به گزارش اکوایران، «خیز واشنگتن برای مهار چین»، «استعفای زنجیره ای وزرای کابینه ژاپن»، «آمادگی آلمان برای حمایت نظامی از ورشو»، » واکنش گروه هفت به موشک پراکنی«اون»»، «خیز توقایف برای بازگشت به قدرت»، «حمله تند مکرون به سیاست روسیه در آفریقا»، «حمله انتقام جویانه ترکیه به مواضع کردهای ترکیه و عراق»، «هشدار نهاد ناظر هسته ای درباره بحران هسته ای زاپروژیا»، «بازگت افغانستان به کابوس 1990»، «احضار سفیر بریتانیا در تهران»،« واکنش اسلامی به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام» و «امیدواری سفیر چین برای تقویت طرح کمربند با حمایت ایران» مهم ترین عناوین اخبار  ایران و جهان در نیم روز گذشته قلمداد می شود.

خیز واشنگتن برای مهار چین؛ بایدن تلاش دارد حمله به تایوان را پر هزینه کند

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده وارد فیلیپین شد تا در باب احیای روابط آمریکا با مستعمره پیشین این کشور و متحد آسیایی که با تلاش های واشنگتن جهت مقابله با نفوذ پکن هم صدا است، رایزنی داشته باشد.خبرگزاری رویترز با اشاره به دیدار هریس از کشورهای آسیایی نوشت که این سفرها نشان می دهد که دولت بایدن به دنبال تقویت روابط این کشور با متحدان امریکا در برابر چین در منطقه جنوب شرقی آسیا است.علاوه بر این، ایالات متحده در صدد است تا جبهه ای واحد در برابر چین جهت حمله احتمالی به تایوان تعریف کند. به گفته تحلیلگران نظامی دسترسی نطامی به فیلیپین که در 120 مایلی تایوان و مجاورت دریای جنوبی چین قرار دارد، هرگونه تلاش های چین را برای حمله به تایوان را پیچیده تر خواهد کرد. مقام های دولت آمریکا می گویند روسای جمهوری آمریکا و فیلیپین هر دو چین را تهدید و رقیب اصلی خود قلمداد می کنند. دنیل راسل، دیپلمات ارشد آمریکایی فعال در شرق آسیا در دوران ریاست باراک اوباما  در این باب گفت که تلاش برای تقویت روابط میان آمریکا و فیلیپین بر مبنای موقعیت استراتژیکی که فیلیپین در آن قرار دارد منطقی است. این دیدار در حالی انجام شد که هریس پیشتر در دیدار با شی جین پینگ گفته بود که آمریکا به دنبال درگیری با چین نیست.

استعفای زنجیره ای وزرای کابینه ژاپن

وزیر امور داخلی ژاپن به واسطه رسوایی در ارتباط با بودجه این کشور از سمت خود استعفا داد، او سومین عضو کابینه است که کم تر از یک ماه گذشته با خروجش از دولت به کابینه فومیو کیشیدا ضربه ای جدی وارد کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، محبوبیت کیشیدا پس از ترور شینزو آبه، نخست وزیر پیشین در ماه ژوئیه نشان داد که روابط عمیق و دیرینه میان سیاستمداران حزب حاکم لیبرال دموکرات و کلیسای اتحاد کاهش یافته است.فعلا دفتر نخست وزیری در این باره اظهار نظری نکرده است. این چهره سیاسی تاکنون به واسطه چندین رسوایی مالی هدف انتقادهای فراوانی قرار گرفته است. نخست وزیر ژاپن در پاسخ به سوالی درباره پذیرش استعای وزیر داخله گفت که پذیرش استعفای او به دلیل اولویت داشتن مباحث پارلمانی به سرعت پذیرفته شد. کیشیدا در پاسخ به سوالی درباره این واقعیت که سه وزیر از 24 اکتبر استعفا داده اند نیز گفت به واسطه تحولات داخل کابینه از مردم عذرخواهی می کند.او خاطر نشان کرد که مسئولیت سنگینی را عهده دار شده و حالا به سرعت جانشین وزیر مستعفی را معرفی خواهد کرد.

 آمادگی آلمان برای حمایت امنیتی از ورشو؛ ناتو خود را برای نبرد احتمالی آماده می کند؟

بعد از سرنگونی موشک سرگردان در خاک لهستان، وزیر دفاع آلمان به ورشو پیشنهاد ارسال سیستم موشکی پاتریوت را برای حراست از امنیت هوایی این کشور ارائه داده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، اصابت موشک سرگردان به لهستان نگرانی های بسیاری را در باب امنیت مناطق مرزی اوکراین به وجود آورده است. از همین رو آلمان همانگونه که پیشتر هم گفته بود به لهستان گفت که حاضر است برای تامین امنیت حریم هوایی این کشور سیستم های دفاع هوایی پاتریوت ارسال کند. به گفته دبیر کل ناتو، برای جلوگیری از نزدیک شدن موشک های پرتابی از جانب روسیه و اوکراین، سامانه های پدافند هوایی زمینی مانند پاتریوت ریتون طراحی شده است.

واکنش گروه هفت به موشک پراکنی اخیر «اون»

وزرای خارجه گفت هفت از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در واکنش به آخرین پرتاب موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی تصمیم های مهمی را اتخاذ کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، شورای امنیت قرار است به درخواست ایالات متحده و پس از آخرین آزمایش موشکی در سال جاری، نشستی برای رایزنی درباره فعالیت های پیونگ یانگ برگزار کند. وزرای ایالات متحده، ژاپن، کانادا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا گفتند که فعل و انفعال های کره شمالی مستلزم واکنش متحد و قوی جامعه بین المللی است. پیونگ یانگ روز جمعه یک موشک بالستیک قاره پیما را آزمایش کرد، موشکی که می تواند ایالات متحده را هدف قرار دهد. در بیانیه گروه هفت آمده است که آزمایش موشکی رو جمعه کره شمالی اقدامی جسورانه و ناقض آشکار قطعنامه سازمان ملل متحد است.

توقایف برای بازگشت به قدرت آماده می شود!

صندوق های رای در قزاقستان بسته شد؛ انتظار می رود که قاسم توقایف، رئیس جمهوری کنونی بتواند به راحتی پیروز کارزار شده و کم تر از یک سال پس از کنار رفتن سلفش، کنترل خود را بر قدرت تحکیم کند. به نوشته الجزیره، انتخابات روز یکشنبه پس از آن برگزار شد که ناآرامی های خونین سال جاری، قزاقستان را تکان داد، توقایف برای خفه کردن نفوذ نور سلطان نظربایف، رئیس جمهوری پیشین گام های جدی برداشت. توقایف در این کارزار 5 رقیب بالقوه داشت که نمی توانستند برایش چالش جدی ایجاد کنند.نظرسجی ها نیز پیش بینی کرده اند که هیچکدام از نامزدها به غیر از توقایف نمی توانند اکثریت دو رقمی را از آن خود کند. توقایف آنقدر از پیروزی اش مطمئن است که از حضور در مناظره ملی خودداری کرد.

حمله تند مکرون به سیاست مسکو در قاره سیاه؛ کرملین به دنبال جبران اعتبار از دست رفته اش است

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را به تبلیغ علیه فرانسه در آفریقا متهم کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، او در این باره گفت که کرملین برای تحقق اهداف جاه طلبانه و غارتگرانه اش در کشورهای آفریقایی تلاش دارد تا چهره ای مخوف از فرانسه ترسیم کند تا بدین طریق بتواند شکست های نظامی و نفوذ از دست رفته اش را جبران کند. این عبارات در حالی مطرح شد که از مکرون در حاشیه اجلاس سران کشورهای فرانسوی زبان در تونس خواسته شده بود تا به منتقدانی که می گویند پاریس از روابط تاریخی، اقتصادی و سیاسی اش در مستعمرات پیشین برای تامین منافع خود سوء استفاده می کند، پاسخ دهد. مکرون در مصاحبه ای گفت این تصور توسط دشمنان ایجاد می شود، این یک پروژه سیاسی است. رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد، من احمق نیستم، بسیاری از فعالان در اینستاگرام که علیه فرانسه حرف می زنند از روسیه پول می گیرند. او در ادامه تاکید کرد، تعدادی از قدرت ها می خواهند تا نفوذ خود را در آفریقا گسترش دهند، آنها برای نیل به هدف خود به فرانسه ضربه می زنند و شک و تردید ایجاد می کنند تا منافع خاص خود را درو کنند.

حمله انتقام جویانه ترکیه به مواضع کردهای سوریه و عراق

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که این کشور حملات هوایی مرگباری را بر فراز مناطق شمالی سوریه و عراق انجام داده و گروه های کرد را که آنکارا آنها را مسئول بمب گذاری هفته گذشته در استانبول می داند را هدف قرار داده است. به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس، این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که جنگده هایش به پایگاه حزب کارگران کردستان یا همان پ ک ک و یگان های مدافع خلق سوریه حمله کردند . همزمان با انتشار این بیانیه تصاویری هم از بلند شدن جت های اف- 16 و یک پهپاد جنگی نیز منتشر شد. وزارت دفاع ترکیه با اشاره به حق دفاع از خود براساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد اعلام کرد که این عملیات، عملیات پنجه شیر بود که در جریانش اهداف دشمنان هدف قرار گرفت. حملات هوایی پس از آن انجام شد که بمبی قوی در یکی از خیابان های شلوغ استانبول منفجر شد، انفجاری که شش کشته بر جای گذاشت. ترکیه مدعی شد که یک سوری که با کردها رابطه ای نزدیک داشته به واسطه این حمله دستگیر شده است. همزملان پ ک ک هرگونه اتهام در این باره را رد کرده است.

هشدار نهاد ناظر هسته ای درباره بحران هسته ای زاپروژیا؛ بازگشت کابوس هسته ای به شرق اوکراین

ناظر بین المللی هسته ای اعلام کرد که انفجارهای قوی در منطقه زاپروژیا اوکراین، محل استقرار بزرگ ترین نیروگاه هسته ای اروپا موجب لرزش های هولناکی شده است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس آژانس بین المللی انرژی هسته ای از جهان خواست تا برای پایان حضور روس ها در این تاسیسات اقدامی فوری انجام دهند تا مانع از وقوع فاجعه هسته ای گردند. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت که دو انفجار در نزدیکی این نیروگاه به ارامش نسبی کوتاه مدت حاکم بر این منطقه پایان داد. از زمانی که روس ها نیروگاه را اشغال کرده اند، هراس از وقوع یک فاجعه هسته ای در این منطقه افزایش یافته است، بالاخص به دلیل آن که زاپروژیا در خط مقدم قرار دارد. در بیانیه نهاد ناظر هسته ای آمده که بمباران این منطقه می تواند در آینده ای نزدیک پیامدهای هولناکی را به دنبال داشته باشد.

طالبان از اجرای حکم شلاق 19 افغان خبر داد؛ بازگشت به کابوس 1990

یکی از مقام های قضایی طالبان تایید کرد که 19 نفر از ساکنان شمال شرق این کشور به دلیل اتهام هایی چون زنا، دزدی و فرار از خانه شلاق خوردند. به نوشته آسوشیتدپرس این اولین باری است که طالبان به شکلی رسمی شلاق زدن شهروندان این کشور را از زمان به قدرت گرفتن قدرت در اوت 2021 رسانه ای کرده است. پیشتر در دوران اول قدرت گرفتن طالبان در دهه 1990، این گروه به اعدام در ملاء عام، شلاق و سنگسار محکوم شده بودند.طالبان پس از بازگشت به قدرت وعده داده بود تا از رویکردی میانه رو تر پیروی کرده و حقوق زنان، اقلیت ها و سایر شهروندان این کشور را رعایت کند. با این همه طالبان حقوق و آزادی ها را محدود کرده و همزمان حق تحصیل دختران را هم به یک چالش جدی تبدیل کرده اند.به گفته مقام های طالب، 10 مردو 9 زن هرکدام به تحمل 39 ضربه شلاق در شمال شرق ولایت تخار محکوم شده اند.فعلا جزئیات بیشتری درباره اتهام آنها و چرایی مجازاتشان ارائه نشده است. سازمان ملل می گوید که درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان بالاخص حقوق زنان بسیار نگران است.

تهران سفیر لندن را احضار کرد

تسنیم نوشت:در پی تهاجم یک گروه خشونت‌طلب به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و بی احترامی به پرچم جمهوری اسلامی ایران، سفیر انگلیس در تهران امروز به وزارت امور خارجه احضار شد.مدیر کل تشریفات وزارت امور خارجه ضمن یادآوری تعهدات دولت بریتانیا مبتنی بر کنوانسیون‌های 1961 و 1963 وین در باره روابط دیپلماتیک و کنسولی، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران در خصوص ناکارآمدی پلیس در جلوگیری از وقوع این تهاجم تاسف‌بار را به وی ابلاغ کرد.سفیر انگلستان ضمن ابراز تاسف از وقوع این تهاجم، اظهار داشت که مراتب را به لندن منعکس خواهد کرد و امیدوار است که در آینده شاهد وقوع چنین مسائلی نباشیم.

واکنش اسلامی به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمیدر پاسخ به سؤالی درباره قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اظهار داشت: پیش از این هم گفته بودیم که صدور قطعنامه مشخصاً یک اقدام غیرسازنده برای حفظ فشار حداکثری است و هیچ کمکی به طرف‌های مقابل برای حل مسائل موجود نخواهد کرد.اسلامی افزود: ما از مدیرکل آژانس هم شنیده بودیم و وی تأکید داشت که صدور قطعنامه کمکی به پیشبرد امور نخواهد کرد. به‌نظر می‌رسد سه کشور اروپایی و آمریکا به استفاده از انواع روش‌های مختلف فشار ازجمله صدور قطعنامه و تحریم عادت دارند و پرواضح است که این‌گونه فشارها بی‌سرانجام خواهد بود.رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با ابراز اینکه این اقدام اشتباه و تصویب قطعنامه علیه کشورمان همان‌طوری که پیش‌تر هم گفته شده بود، پاسخ محکمی از سوی ایران به‌همراه خواهد داشت"، تصریح کرد: برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مطابق قانون اقدام راهبردی مجلس پیش می‌رود و صدور قطعنامه‌های متعدد علیه ایران در پیشبرد این برنامه‌ها خللی ایجاد نخواهد کرد.

گروسی: به نقطه بی‌بازگشت با تهران نرسیده‌ایم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌سی گفت که آژانس فکر نمی‌کند هنوز زمان آن فرا رسیده باشد که اذعان کند ایران یک قدرت هسته‌ای است و هیچ اطلاعاتی دال بر این که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در حال پیش‌برد یک برنامه تسلیحات هسته‌ای است، در اختیار ندارد.
به نوشته ایسنا، گروسی در پاسخ به این که از نظر او، ایران چقدر به ساختن یک بمب هسته‌ای نزدیک است، گفت: در این سطح از تولید اورانیوم[با این میزان خلوص] ایران تا کنون مواد کافی برای داشتن بیش از یک بمب را در صورتی که بخواهد تولید کند، در اختیار دارد. اما هیچ گونه اطلاعاتی نداریم که نشان دهد ایران در حال حاضر یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد.
او در ادامه در پاسخ به این که آیا در رابطه با ایران به نقطه بی‌بازگشت رسیده است یا نه گفت: نه هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. اما باید سخت تلاش کنیم تا به آن‌جا نرسیم.

امیدواری سفیر چین برای توسعه طرح کمربند با حمایت ایران

چانگ هوآ سفیر چین در تهران با انتشار پیامی در توییتر نوشت: ‌بسیار خوشحالم که از استان سمنان و جاده ابریشم تاریخی بازدید کردم. امیدوارم که چین و ایران در ساخت و ساز کمربند و جاده همکاری زمینه‌های مختلف را تقویت کنند.