به گزارش اکوایران، سی‌ان‌ان در گزارشی جدید ادعا کرده مقامات غربی مدعی شده‌اند ایران در حال آماده شدن برای ارسال سلاح‌های جدید روسیه است.

در این گزارش ادعا شده مقامات یک کشور غربی که برنامه تسلیحاتی ایران را از نزدیک رصد می‌کند به سی‌ان‌ان گفته‌اند که ایران در حال آماده شدن برای ارسال تقریباً 1000 سلاح جدید، از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد زمین به زمین و هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی، به روسیه است. ادعا شده این اولین نمونه از ارسال موشک‌های هدایت‌شونده دقیق توسط ایران به روسیه است که می تواند به وضعیت کرملین در میدان نبرد برتری چشم‌گیری بدهد. این گزارش مدعیست زمان دقیق ارسال این محموله به روسیه مشخص نیست، اما آن‌ها بر این باورند که این تسلیحات قطعاً قبل از پایان سال تحویل خواهند شد.

ایالات متحده هم‌چنین پیش از این مدعی شده بودند که ایران پرسنل نظامی را برای کمک به حملات پهپادهای روسیه به کریمه اعزام کرده است. سی‌ان‌ان اذعان دارد چنین اتهاماتی احتمالاً باعث وخامت بیش‌تر در روابط با آمریکا خواهد شد. روز دوشنبه، راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران گفت که دولت بایدن اگر هیچ اتفاقی نیفتد»، برای گفتگو برای احیای توافق هسته‌ای وقت تلف نمی‌کند. اوایل ماه جاری هم، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات در شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد که حضور پرسنل ایرانی دلیلی بر دخالت مستقیم تهران در درگیری است. با این حال، روز دوشنبه یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت که آنها هیچ اطلاعاتی درباره تصمیم ایران برای ارسال موشک به روسیه برای استفاده در اوکراین ندارند.

این در حالی است که مقامات ایرانی، از جمله وزیر امور خارجه و سخنگوی این وزارت‌خانه بارها هر گونه ارسال به جهت استفاده از آن‌ها در جنگ اوکراین را به هریک از طرفین اکیدا رد کرده‌اند. با این وجود اتحادیه اروپا به همین بهانه تحریم‌هایی را علیه مقامات و نهادهای ایرانی تدارک دیده و برخی دیگر خواهان فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران به بهانه نقض قطعنامه شورای امنیت شده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد چنین اتهامات از سوی برخی محافل تندرو مطرح شده تا مذاکرات احیای برجام به طور کامل کنار گذاشته شده و عملا این توافق به یک موجود مرده مبدل شود.