به گزارش اکوایران؛ سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات در گفتگویی تفصیلی با سایت  KHAMENEI.IR در خصوص حوادثی که از اواخر شهریور ماه سال جاری تاکنون در کشور رخ داده، سخن گفته است. بخشی از مهمترین نقطه نظرات خطیب را در ادامه بخوانید.

تضمینی برای صبر نیست

وزیر اطلاعات در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه ما با چند دسته از بازیگران از جمله رژیم صهیونیستی، رژیم آمریکا، انگلیس خبیث  و سعودی مواجه هستیم؛ گفت: رژیم صهیونیستی که حسابش مشخص است و نیازی به بحث ندارد. اما آمریکا، من به یقین و با قاطعیت می‌گویم که آمریکا یارای جنگ رو در روی نظامی با ما را ندارد و لذا یا در هیأت یک گروهک تروریستی در می‌آید و رسماً ترور می‌کند (و البته پاسخِ دندان شکن، آشکار، جوانمردانه و نظامی می‌گیرد). یا به پشت صحنه می‌رود و به جنگ‌های ترکیبی و نرم و تحریک این و آن رو می‌آورد، که در این صورت نیز همیشه پاسخ‌ گرفته و زین پس نیز خواهد گرفت.

 او افزود: کشور انگلیس نیز هزینه اقدامات خود را برای ناامن‌ ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت. متأسفانه دولت انگلیس که شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌بی‌سی و اینترنشنال تحت حمایت او و در چارچوب رسانه‌ای او فعالیت دارد؛ امروز نقش تروریستی گرفته و این موضوع عبور از خطوط قرمز امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. در همین‌جا می‌گویم که شبکه ماهواره‌ای اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل و دست‌اندرکاران این سازمان تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من‌بعد، هر نوع فعالیت و ارتباط با این سازمان تروریستی به‌عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تلقی خواهد شد.

وزیر اطلاعات در مورد سعودی گفت: در مورد سعودی سرنوشت ما و دیگر کشورهای منطقه به دلیل همجواری، به هم گره خورده است. از نظر ایران، هرگونه بی‌ثباتی در کشورهای منطقه تسری‌یابنده است و هر گونه بی‌ثباتی در ایران، قابل تسری به کشورهای منطقه است. کشورهای دور دست بی‌ثبات کننده منطقه هستند. سنگ‌اندازی به سوی ایران قدرتمند از سوی کشورهایی که در خانه‌های شیشه‌ای نشسته‌اند، معنایی جز عبور از مرزهای عقلانیت به تاریکی حماقت ندارد. جمهوری اسلامی ایران تاکنون با عقلانیت استوار، صبر راهبردی در پیش گرفته است ولی هیچ تضمینی برای تداوم این صبر راهبردی در صورت تداوم دشمنی نمی‌دهد. بی‌تردید، اگر اراده جمهوری اسلامی ایران به مقابله به مثل و مجازات این کشورها تعلق بگیرد، کاخ‌های شیشه‌ای فرو خواهند پاشید و این کشورها روی ثبات و پایداری را نخواهند دید.

بیانیه سپاه و اطلاعات سپاه بسیار مستند است

وزیر اطلاعات با اشاره به بیانیه مشترک وزارتخانه متبوعش با سازمان اطلاعات سپاه  درخصوص حوادث اخیر گفت: ما اخیرا در بیانیه‌ی مشترکی با برادران‌مان در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌طور مشروح به این موضوع پرداختیم. آن‌هم نقش دشمن آمریکایی در سه مقطعِ پیش از اغتشاشات، حین اغتشاشات و برنامه‌ی رژیم آمریکا و هم‌پیمانانش برای پساآشوب‌ها. آن بیانیه بسیار مستند و مبتنی بر مجموعه‌ی اطلاعات دو دستگاه علاوه بر کیس‌های اطلاعاتی کشف شده است. پیشنهاد من به نخبگان جامعه اعم از حوزه و دانشگاه و رسانه‌ها و وکلا و قضات و کارگزاران نظام، پژوهشگران و به‌طور خلاصه به همه‌ی دانش آموخته‌ها و اهل مطالعه این است که این بیانیه را با دقت مطالعه کنید.

او در بخش دیگر تاکید کرد: ما در بیانیه‌ی مشترک با برادران‌مان در سازمان اطلاعات سپاه گفتیم دشمن در اغتشاشات اخیر از «جنگ ترکیبی» استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین ارکان و بسترهای مطرح در نبردهای ترکیبی (هیبریدی)، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیگانه و مشخصاً آمریکایی است. این شبکه‌ها نقشی حیاتی در هسته‌ی مرکزی نبرد هیبریدی ایفا می‌کنند. پلتفرم‌های ارتباطی مجازی اکنون تبدیل به قسمتی از استراتژی جنگی شده‌اند نه تنها به‌منظور هدایت اقدامات و اغتشاشات و جمع‌آوری اطلاعات، بلکه مهم‌تر از آن با هدف تأثیرگذاری بر اعتقادات و گرایشات مخاطبینِ هدف در مرحله بعدی به‌منظور حرکت دادن آنان به سوی اقدام موردنظر، بهره‌برداری می‌کنند.

هرج و مر‌‌‌ج در شبکه‌های اجتماعی

وزیر اطلاعات در مورد فضای مجازی نیز سخن گفته است. او تاکید کرد: فضای مجازی کشور و شبکه‌های اجتماعی طی یک دهه گذشته گرفتار هرج و مرجی شده است که هیچ‌کدام از کشورهای مدعی آزادی، حد اندکی از این هرج و مرج را هم نمی‌پذیرند.در این فضای هرج و مرج، حقیقت، دروغ و دروغ، حقیقت نشان داده می‌شود.

خطیب ادامه داد: حوادث اخیر برون‌داد هرج و مرجی است که از یک دهه گذشته در فضای مجازی کشور حاکم گردیده است و این فضا را به عرصه تاخت و تاز ضدفرهنگی و حتی ارتباطات و جولان گروه‌های تروریستی و اراذل و اوباش تبدیل نموده است. علاوه بر این، متأسفانه با توجه به این‌که بانک داده‌های برخی پیام‌رسان‌های اجتماعی در کشورهایی قرار دارد که دشمنی آن‌ها با کشور ایران به اثبات رسیده است، طبیعی است که شاهد شکل‌دهی به شبکه‌هایی باشیم که امنیت کشور را نشانه رفته‌اند.

او تاکید کرد: چنان‌که برای عموم مردم و تحلیل‌گران عرصه رسانه نیز واضح شده است، این اغتشاشات بیش از آن‌که نماد اعتراض مردمی و یا وقوع مشکل در کف خیابان باشد، در فضای رسانه‌ای و مجازی جریان دارد و به همین جهت به آن عنوان «بزرگترین عملیات تأثیرگذاری» می‌دهیم. در این صحنه، همچنان‌که در پاسخ به سؤال قبلی گفتم نقش رسانه‌های ماهواره‌ای و مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیش از هر زمان دیگر و به دور از استانداردهای رایج رسانه‌ای در جریان است.

وزیر اطلاعات همچنین به بهره‌گیری از الگوی شورشی‌سازی در فضای مجازی، نفوذ در کانون‌های صنفی و اقشاری و نیز تأثیرگذاری بر سلبریتی‌ها از اضلاع طرح دشمن در هدایت رسانه‌ای اشاره کرد.

اکانت برخی سلبریتی‌ها در اختیار سیا

وزیر اطلاعات در مورد رفتارهای سلبریتی‌ها گفت: قاعدتا در تبیین اثرگذاری دشمن بر سلبریتی‌ها به دو دسته کلی باید اشاره داشت؛ مواردی که تحت برنامه مشخص و مستمر با هدایت سرویس‌های اطلاعاتی یا گروه‌های ضدانقلاب رخ می‌دهد و مواردی که بدون آگاهی و تحت تأثیر فضای شناختی و احساسات، بروز پیدا می‌کند.

او افزود: متأسفانه در مواردی از قبل شاهد طراحی و برنامه‌ریزی ضدانقلاب برای اثرگذاری بر چهره‌های رسانه‌ای هستیم که با ارتباط‌گیری‌های پوششی یا هدایت‌شده بر نظرات و دیدگاه‌های این افراد اثر گذاشته‌اند و بعضاً موجب شده است که افرادی دچار خطا شده و با دشمنان نظام اسلامی همسو شوند که البته تعدادشان بسیار اندک است. ولی بسیاری از چهره‌ها نیز متأسفانه به‌دلیل عدم شناخت نسبت به ابعاد فضاسازی‌های رسانه‌ای و نیز بدون برخورداری از مشاوران هوشمند دچار خطا در تشخیص شده و با واکنش‌های هیجانی و نسنجیده در زمین دشمن بازی کرده‌اند (که البته موضوع جدیدی نیست).

خطیب ادامه داد: اخیراً هم مشاهده می‌شود که برخی از همین دست سلبریتی‌ها که دنبال‌کنندگان زیاد دارند، در کمال ناباوری اکانت خود را به عوامل سیا یا برخی کشورهای مرتجع منطقه می‌فروشند یا اجاره می‌دهند تا خریداران، منویات بیگانگان را با استفاده از اسم و شهرت این افراد به جامعه القاء کنند. آیا یک چهره‌ی ایرانی وطن‌دوست حاضر است به قیمت دریافت پولِ بیگانگان، ملت خود را بفروشد؟

خنثی‌سازی عملیات انفجار در اصفهان

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از اظهاراتش گفت، حداقل از ابتدای سال جاری، دشمن در مقاطع مختلف نظیر روز معلم یا همزمان با مردمی‌سازی یارانه‌ها یا روز حجاب و عفاف، برای ایجاد ناامنی در کشور تلاش‌های گسترده‌ای کرده است که ضربات وارده به تیم‌های تروریستی متعدد در مناطق مرزی یا آن‌سوی مرز و نیز خنثی‌سازی عملیات انفجار در یکی از صنایع هوایی اصفهان از نمونه‌های بارز آن است؛ در همین اغتشاشات، طبق آخرین آمار، قریب به ۱۰۰ تن از عناصر وابسته به منافقین، بیش از ۱۵۰ نفر از عناصر وابسته به گروه‌های تروریستی کردی و سایر گروه‌های تروریستی دستگیر شده‌اند.

او افزود: در برخی از کیس‌ها عناصری که علاوه بر هدایت میدانی در اغتشاشات؛ تحت ارتباط با خارج از کشور اقدام به اختفای سلاح جنگی و مهمات (تی‌ان‌تی) کرده بودند شناسایی و دستگیر شدند و جالب‌تر این‌جاست که پس از دستگیری بعضی از این عناصر، شبکه رسانه‌ای وابسته به رژیم صهیونیستی موضوع دستگیری این افراد را تحت رصد قرار داده است.