به گزارش اکو ایران، «هم آغوشی عربستان با رقیب واشنگتن»، «حمایت بی سابقه بلینکن از بی‌بی»، «سفر رئیس جمهوری اسرائیل به خانه برادر کوچک تر عربستان»، «تجمعات اعتراض آمیز در استان السویدا سوریه»، «تصمیم جدید اوپک پلاس»، «حاشیه راه‌حل‌های جادویی ماسک برای جنگ اوکراین»، «ادعای تازه بلینکن درباره اعتراض ها در چین و ایران»، «دستور سودانی مبنی بر کنترل مرزهای ایران و ترکیه» و «تکرار ادعاها درباره پهپادهای ایرانی» بخشی از سر خط مهم ترین اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

هم آغوشی عربستان با رقیب واشنگتن؛ سفر استراتژیک «شی» به ریاض

به گفته تحلیلگران محمد بن سلمان این هفته میزبان رهبر چین در برهه حساسی از روابط ایالات متحده و عربستان است؛ رخدادی که نشان از عزم ریاض برای هدایت نظم قطبی جهانی بدون لحاظ کردن خواست های متحدان غربی است. به نوشته خبرگزاری رویترز، شاهزاده محمد برای برای نمایش قدرت به عنوان رهبر مشتاق جهان عرب در جریان سفر «شی» که قرار است سه شنبه آغاز شود، حکمرانان سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا را برای نشست موسوم به گردهمایی سران چین و اعراب گردهم خواهد آورد. به گفته تحلیلگران ریاض براساس محاسبات استراتژیک خود تلاش دارد تا پکن را کنار خود نگاه دارد زیرا امروز شراکت اقتصادی با چین ضرورت دارد.اگرچه ایالات متحده متحد منتخب کشورهای خلیج فارس است و این گروه از بازیگران به لحاظ امنیتی به واشنگتن وابسته هستند، ریاض در حال ترسیم سیاست خارجی مستقل است که در خدمت تحول اقتصاد ملی است چرا که جهان از هیدروکربن ها، رگ حیات عربستان دور می شود. با این همه گروهی هشدار می دهند که این احتمال وجود دارد که گسترش روابط با چین نتیجه ای معکوس داشته باشد و منجر به شکاف در روابط آمریکا و عربستان شود.

حمایت بی سابقه بلینکن از «بی بی»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا علیرغم اختلاف های فاحش میان واشنگتن با بنیامین نتانیاهو و نگرانی هایی که دولت بایدن ممکن است در باب اعضای بالقوه کابینه راست گرای « بی بی» داشته باشد، گفت که ایالات متحده به حمایت از اسرائیل ادامه داده و از این موضع کوتاه نخواهد آمد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، بلینکن در گفتگو با گروهی چپ گرای در اسرائیل که برخی منتقد سیاست راست گرایان هستند گفت که ایالات متحده فارغ از مخالفت خوانی های نتانیاهو با برخی از اهداف واشنگتن چون سیاست تشکیل دو دولت گفت که آمریکا حامی و دوست سرسخت اسرائیل باقی خواهد ماند. بلینکن با اشاره به مشارکت آمریکا و اسرائیل تاکید کرد که فارغ از همه تهدیدهای بیرونی، آمریکا بر عهد خود مبنی بر تضمین امنیت تل آویو پایبند است و در قیاس با گذشته در این باره حساس تر و مصم تر هم شده است.بلینکن تاکید کرد که دولت بایدن براساس سیاست های نتانیاهو  ونه به واسطه شخصیت ها و وزرای ارشد بالقوه کابینه که در گذشته دیدگاه های ضد فلسطینی و ضد عربی داشته اند با کابینه نتانیاهو تعامل خواهد داشت. با این همه بلینکن هشدار داد که ایالات متحده با سیاست هایی که فلسطینی ها را به حاشیه می راند یا تصویب قطعنامه را دشوار تر می کند، مخالفت خواهد کرد.

سفر رئیس جمهوری اسرائیل به خانه برادر کوچک تر عربستان

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل در نخستین سفرش در قامت رهبری اسرائیلی به پادشاهی کوچک خلیج فارس، با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و ولیعهد این کشور دیدار کرد. به نوشته خبرگزاری الجزیره، هرتزوگ پس از عادی سازی رابطه دیپلماتیک اسرائیل با بحرین در سال 2020 این سفر را انجام داد. خبرگزاری رسمی بحرین در این باره گزارش داد که رهبران دو بازیگر درباره موضوعاتی چون امنیت منطقه و راه های تشویق ارتباط میان نمایندگان بخش خصوصی رایزنی کردند.هیئتی از نمایندگان صنعت و بازرگانی اسرائیلی نیز رئیس جمهوری اسرائیل را در این سفر همراهی کردند. پادشاهی بحرین گفت که کشورش از دستیابی به صلح عادلانه، جامع و پایدار که حقوق مشورع مردم فلسطین را تضمین کند و ثبات و توسعه و رفاه مردم فلسطین و اسرائیل را محقق می کند، حمایت خواهد کرد. هرتزوگ با انتشار پیامی در توئیترش نوشت از دیدگاه به ادعای او مبتنی بر صلح، دوستی و مدارای  پادشاهی بحرین قدرانی می کند.

تجمعات اعتراض آمیز در استان السویدا سوریه

منابع رسانه ای سوریه از حمله معترضان به ساختمان استانداری شهری موسوم به سویداء خبر داد و اعلام کرد با ورود نیروهای امنیتی سوریه معترضان ساختمان استانداری را خالی کردند. به نوشته الجزیره، وزارت کشور سوریه در واکنش به این اتفاق در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروهی قانون شکن به سمت ساختمان استانداری السویداء رفتند و اقدام به تیراندازی کور کردند که در نتیجه آن یک نیروی پلیس کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.وزارت کشور سوریه تاکید کرد که قانون شکنان را تحت پیگرد قرار خواهند گرفت و  اقدامات لازم را در برابر کسانی که به خود اجازه داده تا با امنیت و ثبات این استان بازی کنند و سلامتی شهروندان را به خطر بیندازند، اتخاذ خواهد کرد.به گفته وزارت کشور سوریه، افراد قانون شکن وارد ساختمان استانداری شده و اقدام به شکستن وسایل و اثاثیه دفتر استاندار کرد و بخش زیادی از محتویات ساختمان استانداری را به سرقت برده‌اند و ساختمان و خودروهای اطراف آن را به آتش کشیده‌اند.

تصمیم جدید اوپک پلاس!

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشت که وزیران اوپک پلاس در جلسه روز یکشنبه موافقت کردند اهداف تولید نفت فعلی خود را حفظ کنند.این تصمیم دو روز پس از موافقت کشورهای گروه هفت با تعیین سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه برای نفت روسیه، اتخاذ شد.اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان نفت عضو اوپک و متحدانشان از جمله روسیه است، در اکتبر با تصویب کاهش هدف تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز معادل حدود دو درصد از تقاضای جهانی از نوامبر تا پایان سال 2023، آمریکا و سایر کشورهای غربی را خشمگین کرد.واشنگتن، این گروه و سران آن شامل عربستان سعودی را به جانبداری از روسیه با وجود جنگ مسکو در اوکراین، متهم کرد.همزمان ویزر انرژی روسیه تاکید کرد که مسکو سقف تعریف شده بهای نفت توسط غرب را بر نمی تابد و در صورت لزوم تولید و عرضه را کاهش خواهد داد.بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس در دفاع از تصمیم خود، اعلام کرد تولید را به دلیل چشم انداز اقتصادی ضعیف‌تر، کاهش داده است. قیمت های نفت از اکتبر به دلیل تقاضای کمتر چین برای سوخت، کندی رشد اقتصادی و افزایش نرخ بهره، کاهش پیدا کرده‌اند.

حاشیه راه حل های جادویی ماسک برای جنگ اوکراین؛ کی یف مالک توئیتر را به چالش کشید!

یکی از دستیاران ارشد رئیس جمهوری اوکراین با استناد به ایده های ارائه شده توسط ایلان ماسک در باب حمله روسیه به اوکراین و تعدیل محتوای توئیتر، از مالک این اپلیکیشن به دلیل راه های به گفته او ساده و در عین حال جادویی این میلیاردر انتقاد کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، میخائیلو پودولیاک، ایده هایی چون تبادل سرزمین با یک صلح واهی و باز کردن همه حساب ها به واسطه آن که آزاد بیان باید باشد را به چالش کشید. پودولیاک در توئیتر نوشت، ماسک به اصطلاح راه حل های ساده جادویی را ترجیح می دهد. او از اوکراین می خواهد تا در ازای صلح اشغال شبه جزیره کریمه را فراموش کند. فعلا نمایندگان توئیتر به این موضع گیری پاسخی نداده اند. اوکراین از زمان آغاز جنگ در این کشور رابطه ای پیچیده با ماسک، ثروتمندترین مرد جهان را داشته است. ماسک در نخستین روزهای نخست جنگ به واسطه ارائه هزاران دستگاه اینترنت ماهواره ای استارلینک ساخته شده توسط ایپیس ایکس ماسک به اوکراین مورد ستایش قرار گرفت اما این رابطه دوستانه ماه اکتبر زمانی که ماسک شرایط صلح ارائه شده توسط کی یف را رد کرد، درگیر تنش شد. ماسک خواسته بود که کریمه در اختیار روسیه بماند و همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل در باب ماندن یا خروج روسیه از سرزمین هایی که در اختیار این کشورقرار گرفته، برگزار کند. این توئیت توسط مقام های اوکراین به چالش کشیده شد.

اعتراض ها در چین و ایران به آمریکا ارتباطی ندارد

ایسنا نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرگزاری سی ان ان درباره این که آیا دولت آمریکا از معترضان در چین حمایت می‌کند، گفت: ما از حقوق مردم برای اعتراض مسالمت‌جویانه، بیان دیدگاه‌هایشان و ابراز نارضایتی‌شان در هر جایی که باشد، چه در چین، چه در ایران و چه در هر جای دیگری حمایت می‌کنیم.اخیرا مردم چین به محدودیت‌هایی که این کشور در زمینه کرونا اعمال کرده،‌ دست به اعتراض زده‌اند.بلینکن با رد کردن حمایت این کشور از ناآرامی‌ها در ایران، گفت که «اساسا»، اعتراضات در چین و ایران به آمریکا ارتباطی ندارد.او در این راستا بیان کرد: موضوع، مردم این دو کشور هستند که تلاش می‌کنند دیدگاهشان را بیان کنند، تلاش می‌کنند به خواسته‌هایشان برسند و موضوع، پاسخی است که دولت‌ها به آن می‌دهند.

دستور سودانی مبنی بر کنترل مرزهای ایران و ترکیه

ایسنا نوشت، یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در یک نشست خبری تاکید کرد که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به نیروهای مرزبانی این کشور دستور فوری داد که کنترل خط صفر مرزی با ایران و ترکیه را در اختیار بگیرند و این دستور در راستای پایان دادن به درگیری های موجود میان گروه‌های مسلح مخالف ایران و ترکیه و نیروهای مسلح دو کشور در اقلیم کردستان عراق است.او گفت که السودانی دستور داد که امکانات نیروهای مرزبانی از نظر تسلیحاتی و تجهیزات دیگر باید تقویت شود تا این ماموریت به خوبی انجام شود.یحیی رسول تاکید کرد: عراق اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای تعرض به کشورهای همسایه استفاده شود، ما روابط خوبی با تمام کشورهای همجوار داریم و تلاش می کنیم که این روابط را گسترش دهیم زیرا در راستای منافع عراق و تمام کشورهای همسایه است.

تکرار یک ادعا!

ایسنا نوشت: آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی ادعای اثبات نشده برخی مقامات غربی و آمریکایی مبنی بر انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را تکرار کرد و گفت: مسکو به دنبال دریافت انواع دیگر تسلیحات از سوی تهران است، چیزی که باتوجه به ظرفیت آنها بسیار نگران کننده است.مقامات غربی و آمریکایی و به‌ویژه اوکراینی‌ها با هدف تحت فشار قرار دادن ایران تلاش کرده‌اند پای ایران را به جنگ اوکراین بکشانند و به‌طور مکرر ادعا می‌کنند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات خود علیه اوکراین استفاده می‌کند.این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.