اکوایران، ایالات متحده در حال تشویق اوکراین برای جدی گرفتن مذاکرات صلح است.

خبرگزاری رویترز به نقل از واشنگتن پست نوشت که ایالات متحده به طور خصوصی اوکراین را تشویق می کند که این سیگنال را ارسال کند که برای مذاکره با روسیه آماده است چرا که به گفته‌ی وزارت امور خارجه، مسکو در حال تشدید جنگ است و به طور جدی مایل به شرکت در مذاکرات صلح نیست. این روزنامه به نقل از منابع ناشناس نوشت که درخواست مقامات آمریکایی به قصد سوق دادن اوکراین به میز مذاکره نبوده  بلکه تلاشی حساب‌شده برای اطمینان از ادامه حمایت سایر کشورها از کی‌یف است.

مقامات ایالات متحده و اوکراین اذعان کردند که ممنوعیتی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، برای مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، وضع کرده‌ نگرانی‌هایی را در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد کرده است، جایی که تأثیرات جنگ بر هزینه‌های غذا و سوخت به شدت احساس می‌شود.

CYOB2MJQL5KWFNFJTMO7DJXBCQ

به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده رویترز نوشته: «آسیب‌های ناشی از جنگ اوکراین برای برخی از شرکای ما موضوع مهمی است.» زلنسکی در 4 اکتبر فرمانی را امضا کرد که به طور رسمی هرگونه مذاکره‌ای با پوتین را «غیرممکن» می‌کند اما درها را برای گفتگو با روسیه باز گذاشت.

شورای امنیت ملی کاخ سفید هیچ اظهارنظر فوری در مورد صحت این گزارش نداشت. سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: «ما قبلاً گفته‌ایم و باز هم خواهیم گفت، عمل مهم‌تر از حرف است. اگر روسیه آماده مذاکره است، باید بمب‌ها و موشک‌های خود را متوقف کند و نیروهایش را از اوکراین خارج کند...کرملین هنوز به تشدید این جنگ ادامه می دهد. مسکو حتی قبل از آغاز تهاجم تمام عیار خود به اوکراین، تمایل زیادی برای شرکت جدی در مذاکرات نشان نداده بود.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین به اظهارات روز جمعه زلنسکی اشاره کرد که در آن گفته‌بود: «ما برای صلح، یک صلح عادلانه و منصفانه آماده ایم که فرمول آن را بارها بیان کرده ایم». زلنسکی در سخنرانی شبانه خود خطاب به مردم اوکراین در روز جمعه افزود: «جهان موضع ما را می‌داند، موضع ما احترام به منشور سازمان ملل، تمامیت ارضی و مردم‌مان است.»

TWWF5HP53ZM7NBE7IZTGQX6M4Q

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه در جریان سفر به کی‌یف گفت که حمایت واشنگتن از اوکراین حتی پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در روز سه‌شنبه، «تزلزل ناپذیر و بی‌دریغ» باقی خواهد ماند. آمریکا به تازگی بسته جدیدی از کمک های امنیتی به ارزش 400 میلیون دلار از جمله بازسازی تانک های T-72 جمهوری چک و مهمات برای پدافند هوایی HAWK برای اوکراین در نظر گرفته‌است که می تواند علیه پهپادهای روسیه و موشک های کروز مورد استفاده قرار گیرد. این کمک های جدید مجموع کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را به 18/2 میلیارد دلار رساند.

در میدان جنگ

در آخرین نشانه از عقب نشینی روسیه از یکی از مناطق مورد مناقشه در اوکراین، پوتین علناً از غیرنظامیان خواست که بخش هایی از منطقه خرسون در جنوب اوکراین را تخلیه کنند. ظاهراً این اولین باری است که پوتین شخصاً تخلیه‌ها را تأیید می‌کند، اگرچه مسکو مدّت‌هاست درحال انتقال مردم از منطقه تحت کنترل خود در خرسون به سمت کرانه‌ی غربی رودخانه دنیپرو است.

کی‌یف می‌گوید که این اقدامات نمونه‌ی انتقال اجباری غیرنظامیان است که نوعی جنایت جنگی است، ولی روسیه آن را رد می‌کند. پوتین این اظهارات را زمانی اعلام کرد که نشانه‌هایی از این وجود دارد که روسیه قصد دارد پایگاه‌های نظامی خود در کرانه غربی دنیپرو از جمله شهر خرسون را تخلیه کند.

پایتخت این منطقه تنها شهر بزرگی است که روسیه از زمان تهاجم خود در فوریه آن را بدون تخریب کردن تصرف کرده است. از دست دادن آن یکی از بزرگترین ضربات جنگ به نیروهای روسیه خواهد بود. تصاویری در اینترنت دست به دست می شود که ساختمان دولتی اصلی شهر خرسون را نشان می‌دهد در حالی که پرچم روسیه دیگر بر فراز آن افراشته نیست. کی‌یف تا به حال محتاط بوده و گفته است که چنین نشانه هایی ممکن است فریب روسیه برای کشاندن نیروهای اوکراینی به دام باشد.