایی علیه ایران ابزار امیدواری کرد که با تکیه بر این نقشه راه، در مسیر فنی به ادعاها پاسخ داده شود.

عبداللهیان در بخش دیگری از سخنان گفت که با طرفین آمریکایی در باب تبادل زندانیان ایرانی  آمریکایی توافق کردیم تا در راستای مذاکراتی که انجام خواهد شد، اقدام کنیم. قرار بر آن است که آمریکایی ها نماینده خود را از یک کشور ثالث تعیین کنند. امیرعبداللهیان با بیان اینکه دولت ایران نگاه ویژه ای به قاره آسیا که از رشد فزاینده ای برخوردار است، دارد، تصریح کرد: ما نگاه به قاره آسیا را مبتنی بر سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی هوشمند و تعامل و فعالیت موثر در عرصه سیاست خارجی قرار داده‌ایم.

تکرار یک ادعا؛ ایران خواهان پایان این فضاسازی منفی شد

نانسی پلوسی،  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از دیدار با نخست وزیر کرواسی بار دیگر ادعاها مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکرار کرد و مدعی شد که باید با این جنگنده ها و این فن آوری خطرناک مقابله کنیم. به ادعای خبرگزاری رویترز، پلوسی مدعی شد که ما مدتی برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران تلاش می کردیم تا بتوانیم جهان را به مکان امن تری تبدیل کنیم، اما اکنون آنها با کمک به روس ها، امنیت جهان را کاهش می دهند.

این ادعا در حالی تکرار شد که امیر عبداللهیان با اشاره به شایعه فروش پهپادهای ایرانی به روسیه جهت استفاده دز جنگ اوکراین بار دیگر این اتهام ادعایی را رد کرد و در این باره گفت: ما هیچ سلاح و پهپادی به روسیه برای بکارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.او در ادامه خاطر نشان کرد که همکاری‌های روسیه و ایران به دور از جنگ اوکراین، ادامه پیدا خواهد کرد. ما با روسیه دارای همکاری‌های متنوع از جمله در حوزه دفاعی هستیم؛ در گذشته تسلیحاتی را از روسیه گرفته‌ایم و در اختیار روسیه قرار داده‌ایم اما در جریان جنگ اوکراین خیر.وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد که در تماس با جوزف بورل گفتم آماده‌ام تیمی از کارشناسان نظامی ایران و اوکراین ادعای استفاده از پهپاد ساخت ایران در جنگ اوکراین را بررسی کند.

همزمان ولودیمیر زلنسکی در جریان کنفرانسی بار دیگر مدعی شد که صدای پهپادهای ایرانی در آسمان‌های‌مان شنیده می‌شود. او در ادامه این ادعا را مطرح کرد که مطابق با اطلاعات‌مان، روسیه ۲۰۰۰ پهپاد از ایران سفارش داده است.این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با این ادعاها گفت که روابط ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف رو به رشد است و یک رابطه همه جانبه است.او تاکید کرد،  ما صادر کننده تسلیحات به هیچ کدام از طرف‌ها در این جنگ برای جنگ نیستیم. روابط ما با دو کشور اوکراین و روسیه دوستانه بود. متاسفانه در نتیجه فضاسازی‌ها و جوسازی‌های غلط دیگران اوکراین اقدام به کاهش سطح روابط با ایران کرد ولی علی رغم این موضوع این روابط برقرار است و ما آمادگی داریم که به پایان یافتن این جنگ کمک کنیم.

مسکو از آمادگی اش در برابر انفجار« بمب کثیف» خبر داد

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور برای نبرد در شرایط رادیواکتیو آماده شده اند. این اظهار نظر در حالی مطرح شد که مسکو، اوکراین را به برنامه ریزی برای انفجار بمب کثیف متهم کرد، اتهامی که کی یف به شدت آن را تکذیب کرده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، پس از هفته ها تنش، به دنبال تهدید پوتین مبنی بر دفاع از تمامیت ارضی روسیه با سلاح هسته ای، این اولین بیانیه ملموس مسکو مبنی بر تغییر وضعیت آمادگی نیروهایش بود.

سرگئی شویگو پیشتر مدعی شده بود که اوکراین خواهان انفجار بمب کثیف برای ایجاد آلودگی رادیواکتیو است. به گفته او، اوکراین می خواهد بدین طریق روسیه را به عنوان تروریست هسته ای معرفی کند. به باور او این اقدام تحریک آمیز با هدف متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح کشتار جمعی در نبرد اوکراین از طریق راه اندازی کمپین های ضد روسی در جهان با هدف تضعیف مسکو اجرایی خواهد شد. این در حالی است که روز گذشته مقامات اروپایی چنین اظهاراتی را نوعی توطئه از جانب مسکو برای آغاز حملات از این دست عنوان کرده اند.

نخستین تماس محرمانه ژنرال های ارشد روس و آمریکا

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که ژنرال های ارشد ایالات متحده و روسیه روز دوشنبه برای اولین بار از ماه می تماس تلفنی داشتند. این مقام آمریکایی جزئیاتی در باب تماس تلفنی ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و والری گراسیموف، همتای روسی اش ارائه نکرده است.ناظران بر این باورند که اوکراین محور اصلی رایزنی ها بوده است.

این رایزنی در حالی انجام شده که اوکراین در جنوب و شرق به پیشرفت های برجسته ای دست یافته و کرملین به دلیل شکست های پی در پی در میدان نبرد در موضع ضعف قرار دارد؛ ضعفی که برای پوتین چالش داخلی و فرامرزی را رقم زده است.پیشتر سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه با لوید آستین، همتای آمریکایی اش بعد از پنج ماه رایزنی داشتند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه ای پس از آن گفته بود، دشوار است بدانیم در ذهن دیگری چه می گذرد، فکر می کنم پوتین فردی منطقی است با این همه تصمیم هایی می گیرد که منطقی نیست.

هراس از بازگشت جنگ به شبه جزیره کره

کره شمالی و جنوبی روز دوشنبه درامتداد مرز دریای مورد مناقشه خود در غرب، صحنه خونریزی و نبردهای دریایی گذشته، تیرهای هشدار دهنده ای را رد و بدل کردند؛ رخدادی که نگرانی ها از درگیری احتمالی پس از رگبار آزمایش های تسلیحاتی اخیر کره شمالی را افزایش داد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور برای دفع خطر یک کشتی تجاری کره شمالی که ساعت 3.42بامداد مرز دریایی را نقض کرده بود، اخطار داده و تیرهای هشدار شلیک کرد. ارتش کره شمالی هم گفته که یگان های دفاع ساحلی این کشور با شلیک 10 گلوله اخطار توپخانه به سمت آب های سرزمینی این کشور پاسخ دادند؛ جایی که جنبش دشمن دریایی شناسایی شد. این کشور یک کشتی نیروی دریایی کره جنوبی را متهم کرد که به بهانه سرکوب یک کشتی ناشناس وارد آب های کره شمالی شده است.فعلا هیچ گزارشی از درگیری وجود ندارد .

تاکید سکان دار جدید بریتانیا بر ثابت و وحدت

ریشی سوناک پس از پیروزی در رقابت رهبری حزب محافظه کار، نخست وزیر جدید بریتانیا خواهد شد. به نوشته آسوشیتدپرس، پیروزی سوناک پس از استعفای لیز تراس به واسطه برنامه کاهش مالیاتی فاجعه بار و چرخش های سیاستی او که بازارها را در گیر هرج و مرج کرده، به دست آمد. امروز بریتانیا درگیر بحران مالی بی سابقه و نادری است.

سوناک در اولین سخنرانی اش پس از پیروزی در این رقابت گفت که این کشور با چالش های اقتصادی جدی روبرو است و به ثبات و وحدت نیاز دارد. به گفته او، بدون شک انگلیس با یک چالش اقتصادی عمیق روبرو است، پس ثبات و وحدت در اولویت ما قرار دارد.

توسل به سرکوب برای خاموش کردن معترضان سودانی؛ فعالان مدنی مرگ زندانی سیاسی این کشور را به چالش کشیدند

فعلان و تحلیلگران می گویند که نیروهای امنیتی سودان در روزهای اخیر سرکوب را افزایش داده اند تا معترضان را از شرکت در راهپیمایی روز سه شنبه منصرف کنند. به نوشته خبرگزاری الجزیره؛ تظاهرکنندگان قصد دارند یک سال بعد از کودتای نظامی که روند انتقال سودان به دموکراسی را تحت تاثیر قرار داد و کشور را وارد بحران اقتصادی کرد، خواستار حکومت غیرنظامیان هستند.بسیاری از فعلان مدنی خود را برای مقابله با سرکوب ها آماده می کنند بالاخص بعد از مرگ جوانی موسوم به کمال که در بازداشت کشته شد. اما حکومت می گوید که او به دلیل درد معده در بازداشت جان داده؛ ادعایی که توسط منتقدان به چالش کشیده شده است. خانواده کمال و وکلای حقوق بشر می گویند که آثار شکنجه در بدن او هویدا بود. حالا وکلا و فعالان خوساتار تحقیقات مستقل و کالبد شکافی معتبر هستند.

اخراج خشونت آمیز پناهجویان سوری؛ دیده بان حقوق بشر ترکیه را به چالش کشید

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که مقام‌های ترکیه با «نقض قوانین بین‌المللی» صدها پناهجوی سوری را از ماه فوریه تا ژوئیه 2022 میلادی اخراج و آن‌ها را مجبور به بازگشت به سوریه کرده‌اند.بنا به گزارش این سازمان، مقام‌های ترکیه سوری‌های اخراج شده را در خانه‌ها، محل‌های کار و خیابان‌ها بازداشت و آن‌ها را مجبور کردند تا پس از امضای فرم‌های بازگشت داوطلبانه، به شمال سوریه بازگرداند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود با درخواست از ترکیه برای پایان دادن به عملیات بازداشت، ضرب و شتم و اخراج پناهجویان سوری و منتقل کردن آن‌ها به شمال سوریه، از آنکارا خواست عدم استفاده نیروهای امنیتی و مسئولان مهاجرت از خشونت علیه سوری‌ها و دیگر شهروندان خارجی بازداشت شده را تضمین کند.دیده‌بان حقوق بشر در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که ترکیه در مقابل پذیرش پناهجویان سوری که چهار برابر کشورهای اتحادیه اروپا است، میلیاردها دلار از این اتحادیه دریافت کرده است.