پای سوژه گشت ارشاد امروز به روزنامه‌های زیادی باز شد. ماجرا از صحبت‌های دادستان کل کشور آغاز شد. حجت السلام والمسلمین منتظری، دو روز پیش در یک نشست خبری گفته بود: «گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان‌جایی که در گذشته تأسیس شد، از همان‌جا نیز تعطیل شد. البته قوه قضائیه نظارت‌های خود را بر کنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد.» این صحبت‌ها خبرنگاران را بر آن داشت تا از زوایای متفاوتی به آن نگاه کنند.

روزنامه شرق درباره پایان گشت ارشاد با مدیر روابط عمومی فرماندهی نیروی انتظامی گفت‌وگو کرد و به نقل از او نوشت: اصلا نگویید با ما تماس گرفته‌اید، الان وقت این صحبت‌ها نیست، پلیس هر وقت صلاح بداند در‌این‌باره صحبت می‌کند. تعدادی از ساکنان شهر قم اما در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن تاکید کردند که فعالیت ماشین‌های گشت ارشاد بیشتر شده است.

روزنامه‌ها در گفت‌وگو با چند جامعه‌شناس و حقوقدان تمام این صحبت‌ها را بررسی کردند. 

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی از پروژه تازه شورای آتلانیک برای پاسخگویی به تحولات منطقه‌ای، محلی و جهانی نوشته است. این روزنامه تاکید کرده، این اندیشکده راهبردی که در یک دهه گذشته از طرفداران برجام و منتقد ترامپ در سال ۲۰۱۸ بود مدعی شده که تلاش تازه‌اش ناشی از وقایع اخیر ایران، تحولات سیاسی، نقش در حال تحول ایران در منطقه از جمله حمایت نظامی این کشور از جنگ روسیه در اوکراین و پایان احتمالی برجام است.