به گزارش اکوایران، در حاشیه نشست چهارشنبه (دوم آذر ۱۴۰۱) دولت، اعضای کابینه با خبرنگاران درباره موضوعات مختلف از جمله مشکلات برخی هنرمندان، مراکز هسته‌ای فردو و نطنز، آلودگی هوا، فشارهای اخیر بین‌المللی و حق عائله‌مندی سخن گفتند. در ادامه گزیده این گفت‌وگوها را بخوانید:

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی: در نطنز ظرفیت جدید و زنجیره‌های جدید گازدهی شروع شده و در فردو ظرفیت را به ۶۰ درصد رساندیم که کل این عملیات در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. فشار سیاسی و قطعنامه راه‌حل موضوع نیست و ملاک و معیار برای حل و فصل موضوعات، این نوع رفتارها نیست که به موارد اتهامی دامن بزنند و رفتار حرفه‌ای آژانس را می‌طلبد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد: در پی حوادث اخیر بنای ما این بوده که با گفت‌وگو و شفاف‌سازی اجازه ندهیم کار به جایی بکشد که موجب نگرانی شود. سیاست قطعی ما در وزارت فرهنگ این است که آنانی که در حوزه کار حرفه‌ای دچار مشکل می‌شوند از آنان حمایت و دفاع کنیم. همچنین وظیفه خودمان می‌دانیم که از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه که در این تجمعات اخیر برایشان اتفاقاتی افتاده، با وجود پیگیری‌های قبلی، باز هم حمایت کنیم.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری: دریافت حق عائله‌مندی برای کارکنان خانم بخش دولتی را مطرح کرده‌ایم ولی باید مصوب شود. نظر این است که چون تامین هزینه خانواده بر عهده مرد است، پس حق عائله‌مندی باید مربوط به مردان باشد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: ما به همراه ۲۲ دستگاه دیگر مسئول رسیدگی به موضوع آلودگی هوا هستیم و مسئولیت مستقیم با ما نیست؛ اما وظیفه داریم پیگیری کنیم و اساس حرکت خود را توسعه حمل و نقل عمومی گذاشته‌ایم تا با ایجاد آسایش و رفاه در حمل و نقل عمومی، تردد خودروهای شخصی را کاهش دهیم.

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست: موضوع آلودگی هوا بحث فراگیر همه دستگاه‌های اجرایی کشور است و همه مکلف هستند تکلیف خود را انجام دهند. ما سه هفته قبل در ستاد هوای پاک که در وزارت کشور برگزار شده بود، به این دستگاه‌ها دو هفته مهلت دادیم تا با نشست‌هایی که با معاونت‌های ما در سازمان محیط زیست دارند، اعتبارات مورد نیاز سال ۱۴۰۲ را در زمینه اجرای قانون هوای پاک مشخص کنند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: با توجه استعفای اخیر آقای رستم قاسمی به دلیل تشدید بیماری، آقای دکتر افندی‌زادی به عنوان سرپرست وزارت راه و شهرسازی حضور یابند. رییس‌جمهور و اعضای دولت از آقای قاسمی تشکر کرده و آرزوی شفای عاجل برای وی داشتند. با توجه به اینکه مجلس در تعطیلات هفتگی است، به محض آغاز به کار مجلس، وزیر جدید پیشنهاد خواهد شد.

رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت: یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو پیش‌بینی شده و الان تمام زیرساخت‌ها فراهم و ثبت سفارش آغاز شده است. چون این فرایند چهار سال تعطیل بود، واردکنندگان باید با طرفین خود قرارداد ببندند و امیدوارم به‌زودی شاهد واردات باشیم. از طرف دولت هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس دولت: ادعاهای حقوق بشری کشورهای غربی و همدستان آمریکا، پوچ و واهی است و خودشان می‌دانند که اصلی‌ترین ناقضین حقوق بشر، خودِ آنها هستند و به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران به حقوق بشر اهتمام ویژه دارد. این کار (تلاش برخی کشورهای اروپایی برای تحریم ایران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل) یک حرکت سیاسی است، نه یک اقدام واقعی برای حمایت از حقوق بشر.