به گزارش اکو ایران، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه آگوست به دلیل مخالفت با هشدارهای چین مبنی بر عدم سفر به تایوان، خشم تایپه را برانگیخت.

چین مدت ها است که از حمایت های آمریکا از استقلال تایوان خشمگین است چرا که حاکمیت بر این شبه جزیره خودمختار خط قرمز پکن محسوب می شود. از همین رو بعد از خروچ پلوسی از جغرافیایی که سرزمین مقدس چینی ها محسوب می شود، بازی های جنگی چین اغاز شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، ارتش چین برای نخستین بار موشک هایی را برای فراز تایپه پرتاب کرد، پهپادهایی نیز بر فراز برخی از جزایر فراساحلی تایوان در نزدیکی سواحل چین به پرواز درآمد و ناو های جنگی از خط میانی تنگه تایوان عبور و جزیره را محاصره کردند. تنش های نظامی کنونی میان تایوان و چین در قیاس با زمانی که پکن پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 1996 این جزیره خودمختار را هدف موشک هایش قرار دارد، به شکلی بی سابقه افزایش یاقته است. بالاخص آن که دولت چین تلاش کرد تا مردم را از رای دادن به لی تنگ هوی که به باور پکن چهره ای جدایی طلب است، منصرف کند.

تلاش های حزب کمونیست نتیجه ای معکوس داشت و لی به راحتی پیروز کارزار شد. تسای به دلیل امتناع از پذیرش موضع دیرینه پکن مبنی بر این که چین و تایوان هر دو ذیل چین واحد تعریف شده اند از منظر حزب کمونیست یک جدایی طلب است. دولت تایوان می گوید از انجایی که این جزیره هرگز توسط جمهوری خلق چین اداره نشده، ادعای حاکمیت بر آن بی اعتبار است.

تسای بر این باور است که تنها 23 میلیون نفر از ساکنان جزیره می توانند با تکیه بر رویکرد دموکراتیک،آینده خود را تعیین کنند. با این همه رهبر تایوان تاکید داردکه در صورت وقوع هرگونه حمله ای به این جزیره، تایوان توان دفاع از خود را دارا است.

از زمان سفر پلوسی به تایوان، چین فعالیت های نظامی اش را در نزدیکی این جزیره را افزایش داده هرچند مقیاس فعل و انفعال هایش در قیاس با گذشته کوتاه تر است. تایوان همزمان در تلاش برای تقویت موضع دفاعی اش است.

هرگونه جنگی بر سر تایوان، تولید کننده عمده نیمه هادی ها، پتانسیل سقوط اقتصاد جهانی را داراست. چنین گزاره ای می تواند ایالات متحده و متحدانش را به رویارویی مستقیم با ارتش آزادی بخش خلق چین که به شکلی فزاینده ای مجهز است، بکشاند. چین مدت ها است که تاکید دارد تایوان مهم ترین و حساس ترین موضوع در روابط این بازیگر با ایالات متحده است؛ پیامی که «شی»ماه گذشته و در دیدار با بایدن در حاشیه نشست بالی بر آن تاکید داشت.

 ایالات متحده به سان بسیاری از کشورها هیچ رابطه دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما براساس قانون موظف است که اهرم دفاع از خود را در اختیار این جزیره قرار دهد. به باور ناظران آمریکا مدت ها است که به سیاست ابهام استراتژیک پایبنده بوده و مشخص نکرده که آیا به حمله احتمالی چین به تایوان پاسخ نظامی خواهد یا نه.

با این حال بایدن ماه سپتامبر گفته بود که نظامیان ایالات متحده در صورت حمله نظامی چین از تایوان دفاع خواهند کرد. این عبارات صریح ترین موضع واشنگتن در ارتباط با تایپه قلمداد شد. چین هرگز گزینه  توسل به زور برای تحت کنترل داشتن تایوان را کناری نگذاشته است. به همین دلیل نیز «شی» در بیستمین کنگره حزب کمونیست چین در ماه اکتبر این عبارت را تکرار کرد.

براساس گزارش ها امروز احساس های ضد چینی در ایالات متحده و در مجلس تحت رهبری اکثریت نسبی جمهوری خواهان افزایش یافته و این خشم همزمانی دارد با سیاست های حمایت گرایانه از تایوان. اگر کوین مک کارتی، رئیس جدید مجلس نمایندگان امریکا راه پلوسی را دنبال کرده و به تایوان سفر داشته باشد،آتش بازی تازه ای در نزدیکی تنگه تایوان و میان واشنگتن و پکن کلید خواهد خورد.

علاوه بر این سال آینده هر دو حزب سیاسی اصلی تایوان خود را برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آماده خواهند کرد. حزب اپوسیون که به شکلی سنتی حامی و طرفدار روابط نزدیک با چین است( هرچند ظاهرا حمایت از این بازیگر را رد می کند)، این امید را دارد تا بتواند پس از دو دوره انفعال، به واسطه قدرت نمایی اش در انتخابات محلی نوامبر به قدرت بازگردد.