به گزارش اکوایران، حسین امیرعبداللهیان در حساب کاربری خود در توئیتر به زبان چینی نوشته است: «جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس جزء لاینفک خاک ایران است و همیشه متعلق به سرزمین مادری او خواهد بود. ایران هرگز در مورد اهمیت احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری سازش نخواهد کرد.»

این توئیت حدودا دو روز پس از آن زده شد که وزیر خارجه مشابه این موضع‌گیری را با زبان فارسی در توئیترش نوشته بود؛ توئیتی که با واکنش منفی و انتقادی بسیاری از کاربران مواجه شد. تا لحظه تنظیم این خبر، توئیت فارسیِ امیرعبداللهیان حدود 9300 کامنت (ریپلای) و 980 کوت (Quote) دریافت کرده که اغلب آنها جنبه اعتراض و انتقاد دارند و برخی گفته‌اند وزیر خارجه حتی حاضر نشده نام «چین» را در توئیت خود بیان کند.

توئیت چینی امیرعبداللهیان

مساله دیگری که در یکی دو روز اخیر به موضوع نقد رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی بدل شد، موضع‌گیری رسمی وزارت امور خارجه بود. در واکنش رسانه‌ایِ وزارت امور خارجه نسبت به «بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس»، به جای استفاده از کلیدواژه «احضار» که معنای جدی‌تری در ادبیات دیپلماتیک دارد و در موارد مشابه نیز کاملا مرسوم است، از عبارت «دعوت» استفاده و اعلام شد که سفیر چین در تهران با دستیار آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران «دیدار» کرده است.

چین و اعراب چه گفتند؟

در خلال سفر خبرساز «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به عربستان و دیدار با سران کشورهای عربی خلیج فارس در ریاض، مقاماتِ حاضر در نشست بیانیه مشترکی صادر کردند که در بخشی از آن به صراحت از «همه تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در موضوع جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات دوجانبه با رعابت موازین حقوق بین‌الملل و حل این موضوع با رعایت قوانین بین‌المللی» حمایت شده است؛ یعنی درمورد جزایری که ایران آن را جزء قطعی خاک خود و در نتیجه، غیرقابل مذاکره می‌داند.

هرچند موضع‌گیری چین درباره جزایر سه‌گانه خلیج فارس به سرخط خبرهای این سفر تبدیل شد، اما این تنها موضع‌گیری رئیس‌جمهور چین علیه ایران نبود. در این بیانیه، از مشارکت «کشورهای منطقه» در «پرونده هسته‌ای ایران» حمایت شده، فعالیت‌های ایران در منطقه «بی‌ثبات‌کننده» توصیف شده و به حمایت ایران از گروه‌های تروریستی و فرقه‌ای و سازمان‌های مسلح غیرقانونی اشاره شده است. همچنین، بر لزوم پیشگیری از اشاعه موشک بالستیک و پهپاد نیز تاکید شده است؛ موضعی که کاملا مشابه مواضع کشورهای غربی علیه برنامه نظامی ایران است.

با این حال، در موضع‌گیری وزارت امور خارجه نقش پررنگ‌تری به مساله جزایر سه‌گانه داده شده بود و شاید این مساله که موضع بیانیه اخیر درمورد جزایر سه‌گانه، بیشتر با واکنش افکار عمومی مواجه شد، این فرصت را به دستگاه دیپلماسی کشور داده بود تا تمرکز خود را بر واکنشی لطیف نسبت به سه جزیره معطوف کرده و از موضع‌گیری درمورد مواضع دیگرِ چین خودداری کند. با این حال به نظر می‌رسد فشار افکار عمومی و رسانه‌ها دستگاه دیپلماسی را دست‌کم یک گام جلوتر آورده است؛ بطوریکه امروز سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خود ضمن تکرار عبارات توئیتِ امیرعبداللهیان درباره جزایر جنوبی، گفته است: هرگونه اتهامات بی‌اساس مندرج در بیانیه پایانی اجلاس چهل و سوم سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم. در خصوص موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان، یک‌بار دیگر مطالب مندرج در بیانیه را مردود اعلام می‌کنیم. اینکه عده‌ای در منطقه با نادیده گرفتن پایبندی ایران به برجام و قوانین بین‌المللی نسبت به اقدامات مشروع ایران نکاتی را در بیانیه اعلام کردند بار دیگر مردود اعلام می‌کنیم.

حالا پس از انتقادهای دو روز اخیر، وزارت امور خارجه ادبیات خود را کمی شدیداللحن‌تر کرده، اما همچنان خبری از احضار یا اعلام مکتوبِ محکومیت و اعتراض یا واکنش‌های متقابلِ دیگر نیست؛ اما در پاسخ به نقدهای رسانه‌ها، کاربران فضای مجازی و بویژه توئیتر، ناصر کنعانی مفاد ضدایرانی بیانیه اخیر را به طور شفاهی «محکوم» و «مردود» اعلام کرده و امیرعبداللهیان از نسخه چینیِ توئیت خود رونمایی کرده است.