به گزارش اکوایران، مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شریف به خبرگزاری مهر گفته «در ارتباط با وقایع اخیر ۳۰۰ شکایت به کمیته انضباطی واصل شده و تا کنون ۳۳ حکم بدوی صادر شده و هنوز احکام هیأت تجدیدنظر صادر نشده است.»

برای برخی دانشجویان، احکام سنگین محرومیت از تحصیل حتی تا دو و نیم سال صادر شده که برخی از آنها با احتساب سنوات است. هادی نوبهاری در این رابطه توضیح داده که «بسته به نوع تخلف، تا کنون احکام مختلفی صادر شده است؛ از تذکر کتبی و توبیخ کتبی تا یک یا دو و نیم سال منع موقت از تحصیل که برخی به‌صورت تعلیقی است. برخی از این احکام با احتساب سنوات است و برخی بدون احتساب سنوات.»

با وجود اینکه درخواست مجوز برگزاری تجمعات - چه در محیط عمومی جامعه و چه در محیط دانشگاه - بارها رد شده و یکی از انتقادات دانشجویان و حتی برخی چهره‌های مدعو و سخنرانان چنین برنامه‌هایی نیز ایجاد همین محدودیت‌هاست، این مسئول دانشگاه شریف درباره رویکرد این دانشگاه در برخورد با دانشجویان معترض گفته «ما دانشجوی معترض را از دانشجوی متخلف جدا می‌دانیم. رویکرد دانشگاه صدور مجوز برای تشکل‌های قانونی موجود در دانشگاه برای برگزاری تجمعات قانونی، جلسات مناظره، برنامه‌های تریبون آزاد و ... است تا دانشجویان بتوانند در چهارچوب ضوابط و مقررات موجود و بدون واردکردن آسیب به خود و دیگران، حرف خود را بزنند و حرف دیگران را بشنوند و بنیان فکری خود را رشد دهند.»

نوبهاری از «برخورد بدون اغماض» با دانشجویانی می‌گوید که به گفته او در «تجمعات غیرقانونی» شرکت می‌کنند. او تاکید کرده که «رویکرد دانشگاه در مقابل دانشجویانی که نسبت به برگزاری تجمعات غیرقانونی و بدون مجوز اقدام یا سایر بندهای آئین‌نامه‌های انضباطی را نقض می‌کنند و مشکلاتی را برای خود، هم‌کلاسی‌های خود و دانشگاه ایجاد می‌کنند، مواجهه بدون اغماض از طریق کمیته انضباطی است.»

این مقام مسئول دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این‌که "آیا ممکن است در صورت تعهد دانشجو، احکام صادره لغو شود؟" یادآور شده که «در اطلاعیه ۱۲ آذر هیأت رئیسه دانشگاه اعلام شده که احکام بدوی صادره، در فرایند تجدیدنظر، تحت تأثیر پایبندی افراد در فضای حقیقی و مجازی دانشگاه به منشور اجتماعی دانشگاه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و بر همین اساس عمل خواهد شد.»

به گزارش اکوایران، چند روز قبل نیز معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی از ممنوع‌الورود شدن 20 دانشجوی این دانشگاه به خاطر «برگزاری تجمعاتی در روز دانشجو» خبر داد و گفت که «احکام انضباطی ۴۰ دانشجو با موافقت شورای دانشگاه ملغی شده است». برآوردها نشان می‌دهد از ابتدای شروع اعتراضات دست‌کم 150 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی ممنوع‌الورود شده‌اند که احکام برخی از آنها لغو و از آنها تعهد اخذ شده است.

اخبار مربوط به احکام مشابهی در دانشگاه‌های دیگر کشور نیز به گوش می‌رسد اما بسیاری از آنها به صورت رسمی و با اعداد و ارقام و جزئیات دقیق اعلام نشده است.