به گزارش اکوایران، مهمترین سازمانی که نامش در این بسته تحریمی به چشم می‌خورد، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که حالا از سوی اتحادیه اروپا در لیست تحریمی‌ها قرار گرفته است. همچنین دو مقام و دو خبرنگار صداوسیما نیز در فهرست تحریم‌ها هستند؛ پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، محسن برمهانی معاون سیما و علی رضوانی و آمنه‌سادات ذبیح پور دو خبرنگار صداوسیما.

بسته شدن حساب‌های وابسته به صداوسیما در اروپا، قطع خدمات ماهواره‌ای به شبکه‌های این سازمان، حذف تراکنش‌های مالی در اروپا برای خبرنگاران و کارمندان صداوسیما در دفاتر اروپایی، امکان قطع فروش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و عدم امکان انعقاد قراردادهای مستقیم و غیرمستقیم با این سازمان توسط سازمان ها، نهادها و شرکت‌های خارجی، می‌تواند از جمله تبعات احتمالی تحریم صداوسیما از سوی اتحادیه اروپا باشد.

در فهرست تحریم‌های تازه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، دو مقام نظامی و انتظامی یعنی عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و مجید میراحمدی معاون امنیتی - انتظامی وزارت کشور نیز دیده می‌شوند.

همچنین سیداحمد خاتمی، مرتضی جوکار، مجید سوری، محسن کریمی، علیرضا حیدرنیا، امان‌الله گرشاسبی، بهمن ریحانی، حبیب شهسواری، محمد عبدالله‌پور، سیاوش مسلمی، احمد ذوالقدر، مرتضی کشکولی، عیسی بیات و محمدتقی آصانلو به دلایل حقوق بشری در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

این چندمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران به دلایل حقوق بشری از زمان آغاز اعتراضات اخیر محسوب می‌شود.

اتحادیه اروپا همچنین چهار شخص و چهار نهاد، شامل یوسف ابوطالبی، علیرضا بلالی، عبدالله مهرابی، حمید واحدی، شرکت طراحی و ساخت موتور هواپیما (DAMA)، سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات سپاه، شرکت اوژه پرواز مادو نفر (مادو) و شرکت پراور پارس را نیز به اتهام ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

همزمان با تشدید تحریم‌های اروپا، ایران نیز برای چندمین‌بار نام چند فرد و نهاد را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. در تازه‌ترین مورد، پیش از اعلام تحریم‌های جدید اروپا، سخنگوی وزارت امور خارجه، تحریم‌هایی علیه اتحادیه اروپا و بریتانیا را اعلام کرد. رادیو فردا (بخش فارسی رادیو اروپای آزاد)، رادیو زمانه، نشریه فرانسوی شارلی ابدو، هانا نیومن نماینده پارلمان اروپا، تعدادی از نمایندگان سابق پارلمان آلمان، وزیر دفاع سابق آلمان، برنارد کوشنر وزیر خارجه اسبق فرانسه و فرمانده نیروهای آلمانی در عراق، در کنار ۴ نهاد و ۱۳ فرد بریتانیایی، از افراد و نهادهایی هستند که از سوی ایران به تازگی تحریم‌ شده‌اند.

همچنین، در ادامه تمرکز تحریم‌های ایران بر برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، کاظم غریب‌آبادی - معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران‌ - گفته دادستانی تهران با تشکیل پرونده‌ای، تحقیقات درخصوص نقش شبکه‌های فارسی‌زبان در ناآرامی‌های اخیر را آغاز کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز همزمان با اعلام خبر تحریم‌های تازه ایران علیه اروپا، هدف فشارهای غرب را «گرفتن امتیاز از ایران» عنوان کرده و گفته بود: مداخله در امور داخلی ایران بدون واکنش نمی‌ماند و ایران تحت تأثیر برخی تهدیدها و فشارهایی که با هدف اخذ امتیاز از تهران انجام می‌شود، قرار نمی‌گیرد.

در مقابل، جوزف بورل - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - با اشاره به تحریم‌های تازه اروپا علیه ایران، این کشور را به نقض حقوق بشر متهم کرده و از اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد و همچنین ارسال پهپادهای نظامی از سوی ایران به روسیه برای جنگ علیه اوکراین را نمونه‌های نقض این حقوق از سوی تهران عنوان کرده بود.