به گزارش اکوایران، بهرام عین‌اللهی - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - صبح امروز به مجلس رفت تا پاسخگوی سوالات یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس درباره علت عدم توجه این وزارتخانه به وضعیت بهداشت و درمان شهرستان‌ها باشد.

در این جلسه فتح‌الله توسلی - نماینده سوال‌کننده - گفت که وزیر بهداشت در شهریور سال 1400 برنامه استراتژیکی برای رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان ارائه نکرد و در برنامه‌های وی، درمان بر پیشگیری مقدم بود؛ در حالی که طبق سیاست‌های نظام سلامت کشور، پیشگیری بر درمان مقدم است.

نماینده بهار و کبودرآهنگ گفته بود که در 454 روز مسئولیت بهرام عین‌اللهی در وزارت بهداشت، او 277 تذکر کتبی از نمایندگان گرفته و تاکنون بیش از 224 سوال از عملکرد این وزارتخانه در سامانه درج شده و 9 فقره استیضاح و سه مورد تحقیق و تفحص از این وزارتخانه مطرح شده که این کارنامه نگران‌کننده است و نشان از وجود مشکلاتی در این وزارتخانه دارد.

توسلی سپس خطاب به وزیر بهداشت اظهار کرد که این وزارتخانه در جریان کمبود دارو، دچار غافلگیری استراتژیک شد و برنامه‌ریزی و مطالعه دقیق کارشناسی برای کمبود دارو نداشت و در کمتر از دو ماه چند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو تغییر کردند و این درحالی است که براساس هشدارهای معاونت فنی و حسابرسی عمومی و سلامت دیوان محاسبات، کارگروه سیاستگذاری، تخصیص، توزیع و مصرف ارز ترجیحی به وظایف خود عمل نکرده و تعامل لازم بین سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی وجود ندارد که البته در این مورد قصور بانک مرکزی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

نماینده بهار و کبودرآهنگ، بی‌توجهی وزارت بهداشت به هشدارهای دستگاه‌های نظارتی و حتی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دیوان محاسبات را شایان توجه دانست و یادآور شد که بر اساس گزارش رسمی کمیسیون بهداشت در آبان و به استناد بررسی داده‌های سازمان غذا و دارو در سامانه توتک، از 3100 قلم دارو با کمبود حداقل 370 دارو مواجهیم که 90 مورد آنها از اقلام پرمصرف دارویی هستند و این وضعیت در مناطق محروم حادتر است؛ بطوریکه در یک بازه زمانی در انبار دارویی حوزه انتخابیه او تنها شش سرُم وجود داشته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، به بی‌توجهی وزارت بهداشت به هشدار نهادهای نظارتی درباره تعطیلی خط سرم‌سازی شهید قاضی تبریز - که 40 درصد سرم کشور را تامین می‌کند - اشاره کرد و با انتقاد از کمبود داروهایی از قبیل انواع آنتی‌بیوتیک در کشور، گفت: ما امروز با کمبود استامینوفن و سرم در داروخانه‌ها مواجهیم و این وضعیت برای کشوری که حرف اول را در منطقه می‌زند، مناسب نیست.

نماینده سوال کننده از وزیر بهداشت ادامه داد: متاسفانه بسیاری از بهورزها در حال بازنشسته شدن هستند و ما جایگزینی برای آنها نداریم، این موضوع سبب خواهد شد که مردم برای دریافت کمترین خدمات از روستاها به شهر رجوع کنند. این در حالی است که خدمات و امکانات بهداشتی ناعادلانه توزیع شده، اما ایجاد و تقویت زیرساخت‌های لازم برای تولید فرآورده‌ها اعم از مواد اولیه دارو، واکسن و تجهیزات بهداشتی از سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است و در قانون برنامه ششم توسعه به همکاری وزارت بهداشت با سازمان پدافند غیرعامل جهت بازدارندگی از انواع تهدیدها و خنثی‌سازی و مقابله با آنها اشاره شده است.

پاسخ‌های وزیر بهداشت

در ادامه، وزیر بهداشت در پاسخ به سوال نماینده مجلس، گفت که طرح عدالت و تعالی نظام سلامت در وزارت بهداشت نوشته شده و طبق زمانبندی، برنامه مشخصی در این زمینه وجود دارد، اما در ابتدا مهمترین مسأله این بوده که این وزارتخانه بتواند کرونا را تا بهمن کنترل کند.

وزیر بهداشت از طرح دارویار نیز حمایت کرده و آن را طرحی موفق توصیف کرده که «چون منافع برخی را دچار خدشه کرده، مقاومت‌هایی در برابر آن انجام شده است». او درباره کمبودهای دارویی هم گفته تسهیلاتی از بانک مرکزی گرفته شد و تلاش شد عوارض از 9 درصد به یک درصد تقلیل پیدا کند که امروزه به شدت در کاهش است و امیدواریم محقق شود.

عین‌اللهی همچنین درباره برداشتن سقف کارانه متخصصان در مناطق محروم، افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی، پیگیری استخدام 29 هزار پرستار و 60 هزار نیروی سلامت، اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و همچنین بیمه سلامت توضیحاتی ارائه کرد و سرانجام نمایندگان با 103 رأی موافق و 123 رأی مخالف، از پاسخ‌های او قانع نشدند و در نهایت عین‌اللهی از مجلس کارت زرد گرفت.

سوال از وزیر اقتصاد، بدون صدور کارت

در جلسه امروز مجلس همچنین روح‌الله ایزدخواه - عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن - از احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، درباره وضعیت اجرای حکم قانونی مالیات مضاعف بر بنگاه‌داری بانک‌ها سوال کرد که با توجه به اینکه وزیر اقتصاد وعده ارائه لایحه اصلاحی به مجلس را داد، از پاسخ او قانع شد و برخلاف وزیر بهداشت، کار خاندوزی به دریافت کارت زرد از نمایندگان نکشید.