به گزارش اکوایران، صرب‌های کوزوو که 19 روز است خیابان‌ها را در شمال کوزوو مسدود کرده‌اند، با قبول درخواست‌های ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا برای کاهش تنش، موافقت کردند که از امروز موانع را بردارند.

بنا بر گزارش الجزیره، الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان که با صرب‌های شمال کوزوو در شهر راسکا صربستان دیدار کرد، گفت که روند برداشتن موانع از صبح پنجشنبه آغاز شده تست.

وی افزود که ایالات متحده و اتحادیه اروپا که میانجیگری مذاکرات بین صربستان و کوزوو برای حل اختلافات باقی‌مانده را بر عهده گرفته‌اند، تضمین کرده‌اند که هیچ یک از صرب‌های ساکن کوزوو که جاده‌ها را مسدود کرده‌اند تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت.

انتظار می رود برداشتن موانع، تنش بین صربستان و کوزوو را کاهش دهد.

IDQKY3FEVVL5VAHJE3VRBYJZV4

بیش از 20 سال است که کوزوو یکی از عوامل تنش بین غرب -که از استقلال آن حمایت می‌کند- و روسیه است که از صربستان در تلاش‌هایش برای جلوگیری از عضویت کوزوو در سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل حمایت می‌کند، بوده است.

صربستان ارتش خود را روز دوشنبه در بالاترین سطح آماده باش قرار داد.

پس از بالا گرفتن مجدد تنش بین صرب‌های ساکن کوزوو با دولت بر سر استقلال این کشور از صربستان در سال 2008 و بسته شدن مرز‌های میان دو کشور، ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا خواستار حداکثر خویشتن داری در شمال کوزوو شدند.

کرملین ادعای وزیر کشور کوزوو مبنی بر تلاش روسیه برای تحریک‌ صربستان با هدف بی‌ثبات کردن کوزوو را رد کرد و گفت که صربستان از حقوق قومی صرب‌ها دفاع می کند.

به گفته دادگاهی در پریستینا، پایتخت کزوو، مامور سابق پلیس صرب‌تبار که دستگیری‌اش اعتراضات خشونت‌آمیز اقلیت صرب کوزوو را در پی داشت، پس از درخواست دادستانی از بازداشت آزاد شد و در حبس خانگی قرار گرفت.

دژان پانتیچ در 10 دسامبر به دلیل حمله به یک افسر پلیس در حال خدمت دستگیر شد. از آن زمان، صرب‌های شمال کوزوو با پلیس درگیر بوده‌اند و با ایجاد موانع، ده‌ها خیابان را مسدود کرده و خواستار آزادی او شده‌اند.

پانتیچ یکی از صرب‌هایی بود که در حرکتی اعتراضی از نیروهای پلیس، شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌های دولتی استعفا دادند. این اتفاقات پس از آن افتاد که پریستینا اعلام کرد که از این پس صرب‌ها را ملزم هستند پلاک‌های خودروی صادر شده از صربستان را که مربوط به قبل از قیام چریکی 1998-1999 بود با پلاک‌های کزوو جایگزین کنند. صرب‌های شمال کوزوو که معتقدند هنوز بخشی از صربستان هستند در برابر هر حرکتی که آن را ضد صرب می‌دانند مقاومت می‌کنند.

ezgif-1-71748933f1

حدود پنجاه‌هزار صرب ساکن شمال کوزوو از به رسمیت شناختن دولت پریستینا و کوزوو به عنوان یک کشور جداگانه خودداری می کنند. آنها از حمایت بسیاری از صرب‌های صربستان و دولت آن برخوردار هستند.

کوزوو با اکثریت آلبانیایی، پس از جنگ 1998-1999 که ناتو برای حفاظت از شهروندان آلبانیایی‌نژاد در آن مداخله کرد، با حمایت غرب اعلام استقلال کرد. در این جنگ 15 هزار نفر عموماً آلبانیایی‌تبار کشته‌شدند.