به گزارش اکوایران، رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند که پاک جونگ چون، دومین مقام نظامی قدرتمند پس از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از کار برکنار شده است. 

رویترز، به نقل از خبرگزاری رسمی «KCNA» نوشت، روز یکشنبه گفت که پاک جونگ چون، نایب‌رئیس کمیسیون مرکزی نظامی حزب حاکم و دبیر کمیته مرکزی حزب، در نشست سالانه کمیته اخراج شده و ری یونگ گیل جایگزین او شده است. هیچ دلیلی برای این تغییر ذکر نشده، پیونگ‌یانگ مرتباً رهبران خود را تغییر می‌دهد و گردهمایی حزب پایان سال نیز برای اعلام تغییرات در پرسنل و تصمیمات سیاسی کلان استفاده می‌شود.

تلویزیون دولتی پاک جونگ چون را نشان داد که در طول جلسه در ردیف اول نشسته درحالی‌که سرخود را به پایین انداخته و سایر اعضا دستان خود را برای رأی‌دادن بالا می‌بردند و بعداً صندلی او خالی نشان داده شد. او همچنین در عکس‌های رهبر کره شمالی در روز سال نو دیده نشد، کیم در آن روز مشغول بازدید از کاخ خورشید کومسوسان بود که اجساد پدربزرگ و پدرش در آن نگهداری می‌شود. به خلاف آنچه در ماه اکتبر شاهد بودیم که پاک کیم را برای سفر او به یک مراسم سالگرد همراهی می‌کرد. کمیسیون مرکزی نظامی این حزب که کیم آن را رهبری می‌کند، قدرتمندترین نهاد تصمیم‌گیری نظامی کشور و بالاتر از وزارت دفاع محسوب می‌شود.

جایگزینی پاک در حالی انجام شد که کیم خواستار توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و زرادخانه هسته‌ای بزرگ‌تر برای مقابله با ایالات متحده و کره جنوبی به‌عنوان راهبرد دفاعی این کشور در سال ۲۰۲۳ شد. پاک به‌سرعت نردبان نظامی را از یک فرمانده توپخانه یک ستاره در سال ۲۰۱۵ به یک ژنرال چهارستاره در سال ۲۰۲۰ ارتقا داده بود؛ او این افتخار را برای کمک به پیشرفت در فناوری موشک‌های کوتاه‌برد به دست آورده بود.

0

در اواخر سال ۲۰۲۰، پاک وارد کمیته اصلی سیاست‌گذاری حزب کمونیست شد و عنوان مارشال، بالاترین درجه نظامی تحت رهبری کیم را به دست آورد، پاک در نوامبر گذشته در رزمایش مشترک کره جنوبی و ایالات متحده، مخالفت کره شمالی را با صدایی رسا اعلام کرد.

مانند بسیاری دیگر از دستیاران ارشد نظامی که بارها و بارها در دوران کیم فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشتند، پاک جونگ چون در اواسط سال ۲۰۲۱ پس از آن که کیم برخی مقامات را برای مدیریت بد سیاست‌هایی کرونایی سرزنش کرد، مقام پاک برای مدت کوتاهی تنزل یافت و پس از ماه‌ها دوباره ارتقا یافت.

برکناری پاک در حالی صورت می‌گیرد که کیم عمدتاً از پیشرفت‌های ارتش در توسعه تسلیحات در این جلسه تمجید می‌کند، بر خلاف سایر زمینه‌ها که در آن به برخی ایرادات اشاره کرد و خواستار بهبود آن شد. اوه گیونگ سوپ، از مؤسسه کره به نام «اتحاد ملی در سئول»، گفت که نفوذ پهپادهای کره شمالی به جنوب در شعله‌ورشدن تنش بین دو کره نقش مؤثری داشته است.

مقامات سئول گفتند که کره جنوبی در پاسخ به این تهاجم سه پهپاد را به آن‌سوی مرز ارسال کرد، اما هیچ پاسخی از سوی کره شمالی دریافت نشد که می‌تواند به معنی عدم شناسایی پهپاد‌ها توسط پیونگ‌یانگ باشد. اوه گیونگ سوپ گفت: پاک ممکن است مسئولیت شکست در این عملیات امنیتی را بر عهده گرفته باشد. ری یونگ گیل، جانشین پاک، یک فرمانده ارشد نظامی است که سمت‌های کلیدی از جمله رئیس ستاد کل ارتش و وزیر دفاع را بر عهده داشته است.