به گزارش اکوایران، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، گفت که با وجود ادامه تحریم‌های فلج کننده از سوی ایالت متحده همچنان مایل است تا برای عادی‌سازی روابط با ایالات متحده تلاش کند.

بنا بر گزارش فرانس24، اظهارات مادورو چند روز پس از آن بیان شد که احزاب مخالف این کشور به انحلال دولت موقت به رهبری خوان گوایدو رأی دادند. این دولت موقت پس از انتخابات مورد مناقشه سال ۲۰۱۸ توسط بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده به‌عنوان دولت قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته شده بود.

مادورو در مصاحبه‌ای که از تلویزیون دولتی ونزوئلا پخش شد، گفت: ونزوئلا کاملاً آماده است تا گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، کنسولی و سیاسی با دولت فعلی و دولت‌های آینده آمریکا بردارد.

مادورو در سال ۲۰۱۹، زمانی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت، گوایدو را به‌عنوان "رئیس‌جمهور موقت" ونزوئلا به رسمیت شناخت، روابط خود را با واشنگتن قطع کرد. در راستای تلاش برای برکناری مادورو، دولت آمریکا تحریم‌‌های شدیدی از جمله تحریم‌های نفتی را علیه ونزوئلا وضع کرد.

اگرچه دولت جو بایدن، سیاست عدم رسمیت دولت مادورو را حفظ کرده است، اما سال گذشته نمایندگانی را برای دیدار و مذاکره درباره تبادل زندانیان و موضوعات دیگر، به کاراکاس فرستاد.

مادورو گفت: ما برای گفت‌وگو در بالاترین سطح، در راستای برقراری روابط محترمانه آماده‌ایم و ای‌کاش پرتوی نوری به آمریکا می‌تابید که ورق برمی‌گشت تا آن‌ها سیاست افراطی خود را کنار بگذارند و سیاست عمل‌‌گرایانه‌تری با حفظ احترام به ونزوئلا در پیش بگیرند.

سه حزب از چهار حزب اصلی در مجلس ملی ونزوئلا که تحت کنترل اپوزسیون این کشور است، روز جمعه به پایان‌دادن به دولت موقت به رهبری گوایدو رأی دادند. این نهاد که در سال ۲۰۱۵ انتخاب شد، اکنون تا حد زیادی نمادین است؛ زیرا با مجلس قانون‌گذاری وفادار به مادورو جایگزین شد، اگرچه هنوز کنترل برخی از دارایی‌های ونزوئلا در خارج از کشور را حفظ کرده است.

پس از آن که مذاکرات مجدد در مکزیک بین مخالفان و دولت مادورو آغاز شد، واشنگتن نیز مجوزی شش‌ماهه به کمپانی شورون، غول انرژی آمریکایی برای فعالیت در ونزوئلا اعطا کرد.