به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تلاش دارد طرح اصلاح قانون حجاب در ترکیه را به همه پرسی بگذارد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفته که حزبش درصدد است اصلاحیه قانون اساسی را برای حمایت از حق زنان برای پوشیدن روسری به رفراندوم بگذارد، اقدامی که برخی در ترکیه آن را تلاشی برای دور زدن مخالفان در مورد موضوعی عمیقاً مناقشه انگیز می‌دانند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، حزب حاکم حزب عدالت و  (AK) در حالی با رقیبان خود در مورد این موضوع وارد رویارویی شده که احزاب برای کسب حمایت آرا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که در ژوئن آینده وارد رقابت سختی شده اند و نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که حمایت از دولت اردوغان کاهش یافته است. برخی نظرسنجی های دیگر نشان از آن دارد که حجاب در جامعه ترکیه دیگر موضوعی پذیرفته شده است و منتقدان و مخالفان می‌گویند در واقع چنین اصلاحاتی اهدافی سیاسی را پیگیری می کند.

در گذشته، مسئله حجاب موضوع اختلافات عمیقی در ترکیه مسلمان با دولتی سکولار بود –تشکیلات سکولار این کشور که زمانی در راس قدرت بود، آن را نماد اسلام رادیکال و تهدیدی برای نظم سکولار می دانست. با این حال، با تغییر شرایط در طول دو دهه ای که اسلام گرایان در راس قدرت قرار داشتند، حزب سکولار جمهوری خواه خلق (CHP) که برای دهه ها با داشتن حجاب در مجلس و ادارات دولتی مخالف بود-  در تلاش برای جلب حمایت ترک‌های متدین، از داشتن چنین حقی دفاع کرد.

00000islam

در واکنش به این مسئله، اردوغان که از این مسئله احساس خطر مکرد، پیشنهاد اصلاح قانون اساسی را در مورد این موضوع مطرح کرد کرد که شامل اقداماتی برای محافظت از خانواده در برابر آنچه او «روندهای انحرافی» می‌خواند، که به نظر می‌رسد فراتر از مسئله حجاب موضوع ازدواج همجنس‌گرایان را -که نزد مسلمان خط قرمز پررنگی محسوب شده و در شرع اسلام حرام و مطرود است- هدف گرفته است. او گفت اگر این لایحه از سوی حداقل 360 نماینده مجلس 600 کرسی مورد نیاز برای تغییرات قانون اساسی مورد حمایت قرار نگیرد، ممکن است همه پرسی برگزار شود. حزب عدالت و توسعه و متحدان ناسیونالیست آن در حال حاضر 334 کرسی دارند. اردوغان خطاب به نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان گفت: «ما آماده انجام اقدامات دیگری از جمله رفراندوم هستیم».

0000rdogan

حزب عدالت و توسعه در حال حاضر با سه حزب اپوزیسیون مذاکره کرد و بزرگترین آنها،یعنی  حزب جمهوری خواه خلق-گفت که از این اصلاحات حمایت نخواهد کرد. رویترز مدعیست بحث دوباره بر سر مسئله حجاب در ترکیه به دنبال ناآرامی ها در ایران آغاز شده است. پیشنهاد فعلی ترکیه به عنوان تلاشی برای تشویق زنان به پوشیدن روسری تلقی نمی شود.

زمانی که کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق، در اوایل اکتبر قانون پیشنهاد شده از سوی حزب خود را در مورد حجاب اعلام کرد، اردوغان در پاسخ گفت که این موضوع قبلاً حل شده است. اما اکنون اردوغان در تلاش برای تغییرات قانون اساسی و جمله اقدامات مربوط به امور خانواده است، امری  که ابراهیم کابوغلو، نماینده حزب جمهوری خواه خلق و استاد حقوق اساسی، آن را به عنوان یک تلاش «فرصت طلبانه» برای پیشبرد برنامه خود توصیف کرده است. نظرسنجی اخیر موسسه متروپول نشان داد که تنها 8 درصد از ترک‌ها معتقدند موضوع حجاب را مسئله ای مورد مناقشه می دانند و اعتقاد دارند این مسئله در جامعه ترکیه حل شده است.

اردوغان روز دوشنبه با بیان اینکه هدف از اصلاحیه قانون اساسی حمایت از خانواده است، گفت: «در حالی که برابری بین زن و مرد همچنان مورد تحقیر قرار می گیرد، انحراف، بداخلاقی و روابط نابهنجار به عمد تشویق می شود». بیساری معتقدند هدف از این مواضع اردوغان خلع سلاح کردن رقبا و انتساب آن ها به ترویج انحراف در جامعه ای با اکثریت مسلمان است تا از این طریق شانس حزب خود را در انتخابات آتی بالا ببرد.