به گزارش اکو ایران، جو بایدن در دیدار با رهبر فرانسه بر ضرورت گفتگو با مسکو تاکید کرد و گفت با پوتین در باب جنگ اوکراین رایزنی خواهد کرد مشروط بر آن که متحدانش در ناتو به این امر رضایت دهند و رهبر روسیه نیز تمایلی برای یافتن راهی جهت پایان دادن به این جنگ داشته باشد.این موضع گیری عریان موجب خرسندی مکرون شد و با حمایت غیر منتظره رهبر فرانسه روبرو شد. بایدن گفت که فعلا پوتین تمایلی برای پایان دادن به این جنگ نشان نداده اما رویکردش در آینده تغییر خواهد کرد. دوست دارم بدانم چه در سر رهبر کرملین می گذرد؟ مکرون نیز در کنفرانس خبری با همای آمریکایی اش آشکارا خواهان تعریف جبهه ای متحد و واحد شد.به گفته اش فرانسه حمایت های نظامی از اوکراین را افزایش خواهد داد و هرگز اوکراین را وادار نمی کند تا به سازشی غیر قابل قبول تن دهند.

نمایش  اتحاد فراآتلانتیک

به نوشته نیویورک تایمز دو رهبر در نیمه راه نبرد در اوکراین از دو موضع در ظاهر متفاوت اما عملا یکسان گفتند، بایدن خواهان مذاکره برای پایان نبرد بود و مکرون ضمن تایید چنین خواسته ای به شکلی صریح تر آرمان های مردمان اوکراین را در اولویت قرار داد. ناظران با اشاره به پیام رهبران آمریکا و فرانسه گفتند که به نظر می رسد تلاقی آنچه در ذهنشان می گذشت فراتر از انتظارهای هر دو طرف می توانست باشد.

این دیدار نمایش برجسته ای بود از وحدت فراآتلانتیک در آستانه زمستانی که می تواند فشار بسیاری را بر مردم اوکراین تحمیل کرده و همچنین اقتصادهای غربی بالاخص کشورهای اروپایی را که به دنبال منابع انرژی جایگزین هستند، به شکلی منفی تحت تاثیر قرار دهد. مقام های فرانسوی گفتند که در جلسه سه ساعته غیر علنی، بایدن و مکرون به این نتیجه رسیدند که دستاوردهای اوکراین در میدان نبرد اهرم مهمی در جریان رایزنی های احتمالی این کشور با مسکو خواهد بود.

444444

چرخش مواضع مکرون

در عمل ایده مذاکره زمانی که پوتین چیزی برای از دست دادن ندارد و راهی برای پیروزی، دور از ذهن به نظر می رسد. بایدن درباره امکان گفتگو با پوتین که رویکردش به باور رئیس جمهوری آمریکا بیمارگونه هست گفت، من به تنهایی و بدون مشورت با متحدانمان با روس ها مذاکره نخواهم کرد. مکرون در حمایت از اوکراین و حق این کشور برای احیای تمامیت ارضی اش رویکردی تهاجمی تر داشت و هیچ نشانی از اظهارات پیشین در باب عدم تحقیر روسیه؛ عبارتی که خشم بسیاری را به دنبال داشت، دیده نشد. مکرون گفت که اگر ما خواهان صلح پایدار هستیم باید به اوکراینی ها احترام بگذاریم تا در باب لحظه و شرایطی که در آن باید درباره سرزمین و آینده خود رایزنی  کنند، تصمیم بگیرند.

لحن دوستانه بایدن و مکرون در این طول این نشست نشان از آن داشت که روسای دو کشور در دیدارهای پیشین شان خارج از واشنگتن، توانسته اند به نوعی اجماع نظر در باب اوکراین دست یابند. بی دلیل نبود که جملاتی چون « جوی عزیز» یا «دوست من، امانوئل» از دهانشان نمی افتاد. آنتونی بلینکن در جریان ناهار افتخاری با مکرون در وزارت امور خارجه از اهمیت جنگ در اوکراین گفت و با اعلام پایان دوران پسا جنگ سرد، یادآور شد که در یک رقابت جهانی برای تعیین آنچه در آینده رخ خواهد داد آمریکا و فرانسه باید شانه به شانه در دفاع از آزادی و جوامع دموکراتیک بایستند. مکرون هم اوکراین را روح و ریشه اروپا خواند و گفت این بدین معنا است که مبارزه برای آزادی و ارزش های جهانی در اولویت قرار دارد.

3333333333333

سازش و دیگر هیچ

لحن مکرون به شکل قابل توجهی متفاوت از لحنش پیش از سفر به آمریکا بود؛ زمانی که به شدت از امضای قانون کاهش تورم بایدن به دلیل خفه شدن بالقوه بازارهای اروپا در نطفه از طریق ارائه یارانه ها برای تولید سبز انتقاد کرد و نشان داد که این سیاستی است که می تواند منجر به تجزیه غرب شود. چندپارگی اتحاد کشورهای غربی آن هم زمانی که جنگ در اوکراین وارد دهمین ماه خود شده، همان آفتی است که آنها غرب بیش از هر زمان دیگر به دنبال اجتناب از آن است.

انتقاد مکرون از سیاست های دولت بایدن ازمنظر مقام های آمریکایی قابل پیش بینی نبود آن هم در آستانه نخستین سفر رسمی  رئیس جمهوری فرانسه به واشنگتن و دیدارش با بایدن در کاخ سفید. با این همه در جریان این سفر همه چیز در ظاهر آرام بود. ناظران می گویند فرانسه دوست دارد قدرت و قدمت اتحادش با آمریکا پیشکسوتی اش را به رخ بکشد با این همه رئیس جمهوری این کشور به سان اسلافش در مواقع ضرورت به خوبی می داند که گاها تفاوت های آشکار را باید کنار گذاشت و زمینه را برای سازگاری هموار کرد. مکرون پیش از سفر به آمریکا در باب سیاست های خصمانه تجاری آمریکا که و تاثیر بر اقتصاد متحدانش هشدار داده بود و تاکید داشت آنچه امروز بدان نیاز داریم اتحاد است و بس. فرایندی که فرانسوی ها از آن تحت عنوان همگام سازی یاد می کنند.

222222222222

شواهد نشان می دهد که نگرانی های فرانسوی ها از میان رفته زیرا بار دیگر دو رهبر تلاش می کنند تا به دغدغه های یکدیگر پایان دهند. بایدن گفت که به واسطه تصویت قانون کاهش تورم و میلیاردها بودجه اختصاصی دولت برای طرح های انرژی سبز عذرخواهی نمی کند اما به نظر می رسد او مشتاق است تا به نگرانی های فرانسه پایان دهد از همین رو تاید کرد که این لایحه اشکالاتی دارد که قابل حل است.چنین نرمشی موجب شده تا مکرون متقابلا اظهارات پیشین خود را تعدیل کرده و به بایدن در باب ضرورت همگام سازی دوباره در عرصه مشارکت اقتصادی برای موفقت بگوید.

گرم شدن روابطی که از دهان افتاده

ترکیب جنگ در اوکراین و نیاز به گذار به اقتصادهای بدون کربن برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی فشار زیادی را بر اقتصادهای اروپایی تحمیل کرده است. صمیمت دو رئیس جمهوری، صمیمتی که به باور بلینکن نشان از دوستی تزلزل ناپذیر دو کشور دارد تنها 14 ماه بعد از فروپاشی روابط دو بازیگر بر سر زیردریایی های هسته ای فرانسوی رخ داد. ائتلاف آمریکا با استرالیا که موجب خنثی شدن قرارداد مرتبط با تامین زیردریای فرانسه شد، موجب گشت تا پاریس درگیر توطئه آنگلوساکسون علیه منافع خود شود. به همین دلیل مکرون در مدت زمانی کوتاه سفیر خود را فراخواند. اما پس از آن که بایدن موضع آمریکا را تبیین کرد، روابط دو کشور خیلی زود گرم شد.

در بیانیه ای مشترک، ایالات متحده اعلام کرد که از استقرار زیردریایی فرانسه در منطقه هند و اقیانوس آرام حمایت خواهد کرد همزمان هر دو کشور متعهد به همکاری با چین جهت مبارزه با تغییرات اب و هوایی شدند. همین عبارات نشان از آن دارد که اختلاف های گذشته پاک شده چرا که دو رهبر توافق کردند تا در باب نگرانی های غرب در مورد چالش چین با نظم بین الملل هماهنگ عمل کنند. مکرون پیشتر گفته بود که ایالات متحده از رویکردی بیش از اندازه تهاجمی علیه چین پیروی می کند پس به باورش اروپا باید موضع سنجیده تری را برای اطمینان از آن که روسیه در دامان چین قرار نگیرد اتخاذ کند.

111111111111

ضیافت عشق به سبک فرانسوی مزین به سلایق آمریکایی

 رهبران آمریکا و فرانسه همچنین درباره ضرورت تقویت دفاعی اروپا نیز به توافق دست یافتند. این یک امتیاز آشکار برای مکرون و باورهایش بود؛ رهبری که معتقد است اروپا باید خودمختاری راهبردی اش را حفظ کند حتی اگر جنگ در اوکراین و نقش تعیین کننده آمریکا در باب ارائه سلاح به کی یف نتیجه ای واهی به دنبال داشته باشد.

حال رهبر فرانسه بر این باور است که حمایت قدرتمندانه آمریکا از اوکراین هم برای این کشور و هم برای ثبات دنیای امروز بسیار با اهمیت است. آنچه در دیدار رهبران آمریکا و فرانسه گذشت؛ دیداری که بسیاری نامش را ضیافت عشق گذاشتند، محو شدن گزینه تک روی از روی میز بود.

این بار  در ضیافت دولتی کاخ سفید، مکرون و بایدن با کراوات هایی سیاه زیر چادری که  در چمن های واقع در بخش جنوبی کاخ سفید برافراشته شده بود پشت میزی با سینی های از خرچنگ، خاویار و پنیر آمریکایی؛ غذایی ها به سبک فرانسوی ها مزین به سلایق آمریکایی به اختلاف نظرهای های جزئی میان خود اشاره کردند اما خرسندی از اتحاد حداقل در میان مدت در ظاهرشان هویدا بود.