به گزارش اکو ایران، «نخستین گزارش رسمی اوکراین از عقب نشینی روس ها»، «خط و نشان لاوروف برای غرب»، «سفر پرحاشیه قانونگذاران بریتانیا به تایوان»، «قانون انرژی پاک؛ محور رایزنی های نخستین ضیافت مکرون و بایدن»،« رونمایی از کابینه وحشت»، «واکنش تند آذربایجان به قطعنامه فرانسوی»،« بیانیه کاخ سفید درباره ایران»، «ادعای مداخله جویانه بلینکن درباره ظرفیت غنی سازی ایران» و «نشست مشترک به تعبیر اولیانوف» سر خط مهم ترین اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

نخستین گزارش رسمی اوکراین از عقب نشینی روس ها؛ مسکو خرسون را واگذار کرد؟

ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه تعدادی از نیرهایش را از شهرهای اطراف رودخانه دنیپرو و شهر خرسون خارج کرده اند، این نخستین گزارش رسمی اوکراین است از عقب نشین روس ها از آنچه تحت عنوان خط مقدم اصلی در جنوب قلمداد می شود. به نوشته خبرگزاری رویترز، در بیانیه ای که در این باب منتشر شده، هیچ اشاره ای به عبور نیروهای اوکراین از دنیپرو نشده است. روسیه پیشتر به غیرنظامیان گفته است که شهرهایی در 15 کیلومتری روخانه را ترک کنند مدیریت غیر نظامی اش را از شهر نواکاخوفکا در ساحل خارج کرده است. ارتش اوکراین در این باره نوشت که کاهش تعداد نیروها و تجهیزات نظامی روسی در شهر اولشکی عریان است. در این بیانیه آمده که نیروها از برخی شهرک های منطقه خرسون خارج شده و در نوارهای جنگلی پراکنده شده اند. رویترز نوشته که نمی تواند استقلال این گزارش را تایید کند.در شرایط کنونی مناطقی از شهر خرسون هدف موشک های روسی قرار گرفته اند در حالی که سربازان اوکراینی در حال گشت زنی در این شهر و بررسی خسارات وارده می باشند.

خط و نشان لاوروف برای غرب؛ ایالات متحده کی یف را به تهدیدی وجودی تبدیل کرده است!

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ایالات متحده و ناتو را به ایفای نقش مستقیم و در عین حال خطرناک در جنگ اوکراین متهم کرد و گفت واشنگتن کی یف را به یک تهدید وجودی برای مسکو تبدیل کرده است.به نوشته خبرگزاری رویترز، دیپلمات ارشد روس در جریان کنفرانس خبری سالانه اش در مسکو ایالات متحده و ناتو را به تلاش برای افزایش تنش در دریای جنوی چین و براندازی هر نهاد منطقه ای که برای ترویج گفت و گو طراحی شده است؛ نهادهایی چون سازمان امنیت و همکاری اروپا متهم کرد. لاوروف گفت که تاسیسات انرژی در اوکراین را غیر فعال می کنیم؛ نهادهایی که به غرب فرصت می دهد تا سلاح های کشنده اش را در اختیار اوکراین برای هدف قرار دادن روس ها قرار دهد. او در ادامه تاکید کرد که نگویید آمریکا و ناتو در این نبرد مشارکتی ندارند، این گروه از بازیگران مستقیما شرکت نمی کنند، اما با تهیه سلاح برای اوکراینی ها و آموزش ارتش این کشور، حضوری فعال دارند. غرب این ادعا را بارها رد کرده و گفته مسکو با حمله به اوکراین نبرد را کلید زد و قدرت های غربی صرفا تلاش دارند تا به کی یف برای حراست از تمامیت ارضی خود کمک کنند.با این همه لاوروف خاطر نشان کرد که تلاش های غرب برای حل و فصل مسالمت آمیز تنش های حاکم روس ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد. او در ادامه کشورهای غربی را به تلاش برای تجزیه روسیه هم متهم کرد.

سفر پرحاشیه قانونگذاران بریتانیا به تایوان؛ پکن: از خط قرمز ما عبور نکنید

چین سفر کمیته ای از قانونگذاران بریتانیایی به تایوان را مداخله فاحش در امور داخلی قلمداد کرد و هشدار داد که چنین کنشی با پاسخ های قاطعانه روبرو می شود. به نوشته الجزیره، سفارت چین در بریتانیا در بیانیه ای منتشر شده در توئیتر، اعلام کرد که سفر اعضای کمیته روابط خارجی بریتانیا به تایوان اصل چین واحد را زیر سوال خواهد برد.چین ادعا می کند تایوان، جزیره ای خودمختار دموکراتیک بخشی از قلمروی این کشور و ذیل سیاست چین واحد تعریف شده است. تایوان این ادعا را باور ندارد. حالا سخنگوی سفارت چن در بیانیه ای اعلام کرده که پکن از لندن می خواهد تا به تعهداتش پایبند باشد و هرگونه اقدامی که اصل چین واحد را نقض می کند و دخالت در امور داخلی قلمداد می شود را متوقف کند.او در ادامه افزود که چنین اقدامی از جانب بریتانیا منافع چین را تضعیف کرده و بی پاسخ نمی ماند. در این بیانیه همچنین آمده که این دیدار سیگنال اشتباهی را برای کسانی که خواهان تایوان مستقل هستند. قانونگذاران بریتانیایی با نخست وزیر تایوان دیدار کردند و قرار است با رئیس جمهوری این بازیگر نیز دیدار داشته باشند.

قانون انرژی پاک؛ محور رایزنی های نخستین ضیافت مکرون و بایدن

جو بایدن به اشکال هایی در قانون انرژی پاک آمریکا که زمینه ساز نگرانی هایی در اروپا شده، اذعان کرد و گفت ترفندهایی وجود دارد که با توسل بدان ها می توانیم رضایت متحدان خود را جلب کنیم. به نوشته آسوشیتدپرس بایدن در نخستین ضیافت شام دوران ریاستش ضمن قدرانی از مکرون که به واشنگتن سفر کرده گفت که او و رئیس جمهوری فرانسه درباره نگرانی های اروپا در باب قانون تغییر آب و هوا رایزنی داشتند. همزمان مکرون هم تصریح کرده که او و دیگر رهبران اروپا نگران مشوق های در قانون جدید موسوم به قانون کاهش تورم هستند که به نفع فن آوری آب و هوایی ساخت آمریکا است. مکرون خاطر نشان کرد که اگرچه تلاش های دولت بایدن برای مهار تغییرات اقلیمی باید مورد توجه قرار بگیرد اما یارانه ها یک شکست بزرگ برای شرکت های اروپایی خواهد بود. به گفته او ما قرار است در این عرصه باهم موفق شویم نه یکی در برابر دیگری. رئیس جمهوری فرانسه در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده و فرانسه تلاش های خود را در حوزه انرژی پاک دوباره همگام سازی کرده تا اطمینان حاصل کنند که هیچ تاثیر منفی دومینویی وجود ندارد که پروژه های انرژی پاک در اروپا را تضعیف کند.

رونمایی از کابینه وحشت؛ بی‌بی از توافق ائتلافی با صهیونیسم مذهبی خبر داد

نتانیاهو از توافق ائتلافی خبر داد که در جریانش به یک حزب رادیکال و حامی شهرک نشین ها کنترل تعدادی از وزراتخانه های کلیدی و نقشی برجسته در نظارت بر ساخت شهرک های یهودی در کرانه باختری را داده است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس توافق با حزب صهیونیسم مذهبی پیشرفتی مهم برای نتانیاهو بود چرا که او تلاش می کند تا پس از انتخابات پارلمانی کابینه اش را تشکیل دهد هرچند همین تلاش های «بی بی» ممکن است زمینه را برای درگیری با متحدان کلیدی در درجه نخست ایالات متحده فراهم کند.حزب لیکود تحت رهبری نتانیاهو گفت که حزب صهیونیسم مذهبی کنترل وزارت دارایی را به اشتراک خواهد گذاشت و وزارتخانه جدیدی را برای ماموریت های داخلی رهبری خواهد کرد. در این بیانیه آمده که یکی از اعضای حزب همچنین با هماهنگی نتانیاهو در وزارت دفاع مسئول شهرک سازی در کرانه باختری، پست وزارتی ویژه ای خواهد داشت. نتانیاهو هم تاکید کرد که اتخاذ چنین رویکردی یک گام مهم در مسیر رسیدن ما به سوی تعریف دولت ملی راست گرا می باشد.این توافق همچنین به صهوینیسم مذهبی امکان کنترل کمیته پارلمانی را می دهد که انتظار می رود اصلاحات گسترده در سیتسم حقوقی این بازیگر را تصویت کند. پیش بینی می شود این تغییرات شامل تغییراتی است که می تواند پرونده اتهام ها علیه بی بی را متوقف کند.

واکنش تند آذربایجان به قطعنامه فرانسوی؛ پاریس عامل محرک ارمنستان است

جمهوری آذربایجان از قطعنامه جدید فرانسه که در آن پاریس، باکو را نسبت به ارمنستان متجاوزمی‌داند، انتقاد کرد و این اقدام را تحریک دیگر فرانسه علیه جمهوری آذربایجان خواند.به نوشته خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این قطنامه غلط و توهین‌آمیز ضد جمهوری آذربایجانی در مجلس نمایندگان فرانسه تحریم دیگری از سوی فرانسه علیه جمهوری‌آذربایجان، درست مشابه آن چیزی که اخیرا در مجلس سنای این کشور تصویب شده بود، است.در ادامه بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده است: این قطعنامه فرانسه قصد تضعیف روند عادی سازی روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و همچنین تضعیف تلاش‌ها برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه را دارد. این قطعنامه با اصول و قوانین بین‌المللی در تضاد است و بار دیگر موضع مغرضانه فرانسه را نشان داد و ثابت کرد که این کشور توانایی میانجیگری کردن ندارد.جمهوری آذربایجان با رد کردن چنین قطعنامه‌ای، پاریس را به دنبال کردن اهداف مغرضانه متهم و از این کشور به دلیل حل‌وفصل نکردن درگیری‌های کنونی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان انتقاد کرد.

بیانیه کاخ سفید درباره ایران

ایسنا نوشت: کاخ سفید در پی دیدار روسای جمهور آمریکا و فرانسه با صدور بیانیه‌ای مداخله‌جویانه به صحبت درباره ایران پرداخت.در این بیانیه با تکرار ادعاهای واهی درباره ایران می‌افزاید: آن‌ها (روسای‌جمهور دو کشور) مصمم هستند اطمینان یابند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. فرانسه و ایالات متحده به همکاری خود با شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به تشدید هسته‌ای ایران، همکاری ناکافی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - که شامل مشکلات جدی و حل‌نشده در رابطه با تعدات ایران ذیل توافق عدم اشاعه هسته‌ای می‌شود - و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده این کشور در خاورمیانه اعم از ارسال موشک و پهپاد به بازیکنان غیردولتی ادامه می‌دهند.در بیانیه کاخ سفید ذکر شده است: این ارسال تسلیحات می‌تواند شرکای مهم در حوزه خلیج و امنیت و ثبات در منطقه را تهدید، قوانین بین‌المللی را نقض و به جنگ روسیه علیه اوکراین کمک کند. فرانسه و ایالات متحده با شرکای‌ خود جهت افزایش همکاری در جهت اعمال قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل و مقابله با چنین فعالیت‌هایی کار خواهند کرد. آن‌ها اقداماتی مشترک جهت تقویت هرچه بیشتر چارچوب بین‌المللی که تکثیر فناوری موشکی و پهپادی ایران در منطقه و ورای آن را محدود می‌کند، اتخاذ خواهند کرد و تلاش‌ها برای مقابله با این تکثیر را افزایش خواهند داد.

ادعای مداخله جویانه بلینکن درباره ظرفیت غنی سازی ایران

ایسنا نوشت:آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به این سوال که چه واکنشی به افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در برنامه هسته‌ای ایران دارد، گفت: ما همچنان بر این باوریم که بهترین راه رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است. همان طور که می‌دانید، ما یک توافق به نام برجامداشتیم که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد. متاسفانه تصمیم گرفته شد که از این توافق  خارج شویم و در واقع آن‌چه پس از آن شاهدش بوده‌ایم، از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران بوده است.بلینکن در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: نه‌ تنها ما، بلکه دیگر شرکای اروپایی‌مان هم با صراحت به ایران گفته‌ایم که نباید اقدامات اضافی برای بالا بردن ظرفیت هسته‌ای‌شان انجام دهند، از جمله از طریق غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر. اگر این مسیر را ادامه دهند، برای پاسخ به آن آماده خواهیم بود.بلینکن در این گفت‌وگو در ادامه مواضع مداخله‌جویانه‌اش با تاکید بر این که جهان «به درستی بر وقایع خیابان‌های ایران متمرکز است»، به اقدامات دولت آمریکا در حمایت از ناآرامی‌ها درایران اشاره کرد.

نشست مشترک به تعبیر اولیانوف

ایسنا نوشت، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش با اعلام دیدار سه‌جانبه نمایندگان روسیه، چین و ایران درباره «مسائل مشترک»، آن را یک «مثلث جدید دیپلماسی چندجانبه» تلقی کرد.اولیانوف در ادامه نوشت: بسیاری از کشورها طرفدار چندجانبه گرایی و مخالف تلاش‌ها برای سر پا نگه داشتن جهانی یک‌جانبه به هر قیمتی هستند.