اکوایران: کوین مک کارتی، نماینده جمهوری‌خواه، در یک جنگ سیاسی چهار روزه تلاش زیادی برای کسب کرسی ریاست مجلس نمایندگان  کرد، جایگاهی که او مدت‌ها به دنبال آن بوده و قبلاً در سال 2015 نیز در رسیدن به آن ناکام مانده است.

در این چهار روز، گروهی از محافظه‌کاران تندرو متشکل از 20 نماینده - که اکثر آنها وفادار به ترامپ و منکر پیروزی بایدن در انتخابات بودند- در رای‌گیری‌های مکرر، رای خود را از مک کارتی دریغ کردند و به واسطه آن امتیازات عمده‌ای از این نماینده جمهوری‌خواه گرفتند، امتیازاتی که می‌توانند قدرت مک‌کارتی را به عنوان رئیس مجلس محدود کنند.

چیزی که برای بسیاری از ناظران تعجب آور بود، تاثیر ناچیزی بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق توانست در این درگیر سیاسی ایجاد کند. به گزارش سی‌ان‌ان، روز چهارشنبه، ترامپ در شبکه اجتماعی خود، تروث‌سوشال، به حزب جمهوری‌خواه هشدار داد و گفت که «پیروزی بزرگ را به یک شکست شرم‌آور تبدیل نکنید... کوین مک‌کارتی کارش را خوب انجام خواهد داد و شاید حتی عالی - فقط تماشا کنید!» ترامپ در پست دیگری سخنان حکیمانه بیشتری ارائه داد: «به کوین رای دهید، کار را تمام کنید، پیروزی را بدست آورید...»

photo_2023-01-07_19-17-36

مت گاتز، یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه که از رای دادن به مک‌کارتی امتناع کرده است، روز چهارشنبه در شبکه فاکس درباره پست ترامپ در شبکه اجتماعی‌اش گفت: «ناراحت‌کننده است، این صحبت‌ها نه دیدگاه من را نسبت به مک‌کارتی تغییر داد و نه ترامپ و نه رای من را تغییر می‌دهد.»

پس از بیش از 10 رأی‌گیری، نمایندگان مخالف در حزب جمهوری‌خواه همچنان تسلیم نشدند. و در حالی که گاتز در دور هفتم و هشتم به مم‌کارتی رای داد، ادامه‌دار شدن این بن بست نشانه دیگری از کاهش قدرت رئیس جمهور سابق در زمانی است که انتظار می رود مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2024 شروع به بالا گرفتن کنند.

از بعضی جنبه‌ها، ترامپ با معضلی مواجه است که بسیاری از روسای‌جمهور و قانون‌گذاران پیش از او با آن مواجه بوده‌اند. این رهبران، زمین بازی سیاسی را عوض می‌کنند و نسل جوان‌تری از سیاستمداران را تشویق می‌کنند تا کاری را که آن‌ها انجام دادند، انجام دهند. با گذشت زمان، انتظارات این پیروان جوان بیشتر می‌شود و تندروتر از رهبرانشان می‌شوند و کنترل آن‌ها از دست سنت‌شکنان پیشین خارج می‌شود.

بخش مهمی از بازی قدرت به سبک ترامپ، نگرش نیهیلیستی او در مبارزه سیاسی بود. او به تحریک گروهی جوان‌تر و افراطی‌تر کمک کرد تا به قدرت برسند. به نظر می‌رسد این محافظه‌کاران تندرو جدید، تقریباً هر کاری برای پیروزی انجام خواهند داد و - همانند ترامپ - معتقدند که هرج‌ومرج، بی‌ثباتی و تفرقه‌ افکنی برای اهداف سیاسی ارزشمند است. اکنون برخی از این وفاداران به ترامپ ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که دیگر به او نیازی ندارند - یا حداقل نیازی به پیروی از هر حرکت او ندارند.

ما این موضوع را در این گروه 20 نفره از اعضای کنگره  که از حمایت از مک کارتی خودداری کردند دیدیم. دیروز، رالف نورمن، نماینده جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی، فاش کرد که تا کجا حاضر به ادامه دادن هستند و از مک کارتی خواست که «به جای اینکه سقف بدهی دولت را افزایش دهد، دولت را تعطیل کند » در سال 2011، جمهوری‌خواهان عضو ائتلاف تی‌پارتی لایحه افزایش سقف بدهی را گروگان گرفتند تا زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت، هزینه‌ها را کاهش داد. این بار، جمهوری‌خواهانی مانند نورمن از آن هم فراتر رفته و افزایش سقف بدهی را «غیرقابل مذاکره» خوانده‌اند.

photo_2023-01-07_19-17-40

در حالی که جایگاه ترامپ در حال حاضر ضعیف شده است، او پیش‌ از این چشم‌انداز سیاست آمریکا را تغییر داده است. همان‌طور که در جنجال برای انتخاب رئیس مجلس دیدیم، ترامپ به رادیکالیزه شدن حزب جمهوری خواه سرعت بخشیده است. برخی از اعضای حزب اکنون سرکش شده‌اند و به هر قیمتی می‌خواهند طبق قوانین خودشان عمل کنند و امتیاز بگیرند، حتی اگر به ضرر حزب و توانایی دولت برای اداره کشور تمام شود.

در مورد ترامپ، نفوذ او می‌تواند به یکی از عوامل شکست او تبدیل شود. او نه تنها اکنون نمی‌تواند در آرای نمایندگانش در کنگره تاثیر بگذارد، بلکه احتمالاً در انتخابات درون‌حزبی پیش‌رو با سیاستمدارانی مانند ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا یا نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل، روبرو خواهد شد که قادر اند نسخه جدیدتر و صیقلی‌خورده‌تری از ترامپیسم را ارائه دهند، بدون بار منفی‌ای که با ترامپ همراه خود به میدان می‌آورد. اگر حزب جمهوری‌خواه اکنون با کسانی پر شده است که راه‌کارهای ترامپ را یاد گرفته‌اند و از روی آن‌ها پیش می‌روند؛ در آن صورت رای‌دهندگان ممکن است بخواهند فردی غیر از دونالد ترامپ را برای هدایت آنها به عصر سیاسی بعدی انتخاب کنند.