به نوشته اکوایران، پنتاگون در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ برای تامین بمب های دقیق و ارزان قیمت است؛ جنگ افزارهایی که قرار است در اختیار اوکراین قرار گرفته تا بر روی موشک ها نصب شوند. طبیعتا چنین حمایت نظامی به کی یف فرصت خواهد داد تا همزمان با کمک نظامی ارسالی غرب، محدوده ای فراتر از خطوط دفاعی روسیه را هدف قرار دهد.

 خبرگزاری رویترز در این باره نوشت، موجودی جنگ افزارهای نظامی ایالات متحده و متحدانش رو به کاهش است آن هم در شرایطی که اوکراین به واسطه ادامه جنگ نیاز زیادی به سلاح های پیچیده دارد. به گفته منابع صنعتی، سیستم پیشنهادی بوئینگ، موسوم به بمب قطری کوچک پرتاب شده از زمین (GLSDB)، یکی از ده ها طرح برای تولید مهمات جدید برای اوکراین و متحدان اروپای شرقی ایالات متحده است.

براساس سندی که رویترز و سه منبع آگاه با این طرح بررسی کرده اند، امکان ارسال GLSDBبهار 2023 است. جنگ افزاری که ترکیبی است از بمب کوچک قطری «جی بی یو-39» با موتور موشک «ام26» که هر دو در بازار تسلیحاتی آمریکا موجود هستند.

داگ بوش، خریدار اصلی تسلیحات ارتش آمریکا هفته گذشته به خبرنگاران در پنتاگون گفت که ارتش همچنین به دنبال تسریع تولید گلوله های توپخانه ای 155 میلی متری است؛ همانی هایی که در حال حاضر صرفا در تاسیسات دولتی تولید می شوند. بوش در ادامه ناکید کرد که حمله روسیه به اوکراین تقاضا برای سلاح ومهمات ساخت آمریکا را افزایش داده در حالی که متحدان شرقی ایالات متحده برای در اختیار داشتن طیف وسعی از تسلیحات، سفارش های طویلی ارائه دادند.

تام کارکو، کارشناس تسلیحات و امنیت فعال در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل هم بر این باور است که مسئله ای که باید بدان توجه داشت به دست آوردن این تسلیحات با هزینه کم تر است. به اعتقاد او، کاهش ذخایر تسلیحاتی ایالات متحده به چرایی  تلاش کشورها جهت به دست آوردن سلاح های بیشتر کمک می کند. طبیعتا ذخایر تسلیحاتی به نسبت سطوحی که دوست داریم در اختیارمان باشد و یا برای جلوگیری از درگیری با به چین نیازمند آن هستیم، قرار است تعرف شود.

کارکو خاطر نشان کرد که خروج ایالات متحده از افغانستان بمب های پرتاب شده هوایی زیادی را در دسترس قرار داده از همین رو هواپیماهای اوکراینی قادر نخواهند بود به راحتی از آن استفاده کنند، با این حال در شرایط کنونی جهان باید به دنبال راه های نوآورانه برای تبدیل این جنگ افزارها به قابلیت ها تازه جهت مقاومت باشد.

پیش از این تعداد معدودی GLSDB ساخته شده و حالا موانع لجستیکی زیادی برای تدارکات رسمی اش وجود دارد.اجرایی کردن طرح بوئینگ مستلزم معافیت از کشف قیمت است و پیمانکار را از بررسی عمیق دور نگاه داشته تا اطمینان حاصل شود که وزارت دفاع آمریکا بهترین معامله ممکن را در اختیار دارد. اجرایی شدن هر کدام از این مراحل مستلزم آن است که حداقل شش تامین کننده، ارسال قطعات و خدمات برای تولید سریع سلاح را تسریع کنند.

 فعلا سخنگوی بوئینگ در این باره از اظهار نظر خودداری کرده و سخنگوی وزارت دفاع نیز در باب ارائه توانایی خاص به اوکراین سکوت کرد با این همه تاکید داشت که ایالات متحده و متحدانش مناسب ترین سیستم ها را شناسایی کرده و در اختیار کی یف قرار می دهند. اگرچه ایالات متحده درخواست ارسال موشک ATACMS با برد 185 مایل را رد کرده، اما موشک ATACMS با برد 94 مایل به اوکراین اجازه خواهد داد تا اهداف نظامی ارزشمندی را که دور از دسترس بوده اند، هدف قرار داده و به این کشور کمک خواهد کرد تا ضد حمله هایش را افزایش دهد.

موتور موشک ام 26 نسبتا فراوان است اما GBU-39 حدود 40 هزار دلار قیمت دارد که GLSDB تکمیل شده را ارزان و اجزای اصلی اش را به راحتی در دسترس قرار می دهد. اگرچه سازندگان تسلیحات با تقاضا دست و پنجه نرم می کنند اما این عوامل امکان تولید سلاح تا اوایل سال 2023 هرچند با نرخ پایین را ممکن می سازد. به باور تحلیلگران  GLSDB می تواند پارازیت های الکترونیکی را از میان برده، قابل استفاده در همه شرایط آب و هوای است و این توانایی را دارد تا علیه خودروهای زرهی استفاده شود.