به گزارش اکوایران؛ با وجود واردات 49 تنی آنتی بیوتیک کودکان توسط سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از کشور هند همچنان مشکل کمبود آنتی بیوتیک و دیگر داروها در بسیاری از مناطق کشور ادامه دارد و این در حالیست که بسیاری از این داروها افزایش قیمت در هفته های اخیر را تجربه کردند.

کلید گشایش مشکل کمبود دارو کجاست؟

همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اکوایران با بیان اینکه کمبود و کمیاب شدن دارو از برنامه‌های شرکت‌های داروسازی برای گران کردن دارو بوده، اظهار کرد: بنا به شایعاتی که یحتمل واقعی هم خواهد شد قرار بوده که ارز ترجیحی از دارو حذف شود و طبق طرح دارویار فشاری به بیماران وارد نشود و اختلاف قیمت را بیمه ها پرداخت کنند، واردات مواد اولیه هم با ارز نیمایی انجام می شود که بالتبع افزایش قیمت دارو را موجب می شد. 

نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم تصریح کرد که شرکت های دارویی و تولیدکنندگان دارو پس از این خبر با اینکه انبارهای آنها اشباع از مواداولیه بود اما دارو تولید نکردند چرا که در نظر داشتند یک محموله مواد اولیه با ارز نیمایی وارد کنند و براساس آن تمام تولیدات خود را با ارز نیمایی به فروش برسانند.

سامه یح نجف آبادی افزود: این اقدام شرکت های تولیدکننده دارویی در شرایطی روی داد که انبار آنها مملو از مواد اولیه با نرخ ارز ترجیحی بود، این مساله ثابت شده و کارخانه های بسیاری بازرسی شدند و انبار آنها اشباع از مواد اولیه دارویی بود که ملزم شدند به صورت سه شیفت داروها را تولید کنند. 

او اظهار کرد: سوالی که مطرح می شود این است که آیا وزارت بهداشت این موضوع را به صورت قضایی و حقوقی پیگیری می کند یا خیر؟

عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: در بازرسی به عمل آمده از انبار کارخانه های دارویی تعداد بسیار زیادی کپسول آنتی بیوتیک به صورت آماده و مواد اولیه دارویی مشاهده شده که هیچ کدام آنها عرضه نشدند. 

او با اشاره به کمبود داروهای مربوط به کودکان گفت: دست رئیس سازمان غذاودارو درد نکند، هیچ حرفی در این زمینه ندارم. آقای دارایی اختیار بسیاری داشته و وظایف خود را بخش های برنامه ریزی، نظارت و مدیریت به عنوان مدیر انجام نداده است.

سامه یح نجف آبادی درباره تداوم واردات دارو اظهار کرد: امیدوارم نیاز بیشتری به واردات دارو نداشته باشیم از زمان جنگ تحمیلی تاکنون با چنین وضعیتی مواجه نبودیم، حتی در طول سال‌های جنگ نیز آنتی بیوتیک به صورت آماده وارد کشور می شد اما پس از جنگ تا یکی دو ماه گذشته هیچ وقت مشکلاتی مانند کمبود شربت آنتی بیوتیک و سرماخوردگی نداشتیم و این داروها به وفور وارد و تولید می شدند تا جایی که شرکت های تولیدکننده دارو برای فروش بیشتر تخفیفاتی را در نظر می گرفتند.

او با بیان اینکه اکنون وضعیت دارویی کشور به طور فجیعی بد است، تصریح کرد: وزارت بهداشت باید برای وضعیت فعلی دارو پاسخگو باشد. 

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: بهتر است آقای رئیس جمهور و وزرا در انتخاب معاونین و مشاورین توجه بیشتری کنند تا با معضلاتی مانند کمبود دارو روبرو نشویم. 

او اظهار کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی گریبان مردم را گرفته و برخی داروها به شدت نایاب شده اند که این اتفاقات در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و وزارتخانه باید کاملا پاسخگو باشد که پاسخی نمی دهند.

سامه یح نجف آبادی تاکید کرد: یک مدیر باید در هر حالتی مسئولیت مشکلاتی که به وجود می آید را بر عهده بگیرد و تقصیر دیگران انداختن شانه خالی کردن از زیربار مسئولیت است.

عضو کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود مواد اولیه دارویی اظهار کرد: در زمینه واردات مواد اولیه با کمبود مواجه هستیم که دلیل آن مشکلات گمرکی، تعرفه های بالای گمرکی واردات مواد اولیه و تخصیص ارز برای واردات است که تنها کلید گشایش مشکل دارو، سازمان برنامه و بودجه است و اگر این سازمان همکاری لازم را داشته باشد مشکلات دارویی کشور حل می شود.

ذخایر دارویی برای 7 ماه داریم

صولت مرتضوی روز چهارشنبه اظهار کرده که براساس برآوردی که از یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی انجام دادند ذخایر استراتژیک تقریبا بالغ بر ۷ ماه در تمام زمینه‌ها است و مخصوصا در حوزه آنتی بیوتیک با قید فوریت و با سرعت مواد اولیه وارد شد و امروز تولید بسیار خوبی وجود دارد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایلنا گفته، ما تقریبا ۷۰ درصد بیشتر از آن چیزی که سفارش شده بود، تولید آنتی‌بیوتیک را در شرکت‌های داروسازی داریم. 

تولید آنتی بیوتیک افزایش می یابد

 رئیس جدید سازمان غذا و دارو هم روز 17 آبان گفته که افزایش تولید آنتی بیوتیک ها در دستور کار قرار دارد و تولید سوسپانسیون های آنتی بیوتیک از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار عدد رسیده که با همکاری صنعت و افزایش تولید در سه شیفت و روزهای تعطیل به ۷ میلیون عدد در ماه خواهد رسید.

براساس اعلام وبدا، سید حیدر محمدی اظهار امیدواری کرده که هفته آینده به شکل ملموسی میزان کمبودهای آنتی بیوتیک کاهش یابد و مردم برای تهیه آنتی بیوتیک مشکلی در مراجعه به داروخانه نداشته باشند. 

نقش وزارت صمت در کمبود دارو

حسینعلی شهریاری روز چهارشنبه 18 آبان تاکید کرده که رفع کمبودهای دارویی همت دولت را می طلبد و در رابطه با تامین دارو کوتاهی و سهل انگاری شده و درست نبود که شرکت های دارویی که به نوعی وابستگی به دولت دارند به خاطر مسائلی مانند افزایش قیمت یا گمرک شرایط را به جایی برسانند که بعد از 40 سال با چنین کمبودهایی مواجه شویم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفته، ما هیچ وقت با کمبود آنتی بیوتیک در این فصل مواجه نمی شدیم و این واقعا اقدام بسیار ناپسندی بود که توسط افرادی که شاید به دنبال سودجویی بیشتری بودند صورت گرفت.

شهریاری اظهار کرده که ایران همیشه در زمینه تولید دارو جزو کشورهای مدعی بوده و واردات آنتی بیوتیک از هندوستان آن هم برای کشوری که خیلی از دارو‌های های تک را تولید و صادر می‌کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست هر چند این 50 تن وارداتی هم به میزانی نیست که مشکل کمبود دارو را حل کند. 

او بیان کرده که برخی از مشکلات کمبود دارو هم به وزارت صمت مربوط است زیرا بسته بندی و تهیه شیشه شربت‌ها و پوکه آمپول‌ها در این وزارتخانه انجام می شود و باید وزارت صمت همکاری لازم را با وزارت بهداشت داشته باشد تا کمبودها برطرف شود و شرکت‌های تولیدی هم دو و سه شیفت کار کنند تا بتوانند پیش از مصرف محموله 50 تنی بازار را با تولیداتشان پر کنند.

وعده وزیر بهداشت برای واردات آنتی بیوتیک

با این حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز پنج شنبه 19 آبان از افزایش تولید و واردات آنتی بیوتیک به کشور خبر داده و گفته، با افزایش حجم تولید داخلی دارو، در تولید آنتی‌بیوتیک به مرز ۷ میلیون واحد در ماه رسیده ایم.

طبق اعلام وبدا، بهرام عین‌اللهی اظهار کرده که علاوه بر این برای رفع نیاز کنونی کشور ۳ میلیون واحد داروی آنتی‌بیوتیک جدید نیز وارد کشور می شود. 

عذرخواهی سخنگوی دولت به خاطر کمبود دارو

سخنگوی دولت دیروز پنجشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره کمبود دارو گفته، من به عنوان سخنگوی دولت به خاطر کمبود دارو بویژه آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها عذر خواهی می‌کنم، در حوزه آنتی‌بیوتیک کوتاهی و مسئول مربوطه در سطح معاون وزیر عزل و جابجا شد.

براساس گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی از ورود وزارت اطلاعات به موضوع شرکتهای دارویی خبر داده است.