به گزارش اکوایران، Shimmering in the desert؛ مرکزی تحقیقاتی است که یک ماموریت فوری دارد و آن تعریف اقتصاد جهان بر محور نفت عربستان است تا آن را سبزتر و قدرتمندتر کند. همچنین هدف آن است به سرعت صفحه های خورشیدی ساخته شده و استفاده از خودروهای الکترونیکی گسترش یابد تا پادشاهی نفت کم تری بسوزاند. با این همه عربستان در قیاس با سایر بخش های جهان، در این باب دید متفاوتی دارد. این کشور می خواهد نفت کم تری در داخل بسوزاند تا طلای سیاه بیشتری برای فروش به خارج از مرزهایش منتقل کند. این نگرش، تنها یکی از جنبه های استراتژی بلندمدت تهاجمی پادشاهی برای وابسته نگاه داشتن جهان به نفت برای دهه های آینده و باقی ماندن به عنوان بزرگ ترین تامین کننده مایع سیاه به دور از رقبا است.

استراتژی پر هزینه نفتی ریاض

 به گفته دو منبع آگاه، نمایندگان عربستان در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در مصر جهت پایان دادن به بحث ها درباره سوزاندن نفت کم تر بسیار تلاش کردند و تاکید داشتند که در بیانیه پایانی اجلاس نباید به سوخت های فسیلی اشاره ای شود. به گفته این دو منبع، مخالفت خوانی های عربستان و چند تولید کننده نفت دیگر موجب شد در بیانیه پایانی به حذف تدریجی سوخت فسیلی اشاره ای نشود.

 طرح پادشاهی برای حراست از نفت در حوزه هایی چون مرکز اقتصاد جهانی، فعالیت های مالی و دیپلماتیک ریاض و همچنین در حوزه های تحقیقاتی، فن آوری و حتی آموزش اجرا می شود.این استراتژی در تضاد با اجماع علمی است که بر مبنای آن جهان باید به سرعت از سوخت های فسیلی چون نفت و گاز دور شده تا از بدتر شدن گرمایش جهانی جلوگیری کند.

111111111111

تقلای آرامکو برای رقابتی نگاه داشتن بازار 

ناظران بر این باورند که ناهماهنگی ها به قلب پادشاهی آسیب می زند. شرکت نفتی آرامکو در حال حاضر از هر ده بشکه نفت جهان، یک بشکه تولید می کند و دنیایی را ترسیم کرده تا در قاب آن نفت بیشتری را هم به فروش برساند. با این حال، تغییرات آب و هوا و افزایش دما به تهدیدی برای زندگی در پادشاهی و سایربخش های دیگر جهان تبدیل شده است.

نیویورک تایمز با استناد به اطلاعات پایگاه کراسرف که نشریه های دانشگاهی را دنبال می کند، تاکید کرده که آرامکو به سان سرمایه گذاری پرکار در عرصه تحقیقات در باب مسائل حیاتی انرژی تبدیل شده و در طول پنج سال گذشته بیش از 500 پروژه مطالعاتی را به لحاظ مالی تامین کرده که که هدف از آن رقابتی نگاه داشتن خودروهای بنزینی یا ایجاد تردید در باب خودروهای اکترونیکی است.

آرامکو با وزارت انرژی ایالات متحده در پروژه های تحقیقاتی برجسته از جمله تلاش شش ساله برای توسعه بنزین و موتورهای کارآمدتر و همچنین مطالعات در باب افزایش بازیافت نفت و روش های دیگر برای تقویت تولید نفت همکاری کرده است. این شرکت دولتی یک شبکه جهانی از مراکز تحقیقاتی از جمله آزمایشکاهی در نزدیکی دیترویت را اداره می کند که در حال توسعه یک دستگاه سیار گرفتن کربن است؛ تجهیزاتی که برای اتصال به یک خودروی بنزین سوز طراحی شده اند و گازهای گلخانه ای را قبل از فرار از اگزوز به دام می اندازند.

خیز برای احیای اعتبار از دست رفته

 در پهنایی وسیع تر، عربستان در طول دهه گذشته 2.5 میلیارد  دلار برای دانشگاه های آمریکایی هزینه کرده و بدینگونه پادشاهی را در قاب یکی از کشورهای مهم و فعال در حوزه آموزش عالی ترسیم کرده است. براساس گزارش منتشر شده خطاب به وزارت دادگستری که داده هایش توسط مرکز سیاست ها، جمع آوری شده، عربستان از سال 2016 نزدیک به 140 میلیون دلار برای لابی گران و دیگران جهت تاثیرگذاری بر سیاست و افکار عمومی ایالات متحده هزینه کرده است، از همین رو در آمریکا به عنوان بازیگری لابی گر  شناخته می شود.

عربستان بیش از همه تلاش دارد تا اعتبار و وجهه پادشاهی را تقویت کند، این رویکرد بالاخص بعد از قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی منتقد با قدرت بیشتری دنبال می شود.با این همه باید اذعان کرد که تلاش های عربستان جهت ایجاد ائتلاف در ایالت های کمربند ذرت آمریکا که اتانول تولید می کنند؛ محصولی که توسط خودروهای الکترونیکی تهدید می شود، گسترش یافته است.

fútbol-arabia-saudí-fondo-inversión-pública-saudí

سیاست متناقض ریاض

ماه مارس در جریان نشست سازمان ملل، عربستان هم صدا با روسیه تلاش کردند تا مقوله تغییرات آب و هوایی به واسطه فعل و انفعال های انسان را از سند رسمی حذف کنند.همزمان وزارت انرژی عربستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که انتظار می رود هیدروکرین هایی مانند نفت، گاز و زغال سنگ به مدت چندین دهه بخش مهمی از ترکیب انرژی جهانی باقی بمانند در همان بازه زمانی، پادشاهی، برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی سرمایه گذاری عظیمی انجام داده است. در این بیانیه همچنین آمده ریاض نقش برجسته ای در مذاکرات آب و هوایی و همچنین  با گروه های فعال در حوزه صنعت نفت و گاز جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای همکاری نزدیکی داشته است.

ریاض می گوید حامی توافق پاریس است که هدف آن جلوگیری از افزایش 1.5 درجه سانتیگراد دمای جهانی بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن است، این کشور همچنین قصد دارد تا در آینده 10  میلیارد درخت بکارد. این کشور همچنین دهه ها در حال ساخت نئون، شهری بدون کربن است.با این همه انتقال سبز در خانه کند  است. عربستان هنوز کم تر از 1 درصد برق خود را از انرژی های تجدیدپذیر تولید می کند و مشخص نیست چگونه می تواند میلیاردها دلار درخت در یکی از خشک ترین مناطق جهان بکارد.

 نیویورک تایمز نوشته بخشی از تلاش های آرامکو بر تداوم ساخت خودروهای بنزینی، در قاب مرکز تحقیقاتی در نزدیکی دیترویت قابل مشاهده است. نمونه نخستی که توسط آزمایشگاه آرامکو ساخته شده، تنها بخشی از انتشار گازهای گلخانه ای را به دام می اندازد. بخش دیگر کنار گذاشته شده تا تلاش ها برای رقابتی نگاه داشتن بازار خودروهای بنزینی داغ بماند.

 عربستان به خوبی می داند که وسایل حمل و نقل عمومی دو سوم نفت جهان را مصرف می کنند از همین رو هر تغییری در وسایل نقلیه به شدت تقاضای نفت را کاهش خواهد داد.

22222222222

ناقوس مرگ نفت به صدا درآمد؟

به تازگی آژانس بین المللی انرژی که نیم قرن پیش برای تضمین امنیت عرضه جهانی انرژی تاسیس شده است ناقوس مرگ نفت را به صدا درآورده. آژانس تاکید دارد که جهان باید فورا فعالیت های تازه در میادین نفت و گاز و تولید بنزین را متوقف کند. با این همه ریاض به اکتشاف نفت و  گاز ادامه می دهد. این کشور نفت را با قیمت پایین حدود 7.50 دلار به ازای هر بشکه تولید می کند و تقریبا همه رقبای اصلی را شکست می دهد.

سال گذشته، عربستان به ایالات متحده، کانادا، نروژ و قطر برای کاهش بیشتر گازهای گلخانه ای پیوست آرامکو پس از آن اعلام کرد که این کشور تا سال 2025 انتشار گازها را به صفر خالص خواهد رساند،این بازیگر متعهد شد که گازهای گلخانه ای ناشی از استخراج و تولید نفت به جو را متوقف خواهد کرد. با این حال، این تعهد منبع اصلی انتشار گازهای گرمایشی فعال در سیاره نفت را حذف نمی کند.

استدلال برای توجیه هیچ

مقام های سعودی مدعی اند که انتقال سریع به انرژی های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکترونیکی پاک تر، هرج و مرج اقتصادی را به همراه خواهد داشت، دیدگاه هایی که با آشفتگی اخیر در بازار جهانی انرژی در میانه کمبود عرضه و افزایش قیمت ها تایید شده است. در همین راستا بن سلمان، ولیعهد سعودی ماه ژوئیه در نشست سران آمریکا و کشورهای عربی گفته بود که اتخاذ سیاست های غیر واقع بینانه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با حذف منابع اصلی انرژی در سال آینده به تورم و افزایش قیمت انرژی و افزایش بیکاری و تشدید مشکلات اجتماعی و امنیتی منجر خواهد شد.

به همین دلیل سیلمول هوک، مدیر مرکز بین المللی تغییرات اقلیمی و توسعه در بنگلادش با استناد به مواضع ریاض  گفته که پادشاهی یک دستور کار استراتژیک دارد و نمی خواهد در برابرش با مانعی روبرو شود. عربستان در آخرین دور از مذاکرات آب و هوایی در مصر دیدگاه جایگزینی را برجسته کرد؛ دیدگاهی که بر جذب و ذخیره کربن در مقیاسی وسیع متکی است.