به گزارش اکوایران، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل مدعی شد ایران در نشست اخیر هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد ایران در نشست اخیر در وین درباره برنامه هسته‌ای خود هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده است با این حال او متذکر شد که مذاکرات در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت.

تهران در 2 نوامبر (11 آبان) اعلام کرده بود که هیئتی را به وین می‌فرستد تا اختلافات را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- که در تلاش است نظارت خود را بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سر بگیرد- کم کند. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه کنفرانس آب و هوای COP27 در مصر به رویترز گفته: «بنابراین، آنها چیز جدیدی به ارمغان نیاوردند. قرار است تا چند هفته دیگر در سطح فنی دوباره با ایران ملاقات داشته باشیم».

گروسی در ادامه مصاحبه با رویترز در شرم‌الشیخ گفت: «این چیز پنهانی نیست که ما نتوانسته‌ایم برخی از مشکلات ملموس را برطرف کنیم». گروسی هم‌چنین با اشاره به گزارش‌های سه ماهه آژانس در مورد ایران که هفته آینده منتشر می‌شود، افزود:«ما این فرصت را داریم که دوباره با هم همکاری کنیم و به کار خود ادامه دهیم، اما این امر پس از انتشار گزارش‌های من اتفاق می‌افتد.»

 

در همین شرایط، روز چهارشنبه همچنین گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان هفتاد و هفتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل منتشر و قطعنامه‌ای مرتبط با آن صادر شد. پس از انتشار این گزارش، نمایندگان برخی از کشورهای حاضر شامل ژاپن، لیتوانی، آلبانی، اسلوونی، ایرلند، کویت، استرالیا، کره جنوبی، و عربستان با ادعای ابراز نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی، ایران و سوریه، از این کشورها خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کنند و به تعهدات خود پایبند باشند.

در واکنش به این مسئله، امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل، ضمن تاکید بر ادامه همکاری کشورش با آژانس اعلام کرد که فعالیت‌های راستی‌آزمایی‌ آژانس باید بگونه‌ای انجام شود که از «عملکرد اصلی آژانس» که پیشبرد استفاده از علم و فناوری هسته‌ای در کشورها است، حمایت کند و باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که مانع توسعه اقتصادی یا فناوری کشورهای عضو به عنوان حق مسلم آنها نشود. او همچنین ابراز تاسف کرد که «اقدامات اجباری یکجانبه غیرقانونی» و «استانداردهای دوگانه» تأثیر نامطلوبی بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای داشته و همکاری‌های فنی را با مشکل مواجه کرده است.

ایروانی افزود: «با وجود خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک، اعمال مجدد تحریم‌ها و امتناع کنونی از بازگشت به توافق، ایران همچنان به تعهدات خود پایبند بوده و با آژانس همکاری کرده است.» او از آژانس خواست که فعالیت‌های نظارتی خود را بر برنامه‌های هسته‌ای اسرائیل نیز گسترش دهد و افزود: «بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای بودن آژانس هرگز نباید تحت تأثیر برخی از طرفین قرار گیرد.»