به گزارش اکوایران، به گفته یکی از مقام های محلی افغانستان حداقل 15 نفر به واسطه انفجار بمبی در یکی از مدارس دینی در سمنگان، استانی واقع در شمال افغانستان جانشان را از دست دادند. امدادالله مهاجر، سخنگوی این منطقه در این باره گفت که به دلیل انفجار بمب در ولسوالی ایبک، سمنگان حداقل 20 نفر دیگر مجروح شده اند.

 ناظران می گویند که به واسطه این انفجار در مدرسه جهادیه پسران زیادی جانشان را از دست دادند. فعلا هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده نگرفته با این همه مقام های طالبان می گویند که تحقیقات در این باره آغاز شده است. عبدالنافی تاکور، سخنگوی وزارت کشور افغانستان ضمن تایید این انفجار گفت که تعداد کشته ها ابتدا ده نفر بود و حالا به 15 نفر رسیده است. او اذعان کرد که حال بسیاری از مجروحان وخیم است.

همزمان خبرهایی رسانه ای شده مبنی بر این که بسیاری از قربانی های این حادثه تروریستی جوان بودند. یکی از منابع آگاه که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت که قربانی ها مردم عادی بودند و کودکان. همزمان تصاویر و ویدئوهایی که در رسانه های اجتمای دست به دست می شوند مقام های پلیس طالبان را نشان می دهد که در حال عبور از میان اجساد غرق خونی هستند که به واسطه انفجار هرکدام به کناری افتاده اند.

الجزیره نوشته که هنوز نتوانسته صحت این ویدئوها را تاید کند.

در تصاویر منتشر شده، تشک های تعریف شده برای برقراری نماز غرق در خون هستند، شیشه ها شکسته و سقف آوار شده است. طالبان مدعی است که از سال گذشته که کنترل این کشور را در دست گرفته بر مقوله امنیت متمرکز شده و توانسته تا حد زیادی آن را تامین کند. با این حال در ماه های اخیر حمله های متعددی رخ داده که مسئولیت بسیاری از آنها را داعش شاخه خراسان بر عهده گرفته است.

عبدالله باهیر، استاد دانشگاه آمریکایی در باب این حمله ها به خبرگزاری الجزیره گفت که مردم افغان به واسطه حمله های گاه و بی گاه احساس ناامنی می کنند. او در ادامه ضمن اشاره به غالب قربانی ها گفت که بسیاری از آنها کودک هستند. در شرایط کنونی یک مدرسه دینی هدف قرار گرفته، این یعنی منطقی که به چالش کشیده شده و شر مطلق.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که چنین حملاتی صرفا با هدف گسترش ترس رخ می دهد.عاملان چنین حملاتی می خواهند به مردم افغان بقبولانند که کسی در امان نیست. طبیعتا تلاش برای ایجاد چنین تصویری دامن زدن به موج خشونت ها است و بس

 ایبک مرکز استانی کوچک اما باستانی است که در قرون چهارم و پنجم، زمانی که مرکز استقرار بودایی ها بود به عنوان ایستگاه توقف کاروان ها برای بازرگان ها مورد استفاده قرار می گرفت. به گفته ناظران میان انفجارهایی که غیر نظامی ها را هدف قرار می دهند چند هفته ای وقفه ایجاد شده بود، هرچند تعدادی از اعضای طالب نیز در حمله های جداگانه جانشان را از دست دادند.

سپتامبر، دست کم 54 نفر از جمله 51 زن و دختر جوان به واسطه انفجاری در سالنی واقع در کابل که محل برگزاری صدها دانش آموزی بود که خود را برای پذیرش دانشگاه آماده می کردند، جان دادند. با این همه هیچ گروهی مسئولیت این بمبگذاری را بر عهده نگرفت اما طالبان اعلام کرد داعش شاخه خراسان در این انفجار نقش داشته است. به این بهانه، چند رهبر داعش کشته شدند.

می سال گذشته، قبل از بازگشت طالبان به قدرت حداقل 85 نفر عمدتا زن به واسطه سه انفجار در نزدیکی مدرسه کشته و 300 نفر زخمی شدند. در آن بازه زمانی هم هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت. طالبان که عمدتا از پشتون های قومی هستند، متعهد شده اند که از اقلیت ها در برابر تهدیدهای امنیتی دفاع کنند، وعده ای که محقق نشده است.